The reality of teaching physical education in light of the modern teaching strategy (holistic and partial) at the basic education stage in the city of Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/jaf.v9i1.14Keywords:
Teaching, teaching strategy, holistic and partial method, physical education, physical education teacherAbstract
The current study aims to achieve several objectives, the most important of which is to know the reality of teaching physical education in light of modern teaching strategies at the basic education stage in the city of Zliten, and to identify the importance of the physical education subject at the basic education stage, as well as to identify the degree of use of the modern teaching strategy (holistic and partial), and its importance in teaching the physical education course. The researchers followed the descriptive analytical approach, relying on the questionnaire as a study tool applied to a sample of (31) physical education teachers at the basic education stage in the city of Zliten. Among the most important results of the study: The physical education subject at the basic education stage in the city of Zliten is of highimportance. Physical education teachers - the study sample - highly appreciate the importance of the strategy (holistic and partial) in teaching physical education. Physical education teachers at the basic education stage use the strategy (holistic and partial) to a high degree.
Downloads
References
الباسور، رحمة (2018) الالعاب الفردية والجامعية واقع مشكلات التربية البدنية بالمدارس الثانوية للبنات. جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا.
طويل فتيحة، مليكة جابر (2014). واقع التقويم التربوي في حصة التربية البدنية والرياضية وسط الاحياء المتخلفة، دراسة ميدانية بمؤسسات التعليم المتوسط بسكرة.
واصره، جمال محمد (2002). أضواء على المسرح المدرسي ودراما الطفل (النظرية والتطبيق) اربد: عالم الكتب الحديث.
رضوان، محمد نصر الدين (2006). المدخل إلى القياس في التربية البدنية والرياضية. القاهرة: مركز الكتاب للنشر.
يدقن، مصطفى، وبكة، فارس (2021). واقع استخدام الأساليب التدريسية الحديثة بالمؤسسات التربوية الجزائرية (دراسة ميدانية على أساتذة التربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية هرقلة)، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، مج 13(01) جامعة قاصدي: الجزائر،457-472. DOI: https://doi.org/10.35156/1869-013-001-036
الحريري، رافدة (2010م). طرق التدريس بين التقليد والتجديد، عمان: دار الفكر.
الحيلة، محمد محمود (2009). مهارات التدريس الصفَي، ط3، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
الزبون، منصور (2016). مدى استخدام معلمي التربية الرياضية لأسلوب التدريس الحس حركي في حصة التربية الرياضية في مدارس تربية قصبة المفرق لطلبة المرحلة الأساسية، مجلة المنارة للبحوث والدراسات مجلد22، العدد (2)ص399-438. DOI: https://doi.org/10.33985/0531-022-002-013
أبولرباح، نصير، ونجيب، غريب (2014م). واقع استخدام طرق التدريس الحديثة في التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، رسالة ماجستير منشورة، معهد علوم وتقنيات والنشاطات البدنية والرياضية، جامعة قاصدي مرباح. ورقلة الجزائر.
بوعطية، عادل (2020م). واقع المهارات التدريسية لأساتذة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط ولاية المسيلة" رسالة ماجستير منشورة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، جامعة محمد بوضياف المسيلة، الجزائر.
خضر، فخري رشيد (2006). طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية، عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع
خويلة، خلود حمود (2019). مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية الاردن
شاكر صلاح، ومهدي زينة (2017م). واقع الملاعب والتجهيزات المتوفرة في المدارس المتوسطة اللازمة لا خراج درس التربية الرياضية من وجهة نظر المدرسين، مجلة كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، المجلد (29) العدد(3).ص174-190 DOI: https://doi.org/10.37359/JOPE.V29(3)2017.200
السامرائي، عباس احمد، والسامرائي، عبدالكريم محمود(1991م).كفايات تدريسية في طرائق تدريس التربية الرياضية .جامعة بغداد.
عبدالحكيم، غادة جلال (2008م). طرق تدريس التربية الرياضية، مصر: دار الفكر العربي.
المطيري، عبد الرازق (2022). أثر استخدام الطريقة الكلية والجزئية في تطوير أداء طلاب المرحلة المتوسطة في لعبة كرة القدم بدولة الكويت، مجلة القراءة والمعرفة، الكويت مج (22) عدد (251) ص-ص 196-171. DOI: https://doi.org/10.21608/mrk.2022.262952
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.