The Prevalent Negative Behaviors Among Female Students at the College of Arts
Keywords:
negative behaviors, female students , College of ArtAbstract
The research aims to identify the prevalent negative behaviors among female students at the College of Arts and to uncover the underlying reasons behind these behaviors. The researcher used the descriptive-analytical method due to its suitability for the nature of the problem. A questionnaire was designed to study the negative behaviors and their causes, which included ten prevalent behaviors among the students, each with its own reasons. After measuring the psychometric properties of the questionnaire, it was administered to a sample of 285 students, selected through stratified sampling. The results revealed the prevalent negative behaviors among the students, ranked in descending order as follows: loud voices and the use of inappropriate language, lack of participation in lectures, low motivation for academic achievement, weak sense of responsibility towards the college's general order, cheating in exams, wandering in the college corridors, damaging college property, failure among students, using mobile phones during lectures, and absenteeism from lectures. The reasons leading to these behaviors were discussed. Given these findings, the researcher recommended developing effective strategies to address negative behaviors, including providing psychological and social support to students, enhancing positive communication between students and faculty members, and developing guidance and awareness programs.
References
إبراهيم، فاضل خليل(2010). أسباب السلوك البيئي السلبي لدى طلبة جامعة الموصل. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية. م10. ع1.
أبو دف، محمود خليل والديب، ماجد حمد (2009). مدى ممارسة معلمي المرحلة الثانوية لأساليب تعديل السلوك كما جاءت في السنة النبوية من وجهة نظر المديرين والمشرفين التربويين بمحافظة غزة مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية). م17. ع1. ص453-486.
أحمد، ربيع، وآخرون (2022). دليل تعديل وبناء السلوك الإنساني، مديرية البحوث. وزارة التربية. سوريا.
بركات زياد (2010). المخالفات السلوكية لدى طلبة مرحلتي التعليم الأساسي والثانوي من وجهة نظر المعلمين في محافظة طولكرم بفلسطين مجلة العلوم التربوية والنفسية. م11. ع3. ص193-165.
بركات زياد (2005). دوافع السلوك الصفي السلبي لدى طلبة المرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين. مجلة دراسات عربية في علم النفس، م 5. ع 4. ص 845-882.
تركي، مثنى إسماعيل ووفاء حسن عيسى. 2020. السلوكيات السلبية لدى طالبات كليات التربية من وجهة نظر أساتذتهن. مجلة العلوم النفسية، م31. ع 4. ج 2. ص 1-26.
الخلف، معين، وآخرون (2015). مظاهر السلوك السلبي السائدة لدى طلبة كلية التربية الرياضية بجامعة اليرموك من وجهة نظر مدرسيهم وأساليب التعامل معها. جامعة اليرموك.
العثامنة، عبد اللطيف (2003): المشكلات السلوكية لدى طلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية وصعوبات التعامل معها من وجهة نظر المرشدين التربويين في محافظات شمال فلسطين. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة النجاح. نابلس.
الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم (2005). تعديل السلوك في التدريس. دار الشروق للنشر والتوزيع: عمان، الأردن.
مطلك، فاطمة عباس (2008). الظواهر السلوكية الخاطئة والسائدة في الوسط الطلابي في جامعة كوبة. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية. جامعة الموصل. م7. ع3. ص42-73.
الهويدي، زيد (2002). مهارات التدريس الفعال. دار الكتاب الجامعي: العين الإمارات العربية المتحدة.
هويدي، محمد واليماني سعيد (2007). السلوكيات غير المقبولة من وجهة نظر المعلمين لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمملكة البحرين. مجلة العلوم التربوية والنفسية. م8. ع1. ص 44-13
Cooper, M. (2004). "Covariation among a children problem behaviors". Child Development, 91(1), p. 2032-2046.
Hoffmann. R. (2004). Shent rage; passive-aggressive behavior in organization, dissertation abstracts international.
Lekie. H. (2004). Giris behaviors and peer relationship; the double edged sword ofexclusion and rejection.
Marie, A. (2004). Measuring attitudes toward assertive. reponding passive behavior". Dissertation Abstrats International, 64-05B, AA19528069, p. 2943