Psychological Compatibility and its Relationship to Relationship to Sexual Orientations for students of the Faculty of Science at Al-Asmarya Islamic University in Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Psychological, Compatibility, Sex Trends, Al-Asmarya Islamic UniversityAbstract
The study aimed to identify the level of psychological compatibility and sexual attitudes among students of the Faculty of Science at Al-Asmariya University in Zliten .The study also aimed to identify the relationship between the two basic variables , and to identify the statistically significant differences in psychological compatibility and sexual attitudes according to the gender variable among the sample members . The study included a community of 650 male and female students, 400 of whom were males and 250 of whom were females. The sample was selected randomly and with a representative percentage. The researcher followed the descriptive and correlational approach. The study also included a sample of 98 male and female students, 60 of whom were males and 38 were females. The results of the study showed that the level of psychological compatibility and the level of sexual attitudes among the sample members were average for both . The results of the study also showed that there is a statistically significant positive relationship between the dimension of the concept of sex and sexual relations, the dimension of personal compatibility, and the dimension of family compatibility.There is also a statistically significant positive relationship between the dimension of positive sexual thoughts and the dimension of family compatibility. The results also showed that there is a statistically significant positive relationship between the dimension of sexual beliefs and sexual relations and the dimension of personal adjustment. In general, it was found that there is a statistically significant positive relationship between sexual attitudes and psychological adjustment among student of the Faculty of Science at Al-Asmarya Islamic University in Zliten. The results also showed that there are statistically significant differences in the variable of the concept of sex and sexual relations among students of the Faculty of Science according to yhe gender variable in favor of females. There are also statistically significant differences in the variable of sexual attitudes among students of the Faculty of Science according to the gender variable in favor of females.
Downloads
References
عبدالغني، أشرف محمد(2001) المدخل إلى الصحة النفسية، كلية رياض الطفل، جامعة الإسكندرية، مصر.
زهران، حامد عبدالسلام(2005)، الصحة النفسية والعلاج النفسي كلية التربية- جامعة القاهرة ، مصر.
عثمان، لبيب عبدالسلام(1970) الشخصية والصحة النفسية، مكتبة العرفان، بيروت، لبنان.
عكاشة، محمود فتحي، وزكي، محمد شفيق(1997)، المدخل إلى علم النفس الاجتماعي، مكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية، مصر.
عيسوي، عبدالرحمان(1984)، معالم علم النفس- دار النهضة العربية بيروت، لبنان.
عيسوي، عبدالرحمان(1984)، علم النفس بين النظرية والتطبيق- دار المعرفة الإسكندرية ، مصر.
أسماعيل، نوال عبدالقادر(2016): الاتجاهات النفسية نحو التربية الجنسية وعلاقتها بالقيم الاجتماعية لطلاب جامعة النيلين، رسالة دكتوراه، كلية الآداب، جامعة السودان، السودان.
حمزة ، أحلام. وشوية، سيف الاسلام (2021): اتجاهات أوليا ضحايا الاعتداء الجنسي نحو إدراج مادة التربية الجنسية في المناهج الدراسية دراسة ميدانية بمصلحة الامراض النفسية والعصبية بمدينة قالمة، مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، كلية التربية، جامعة قالمة، الجزائر.
الطويل، محمد سليمان (2000): التوافق النفسي المدرسي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظة غزة ، رسالة ماجستير ،كلية التربية ،جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.
زعيم، سعيد (1991):الاتجاهات الجنسية وعلاقتها بالاتجاهات الدينية لدى المراهقين المتمدرسين، دراسة مقارنة بين الجنسين، كلية علوم التربية، جامعة محمد الخامس، الرباط، المغرب.
سيادة، محمد عبدالله (2015): أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتوافق النفسي، مدكرة لنيل شهادة الماجستير، كلية الدراسات العليا ،جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، السودان.
حسين، علي عبد الحسن. وعبد الزهرة، حسين ( (2011: التوافق النفسي والاجتماعي وعلاقته بتقدير الذات لدى طلبة كلية التربية، جامعة كربلاء، العراق.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.