التفكير الابداعي وعلاقته بالبناء المعرفي للطالب
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Thinking, Creative thinking , Cognitive ConstructionAbstract
The current research aims to identify the relationship between creative thinking and cognitive construction and how this affects increasing the outputs of the educational process in order to have a mentally sharp generation with a flexible mindset followed by unfamiliar and creative methods to be applied in their academic and social life; which in turn results in increasing the scientific and empirical renaissance and to achieve the sophistication we look forward. Hence, the researcher has used the descriptive method to describe the thesis statement and to recognize the importance of the creative thinking and what have been referred to by the literature reviews about the cognitive construction and to what extent the two can affect each other. By reviewing the previous studies and the interpreted theories, there is a strong correlation between the student's creative thinking and the cognitive construction. Creative thinking is considered a crucial too in motivating thinking and in organizing cognition in a flexible way by reinforcing such creative ability to enable the student to manipulate with complex cognitive concepts in a creative way that matches the academic educational level. Through what was presented for the results of the study, it is clear that reinforcing the students' creative thinking, plays an essential role in building their cognition and in refining their knowledge. Furthermore, the motive educational environment and the innovative methods contribute in pushing the students to think in more creatively and flexibly. Therefore, in order to achieve the harmony among the creative thinking and cognitive construction, there should be a strong assistance and support by the educational and social systems and organizations within the academic educational area, in addition to providing an environment for encouraging free thinking, trial and error. Cognitive development cannot be completed without having a space for innovation and creation. Hence, the importance of developing both in all aspects of life starting by education to work a social life
Downloads
References
إدوارد دي بونو (1967) التفكير الجانبي، دار المدى في سوريا ترجمة خالد عبد الله ،1974, دار الطليعة.لبنان.
الدردير,عبد المنعم أحمد(2004)دراسات معاصرة في علم النفس المعرفي,عالم الكتب لنشر, القاهرة
الشربيني، إبراهيم (2014): التفكير الإبداعي: نظرية وتطبيقات. القاهرة: دار الفكر العربي القاهرة.
الطراونة. محمد (2012): البحث التربوي: الأسس النظرية والتطبيقات. دار الفكر، القاهرة.
العتوم، يوسف (2004) علم النفس المعرفي النظرية والتطبيق: دار المسيرة للنشر, عمان
الأشقر. فارس (2011) فلسفة التفكير ونظريات في التعلم والتعليم: دار زهران للنشر، عمان.
جان بياجيه (1970) الذكاء والنمو العقلي، دار الطليعة، ترجمة محمد سعيد الاعرج (1975)، نشر الترجمة من قبل دار الطليعة، لبنان.
جان بياجيه (1975) علم نفس الطفل: دار النشر المؤسسة العربية للدراسات، ترجمة أحمد زكريا,, 1978,مصر.
جروان. فتحي عبد الرحمن (2002) أهمية التفكير الإبداعي: دار الفكر للطباعة والنشر، عمان.
جمال,علي(2005) التفكير(المفاهيم, النظريات, المهارات ,الاستراتيجيات ,القياس) مكتبةالرشد, رياض
ديوي، جون (1916) ديمقراطية التعليم.، دار ما كميلان. أميركا، ترجمة زكريا ميخائيل 1946: دار المعارف، مصر.
ديفيد أزوبل David Azubel (1963) التعلم ذو المعنى: دار المعارف. ترجمة سعيد جمال، 1975. مصر.
راجح، أحمد عزت، (1999) أصول علم النفس: دار النهضة العربية. مصر.
زغول: د/ رافع: د/ عماد (2014): علم النفس المعرفي، الاردن: دار الشروق، عمان,الاردن .
طه، محمد (2006 ): الذكاء الإنساني اتجاهات معاصرة وقضايا نقدية، عالم المعرفة، الكويت.
عبد الله. محمد بن عبد الله (2017) التعلم الفعّال وتحفيز الإبداع لدى الطلاب. منشورات أكاديمية.القاهرة.
عبد الله. محمد (2020): أهمية البناء المعرفي للطالب. دار الفكر. الأردن.
عبد الرزاق. على (2018) التعليم والتعلم: أسس علمية وتطبيقية، دار النشر المصري، بيروت.
عبد السلام محمد(2020)التفكير الإبداعي بين النظرية والتطبيق. مكتبة النور. https//www.noor.book.com
قطامي، يوسف (2001) التفكير أبعاده ونظرياته، دار وائل. الأردن.
فيجوتسكى. (1934) اللغة والتفكير، دار الفكر، ترجمة على مصطفى عام1978, سوريا
هلال, محمد عبد الغني:(2010)مهارات حل المشكلات واتخاذ القرار, دار الكتب والوثائق القومية, القاهرة .
الهلالي، محمد :2019: الشعور بالسعادة وعلاقته بالتفكير الإبداعي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة عسير. مصر. مجلة علمية. المجلد الخامس والثلاثون - العدد التاسع -جزء ثان - سبتمبر 2019 م .
القحطاني: أحمد بن عبد الله (2021) تأثير استراتيجيات التدريس التعاوني على البناء المعرفة لدى طلاب المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية.
عبد الله: سامية أحمد. (2020) دور البناء المعرفي في تطوير مهارات التفكير النقدي لطلاب في المرحلة الثانوية. مصر.
على: أحمد محمد، (2018) دور البناء المعرفي في تحسين الأداء الأكاديمي لدى الطلاب في المدارس الثانوية، مصر.
يوسف: أحمد على(2023) دور التفكيرالإبداعي في تحسين الأداء الأكاديمي للطلاب، مصر.
Albert Bandura Social Foundations of Thought and Action: Asocial Cognitive Theory. Prentice –Hall. 1986.1. New York
Edward de Bono Lateral Thinking: Creativity Step by Step: Harper &Row.1970.1. New York
John Dewey.Democracy and Education. The free press - 1916.1. New York
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 عائشة عاشور تكالة

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.