SELF-AWARENESS AND ITS RELATIONSHIP TO JOB PERFORMANCE AMONG FACULTY MEMBERS AT THE FACULTY OF ARTS, AL-ASMARYA UNIVERSITY, ZLITEN

Authors

  • Faraj Othman Muhammad Shalfah Education and Psychology Literature, Alasmarya Islamic University, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/

Keywords:

self, awareness and job performance, faculty members' performance, Al Asmariya Islamic Universit, Alasmarya Islamic University

Abstract

The research aimed to identify the relationship between self-awareness and job performance among faculty members at the Faculty of Arts at Al Asmariya Islamic University, and the research sample consisting of faculty members at the Faculty of Arts Zliten was chosen. According to the variable (sex, educational qualification) in a simple random way, 25% of the original population was used. The descriptive approach was also used, and the results reached The research indicates that the level of self-awareness is considered average, while job performance is considered above average Among the faculty members at Al Asmariya Islamic University, as well as the existence of a positive correlation between self-awareness and job performance, meaning that the higher the self-awareness, this reflects positively on the job performance of the faculty members, and the research indicates that there are statistically significant differences in the self-awareness of the faculty members . in Al Asmariya Islamic University between male and female sample, in   favor of females

Downloads

Download data is not yet available.

References

الأسمري، منى حسن (2005): كفايات أداء أعضاء هيئة التدريس (الإناث) بجامعة أم القرى من وجهة نظر الطالبات، مجلة العلوم التربوية العدد (7).

داوود عزيز حنا (2006): مناهج البحث العلمي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الرشيدي، فاطمة (2021): قلق المستقبل وعلاقته بالوعي الذاتي دراسة ميدانية على طالبات كلية العلوم في جامعة القصيم، مجلة البحوث العلمية مجلد (9)، العدد (1).

زهران، حامد عبد السلام (1978): الصحة النفسية والعلاج النفسي، ط3، دار علا للكتاب، القاهرة، مصر.

زهران، ضياء الدين (1995): تقويم أداء الأستاذ الجامعي الأداء البحثي كنموذج، مجلة المستقبل التربية العربية، المجلد (11)، العدد (3).

عبد الهادي، سامر عدنان والبسطامي، غانم جاسر (2015): الوعي بالذات لدى أعضاء هيئة التدريس من جامعة (أبو ظبي) في ضوء متغيرات النوع (ذكر/أنثى) والمؤهل العلمي والتخصص والخبرة، مجلة العلوم التربوية والنفسية، مركز النشر العلمي جامعة البحرين، البحرين، مجلد (6)، العدد (2).

العديلي، ناصر محمد (1995): السلوك الإنساني والتنظيمي، منظور كلي مقارن، معهد الإدارة العامة، الرياض، السعودية.

العمايرة، محمد حسن (2006): تقدير أداء أعضاء هيئة التدريس بجامعة الإسراء بالأردن للمهام المناطة بهم من وجهة نظرهم ونظر طلابهم، مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد (7)، العدد (3) .

كريم، خديجة محمد (2018): الأداء الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعة الأسمرية الإسلامية بمدينة زليتن من وجهة نظر رؤساء الأقسام فيها، مجلة العلوم الإنسانية والتطبيقية، كليتي الآداب والعلوم، الجامعة الأسمرية الإسلامية، مجلد، العدد. (31 )

اللقاني، أحمد حسين والجمل، علي أحمد (1999): معجم المصطلحات التربوية المعرفية في المناهج وطرق التدريس، ط2، عالم الكتاب، القاهرة، مصر.

المرشدي، عماد وجنحون محمد (2017): الوعي الذاتي لدى طلبة المتميزين وأقرانهم العاديين في المرحلة الإعدادية، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل، العراق، مجلد (2017)، العدد. (35)

ناجي، ناجي محمود وعزيز، تقي بدري (2016): الوعي الذاتي لدى طلبة الجامعة، مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق، مجلد (17)، العدد. (4)

Downloads

Published

30-06-2024

Issue

Section

Human Sciences

How to Cite

Shalfah, F. O. . . . (2024). SELF-AWARENESS AND ITS RELATIONSHIP TO JOB PERFORMANCE AMONG FACULTY MEMBERS AT THE FACULTY OF ARTS, AL-ASMARYA UNIVERSITY, ZLITEN. Journal of the Academic Forum, 8(1), 715-733. https://doi.org/10.59743/

Similar Articles

1-10 of 353

You may also start an advanced similarity search for this article.