The extent of the use of communication skills among faculty mem bers in the College of Physical Education in Faculty of Physical Education, Al-Zaytouna

Authors

  • Abdul Hamid Al-Hamali Mansour Department of Teaching, Faculty of Physical Education, Al-Zaytouna University, Libya

Keywords:

communication, communication skills, physical education

Abstract

study aimed to identify the extent of the use of communication skills among faculty members at the Faculty of Physical Education, Al-Zaytouna University, and the impact of this on the production of academic courses and to find differences between them according to years of experience and academic qualification. The descriptive method was used using the survey method for its suitability and the nature of the research problem. The researcher targeted a research sample consisting of (44) A faculty member (88%) of the total research community. The study sample was selected by a simple random method, and a questionnaire application was prepared after reviewing the literature and studies related to the research topic. This helped in selecting many paragraphs about the process of administrative and educational communication in colleges. Physical education (Khaled Laykh, 2012), the degree of practice of educational communication for university faculty members (Khaled Al-Saud, Ibrahim Al-Khatib, 2020), and the preparation of a questionnaire that included five areas related to the communication skills of university faculty members. The study reached its most important results, which are: It relates to the ranking of the use of their communication skills, as the field (effectiveness of administrative and educational communication) came first with a weighted mean of (3.91) and a relative weight of (78%), according to the responses of the sample members and the hypothetical criterion adopted in the study, because it is one of the concepts and works to convey instructions and directions. Looking at and thinking about students, and obtaining (administrative and educational communication skills) came second, which is an important means of coordinating the efforts of the members of the college with the aim of developing their performance, and the field (obstacles to administrative and educational communication) came in fifth and last place according to the responses of the sample members and with a degree of (hesitant), and this result indicates Most of the college faculty members face obstacles in applying communication skills.

References

ابتسام جواد مهدي(2002) الاتصال في الادارة التعليمية ومعوقاتها، مجلة القادسية للعلوم التربوية، المجلد2، العدد 3، كلية الآداب جامعة القادسية.

أحمد محمد الزغبي(2002) الاتصال الفعال بين المعلم والتلميذ معوقاته التربوية، مجلة اللجنة الوطنية بكلية التربية، جامعة قطر، العدد 43.

أميرة علي محمد (2006) الاتصال التربوي.شارع الملك فيصل:الدار العالمية لنشر والتوزيع.

حارث عبودة ( 2009) الاتصال التربوي، عمان الأردن، دار النشر والتوزيع ، ط. 1

خالد اسود لايخ (2012) واقع الاتصال الإداري والتربوي من وجهة نظر رؤساء الاقسام العلمية في كليات التربية الرياضية في العراق، مجلة علــوم التربية الرياضية العدد الرابع المجلد الخامس.

رحيمة الطيب غيساني(2008) مدخل الى الإعلام والاتصال، الأردن ،عالم الكتب.

زينب علي عمر، غادة جلال عبدالحكيم ، (2008) طرق تدريس التربية الرياضية ،القاهرة ،دار الفكر العربي ط1.

سعد غالب ياسين (2005) ، الادارة الالكترونية وآفاق تطبيقاتها العربية ، معهد الادارة العامة، المملكة العربية السعودية

عمر محمد الخرابشة، ( 2001) بناء برنامج تدريبي لتطوير عملية الاتصال الإداري للعاملين في الجامعات الاردنية الرسمية في ضوء كفاياتهم الادارية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد

كامل محمد المغربي، (2004 ) السلوك التنظيمي. مفاهيم وأسس سلوك الفرد والجماعة في التنظيم، عمان، دار الفكر

محمد يوسف ابوملوح ،(2004 ) الاتصال التربوي، مجلة المعلم ،مركز القطائن غزة

عبدالحميد شرف(2000) تكنولوجيا التعليم في التربية الرياضية ،مركز الكتاب للنشر ، القاهرة.

محمد السباعي(1985) معلم الغد ودوره، دار المعارف، القاهرة.

مصطفى سعد زغلول ،مصطفى السايح محمد(2004) تكنولوجيا إعداد وتأهيل معلم التربية الرياضية، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر الإسكندرية.

مصطفى عبد السميع محمد(2005) مهارات الاتصال والتفاعل في عمليتي التعليم والتعلم، الأردن دار، الفكر العربي، ط 2.

Published

2023-02-02

How to Cite

Mansour ع. ا. ا. (2023). The extent of the use of communication skills among faculty mem bers in the College of Physical Education in Faculty of Physical Education, Al-Zaytouna. Journal of the Academic Forum, 8(1), 157–176. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/jaf/index.php/jaf/article/view/84

Issue

Section

Human Sciences

Categories