The Reality of Mathematics Teachers Practice of Methods for Developing Creative Thinking among Secondary School Students in Khoms City
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Creative Thinking, mathematics teachers, Secondary- Education StageAbstract
This study aims to examine the extent to which mathematics teachers at the secondary school level implement strategies to develop creative thinking skills, as perceived by their students. It also seeks to identify the main challenges that hinder the effective use of these strategies. The researchers employed a descriptive-analytical approach, utilizing two questionnaires: the first targeted students to evaluate the extent of teachers’ practices in fostering creative thinking, and the second targeted teachers to identify the key obstacles they face in this regard. Both questionnaires were validated for reliability and consistency. The study sample comprised 28 teachers and 122 students. After administering the questionnaires and conducting statistical analysis, the findings revealed the following: •From the perspective of the students, the extent of secondary school mathematics teachers’ implementation of creative thinking development strategies was rated as moderate, with a mean score of 3.38. •The findings also highlighted several significant challenges faced by mathematics teachers, which impede the development of creative thinking among students. Response averages ranged from 4.55 to 3.11, with an overall mean of 4.01, indicating a high level of agreement. The primary challenges identified included: - Overcrowded classrooms with a high number of students. -.Teachers’ reliance on traditional teaching methods -.Low student motivation and negative attitudes toward learning. -.Students’ lack of self-confidence, fear of failure, and avoidance of risk-taking. -.Teachers’ attempts to avoid imposing their opinions on students.
Downloads
References
أبو جلال ، صالح محمد ،2007، تعليم التفكير النظري والتطبيقي ، دار المسرة، عمان.
أبو عميرة، محبات( 1996)، واقع تعليم الرياضيات ، الرياضيات التربوية، دراسات وبحوث، مكتبة الدار العربية للكتاب القاهرة.
البلوشي، مريم، 2010، واقع ممارسة معلمي التربية الإسلامية أساليب تنمية مهارات التفكير الإبداعي في تدريس طلبة الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان، رسالة ماجستير ، جامعة مؤتة.
السلمان ، بنان محمد (1995م) ، دور المعلم في تنمية التفكير الإبداعي من وجهة نظر طلبة الصف التاسع الأساسي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة اليرموك، الأردن .
الحربي ، بدر عبدالله (1428هـ ) ، مدى امتلاك معلمي التربية الإسلامية لمهارات تنمية التفكير في المرحلة الثانوية بمدينة حائل ، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى ، مكة المكرمة .
الزهراني ، سعد بن محمد، 1432هـ، مدى امتلاك معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة لمهارات تنمية التفكير الابتكاري، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعة أم القرى.
الغانم ، ماهر محمد( 2016)، تقييم استخدام معلمي الرياضيات بمرحلة التعليم المتوسط لمهارات حل المشكلات في تدريس سلسة الرياضيات المطورة، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد(17).
النجار، إياد عبد الحليم، (2012)، مدى امتلاك طلاب/ معلمي العلوم لمهارات التدريس الإبداعي في كلية المعلمين بالقنفذة ، وعلاقته بتحصيلهم الاكاديمي. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، المجلد العاشر، العدد الثاني.
حمدان، فتحي (2005)، أساليب تدريس الرياضيات ، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
سعادة ، جودة أحمد (2003 م )، تدريس مهارات التفكير، دار الشروق للنشر، رام الله .
سعادة، إبراهيم ، (2006م )، تعليم مهارات التفكير ، دار الشروق ، الأردن.
سيد ، محمد عبد الله( 2017) الفاعلية النسبية لقبعات التفكير الست والتعلم المنظم ذاتيا في تنمية التفكير الجانبي والتحصيل ، مجلة تربويات الرياضيات، مجلد( 20)، العدد (4)، أبريل .
شوقي، محمود (1997م) ، الاتجاهات الحديثة في التدريس الرياضيات، الطبعة الثانية ، دار المريخ ، الرياض السعودية .
قطامي ، نايفة (2000م )، تعليم التفكير في التعليم الأساسي، دار الفكر، الأردن.
عبدو، وآخرون (1996م)، تربويات الرياضيات، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة ، مصر.
عبد الكبير، صالح، وآخرون، (2008)، معوقات تعليم مهارات التفكير في مرحلة التعليم الأساسي، ( دراسة ميدانية)، مركز البحوث والتطوير التربوي فرع عدن، اليمن.
عودة ، احمد سليمان، (2002م) ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، دار الأمل ،عمان.
علي، خضر، أحمد ، مطيعة( 2017م)، تقييم الأساليب المساعدة على تنمية مهارة التفكير لدى تلامذة الصف السادس من التعليم الأساسي، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، المجلد (39)، العدد (3).
غانم، محمود محمد (2004)، التفكير عند الأطفال، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.
نوفل ، محمد ،(2008م)، تطبيقات عملية في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل، دار المسيرة، الأردن.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.