Effective Communication Skills of Medical Staff and Their Relationship with the Effectiveness of Patient Care

A Field Study on Inpatients at Zliten Central Hospital

Authors

  • Ayada Masoud Agob Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Libyaa

Keywords:

Effective Communication Skills, Service Effectiveness, Healthcare Professionals, Zliten Central Hospital

Abstract

The research aims to assess the level of effective communication skills among healthcare professionals and its impact on service effectiveness. The study was conducted on a sample of inpatients at Zliten Central Hospital. The research community included all patients present at the hospital during the data collection period, with a sample size of 65 patients. The research utilized measurement scales for effective communication skills and service effectiveness. The results indicated that the level of communication skills (verbal and non-verbal communication, listening, questioning, self-control, persuasion) and the level of healthcare service effectiveness, including public satisfaction and improvement in health outcomes, were high. The findings also revealed a statistically significant relationship between healthcare service effectiveness and its dimensions (increased patient satisfaction and improved health outcomes) and all aspects of effective communication skills except for the persuasion dimension. Furthermore, the results showed statistically significant gender differences in dimensions of effective communication skills (verbal communication, non-verbal communication, listening), favoring females. However, no statistically significant differences were found between males and females in skills such as questioning, self-control, and persuasion.  Additionally, the results indicated statistically significant age-related differences, favoring the younger age group. No statistically significant differences were found in the healthcare service effectiveness dimensions (increased patient satisfaction and improved health outcomes) based on gender. Similarly, no significant differences were observed based on age group.

References

رضوان، علاء فرج حسن (2021). دور مهارات التعامل مع المرضى في تحسين مستوى جودة الخدمة الصحية، دراسة تطبيقية على المرضى المتعاملين مع مستشفيات جامعة المنوفية. المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة . مج51. ع4 . ص 166- 113 .

قطان، أميرة محمد نور عبد الرحمن والمالكي، محمد ساعد (2021). أثر مهارات التواصل اللفظي لدى الأطباء على رضا المرضى: دراسة تطبيقية على المرضى بمدينة الملك عبد الله الطبية . مجلة البحوث التجارية. كلية التجارة: جامعة الزقازيق. مج43 . ع1 . ص 157-182.

كردية، أيمن زكي سعيد(2011). مهارات الكادر الصحي في التعامل مع الجمهور وأثرها على فعالية الخدمة الصحية – من وجهة نظر جمهور المراجعين، دراسة تطبيقية على مراكز الرعاية الصحية الأولية بوزارة الصحة الفلسطينية- محافظة غزة . رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التجارة: الجامعة الإسلامية- غزة.

البكري، ثامر ياسر (2005). إدارة المستشفيات. عمان: دار اليازوري العلمية .

الصغير، حسن مفتاح، وبن سعد، مختار عطية(2017). جودة الخدمات الصحية وأثرها على رضا المستفيدين منها، بحث تطبيقي على مستشفى الخمس العام التعليمي. المؤتمر الاقتصادي الأول للاستثمار والتنمية في منطقة الخمس.

بن تربح بن تربح، وعيسى المعزوزي(2018). أبعاد جودة الخدمات الصحية ودورها في تحقيق التميز. (دراسة حالة بالمؤسسة العمومية الاستشفائية أحميدة بن عجيلة بالأغواط. مجلة العلوم الإدارية والمالية. مج2. ع1. ص74-91.

عبد الحميد، محمود محمد ياسين (2020). فاعلية خدمات الرعاية الصحية في برنامج الحماية الاجتماعية للمعاقين جسمياً. مجلة كلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية. مج 18. ع18 الجزء الثاني. ص 97- 120.

جلوب، حسن (2010). مهارات الاتصال مع الآخرين، عمان: دار كنوز المعرفة العلمية.

القرني، عوض (2006). حتى لا تكون كلاً. الرياض: دار الأندلس الخضراء.

كنعان، نواف (2009). القيادة الإدارية. عمان: دار الثقافة.

ماهر، أحمد (2008). كيف ترفع مهاراتك الإدارية في الاتصال. الإسكندرية: الدار الجامعية.

بن عيشي، عمار(2017). أبعاد جودة الخدمة الصحية ودورها في تحقيق رضا الزبون(المرضى) دراسة حالة مستشفيات ولاية بسكرة-الجزائر. مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية. مج3. ع1. ص 7 -25.

رمضان، محمد (2010). واقع الاتصال والتواصل بين مقدمي الخدمات الصحية في المراكز الصحية التابعة لوكالة الغوث في محافظة غزة . رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة القدس – فرع غزة.

Houssaïni, S., Bouanene, I., & Maâlej, M. (2016). Patients' satisfaction in emergency department of Habib Bourguiba university hospital, Sfax, Tunisia. International Journal of Emergency Medicine, 9(1), 1-7. doi: 10.1186/s12245-016-0114-1.

Al-Johani, M., & Kaliyadan, F. (2018). Communication skills of physicians: How do they compare to their patients' expectations?. Journal of family & community medicine, 25(3), 175-180. doi: 10.4103/jfcm.JFCM_49_18.

Published

2024-02-16

How to Cite

Agob ع. م. . (2024). Effective Communication Skills of Medical Staff and Their Relationship with the Effectiveness of Patient Care: A Field Study on Inpatients at Zliten Central Hospital. Journal of the Academic Forum, 8(1), 229–254. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/jaf/index.php/jaf/article/view/99