Some of the new Libyan behavioral manifestations of the university student and the role of social service and sociology in reducing them from the student's point of view
DOI:
https://doi.org/10.59743/jaf.v9i1.10Keywords:
Behavioral manifestations , Social service , Sociology, Academic achievement , University studentAbstract
This study aimed to identify the most prominent contemporary behavioral problems of the university student from a point of view, and the most important factors causing them, in addition to reaching a comprehensive vision that limits the impact of these problems from the perspective of social service in order to preserve the academic achievement of students. The study used the questionnaire as a tool for the purpose of achieving its goals. The study community may have been students of the Department of Sociology in the classrooms of Majer College of Arts, Al-Asmariya Islamic University, where the questionnaire was distributed to a deliberate sample of (29) students, by following the direct contact method to answer the questionnaire and clarify any inquiries related to the questions included in it to ensure answering all the questions in this questionnaire. The most important results of this study were the following: This study showed that most of the sample members were in the age group (from 26 years and above) at a rate of 47.6%, and that the family's economic situation was good at a rate of 95.2%, meaning that most of the sample members had an excellent and complete family situation and did not suffer from the loss of one or both parents at a rate of 85.7%. The study also revealed that the most important contemporary behavioral problems of university students are resorting to extremism and fanaticism, resorting to drugs, and thinking about suicide. It showed that the spread of physical violence and crime, and thinking about immigration are among the most important contemporary behavioral problems. The study explained that to some extent, negative investment of free time, mixing with bad friends, incorrect family upbringing methods, the absence of dialogue within the family, family disintegration, the absence of social control authority, and the low cultural level of the student are among the most important factors causing contemporary behavioral problems of university students from their point of view. The study recommended the following: Working to raise awareness among university students of the danger of resorting to deviant and extremist ideas, extremism, resorting to drug abuse, thinking about suicide, and the consequences of these matters in this world and the hereafter, and the necessity of being keen to curb the method of physical violence and crime, and thinking about immigration for university students, and paying attention to educating students on the positive investment of their free time, and mixing with healthy friends.
Downloads
References
التهامي مكي، (1981)، ظاهرة تعاطي المخدرات في أوساط الشباب بالمغرب، المغرب، جامعة الدول العربية.
السكري، أحمد شفيق، (2000)، قاموس الخدمة الاجتماعية والخدمات الاجتماعية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية.
السيد، على الدين (1998)، الخدمة الاجتماعية في المجتمعات النامية، مكتبة عين شمس، القاهرة.
سليمان، أسامة ربيع أمين، (2007)، التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام برنامج SPSS، جامعة المنوفية، كلية التجارة، قسم الإحصاء والرياضة والتأمين، مصر.
القاسم، أنس محمد أحمد، (2002)، أطفال بلا أسر، مركز الإسكندرية للكتاب.
حمودة، أنور وآخرون، (2006)، مشكلات طلبة جامعة الأقصى بغزة من وجهة نظر الطلبة، مجلة الجامعة الاسلامية، سلسلة الدراسات الإنسانية ع2.
حمداوي، جميل، (2015)، نظريات علم الاجتماع، جامع الكتب الإسلامية، مجلد 1.
عبد الله، حسن، (2010)، الخدمة الاجتماعية في مجال الإرهاب، المكتب الجامعي الحديث، القاهرة.
العزيز وعبد اللطيف،ربي أحمد نايل واحمد،(2009) ،التعامل مع الضغوط النفسية ، درا الشروق ، عمان .
يوسف، سامي (2002). القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة.
فتحي، سحر، (2004)، الخدمة الاجتماعية المدرسية في إطار العملية التربوية، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.
المطري، سهيل، (2006)، الصحة النفسية مفهومها واضطراباتها، الفلاح للنشر، الكويت.
التير، مصطفى عمر، (1990)، الوجه الآخر للسلوك-قراءات في مظاهر الانحراف الاجتماعي، معهد الانماء العربي.
غربي، علي، وآخرون، (2003)، تنمية المجتمع من التحديث إلى العولمة، القاهرة، دار الفجر للنشر والتوزيع
الطنباوي، فاطمة احمد، (2009)، فاعلية برنامج في خدمة الجماعة في التخفيف من حدة المشكلات السلوكية للإناث من أطفال الشوارع، المؤتمر الدولي الرابع للخدمات الاجتماعية، مصر.
محمود، منال طلعت، (2012)، الخدمة الاجتماعية رؤية نظرية ومجالات الممارسة، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.
ماهر، علي، (2000)، الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية في مجال رعاية الشباب، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان، مصر.
الشكري، علي يوسف، (2008)، الإرهاب الدولي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
أحمد، على، (2003)، المشكلات الشخصية والمجتمعية للشباب، دراسة ميدانية مقارنة، مجلة العلوم الاجتماعية.
صقر، عبد العزيز، (2003)، مشكلات الشباب الحالية والمستقبلية كما يراها طلاب جامعة طنطا، القاهرة، المكتب الجامعي الحديث.
شوقي، عبد المنعم، (1966)، مناهج الخدمة الاجتماعية في المجتمع، القاهرة، وزارة الشؤون الاجتماعية
عباس، فاطمة، (2008)، الظواهر السلوكية الخاطئة والسائدة في الوسط الطلابي، جامعة الموصل، مجلة أبحاث كلية التربية، المجلد 7، العدد 3
الشايب، فوزي حسن (1999)، محاضرات في اللسانيات، منشورات وزارة الثقافة، الاردن.
العود، ناصر بن صالح، (2020)، المشكلات المؤثرة على التحصيل الدراسي للطالب المستجد في الجامعات السعودية، جامعة الإمام بن سعود، المجلد الثاني عشر، ع2.
المحيسي، محمد عثمان، (2001)، المشكلات الدراسية للشباب بالجامعات السودانية وعلاقتها ببعض المتغيرات النفسية والتربوية، مجلة كلية التربية، جامعة أم درمان الإسلامية، السودان.
حسين، محمود عطا، (2014)، أسباب العنف الجامعي وأشكاله من وجهة نظر عينة من الطلبة الجامعيين، مجلة جامعة الأقصى، جامعة البترا، الأردن، م18، العدد الأول. DOI: https://doi.org/10.12816/0011143
سعد، محمد اللطيف، (1997)، تأثير برنامج مقترح في خدمة الجماعة على تنمية اتجاهات الشباب الرافضة للإدمان، دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية، ع2، جامعة حلوان.
الخولي، محمود خليل، (2008)، العنف المدرسي الأسباب وسبل العلاج، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.
غباري، محمد سلامة، (2007)، الإدمان خطر يهدد الأمن الاجتماعي، دار الوفاء للطباعة والنشر، الإسكندرية.
عبد الله، محمد، (1994)، مشكلات الشباب في مجتمع متغير، مجلة كلية الآداب، جامعة الامارات
محمد محمد، وآخرون، (1996)، علم النفس الجنائي، دار الغريب للنشر والتوزيع، القاهرة.
الخشاب، وفيق مصطفى، (1986)، النظرية الاجتماعية ودراسة الأسرة، القاهرة، دار المعارف.
فهمي، سيد محمد، (2012)، الخدمة الاجتماعية في مجال الجريمة، الإسكندرية، المكتب الجامعي الحديث.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.