Total Quality Management: Its Reality and Obstacles to Its Implementation
A Field Study at Al-Asmariya Islamic University - Zliten - Libya
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Total Quality Management, the reality of application, obstacles, Al-Asmarya Islamic UniversityAbstract
This study aims to identify the reality of the application of total quality management and the obstacles that prevent its application from the point of view of deans of colleges, directors of quality and performance evaluation offices, and directors of postgraduate studies and training offices in colleges affiliated with Al-Asmaria Islamic University, and what are the differences between the viewpoints of the respondents that are attributed to the variable (job level, academic qualification, experience), and the researcher uses the descriptive analytical method and the questionnaire as a tool for collecting data, as it was distributed to all members of the community, numbering (45) respondents, and the researcher obtained 35 questionnaires valid for analysis from the total number of distributed questionnaires, and the remaining (4) of them are missing, and (6) were excluded whose data were not completed. Among the most important results reached is that the concept of total quality management directs scientific activities to improve the efficiency of performance at the university, adopts the idea of learning based on the knowledge economy, helps in activating the various activities that distinguish the university and its development in various fields, and develops its ability to adapt to its changing environment, and provides the appropriate environmental conditions for work
Downloads
References
أحمد محمد غنيم، ( 2018) ، إدارة الجودة الشاملة، الطبعة الثانية، المكتبة العصرية، المنصورة، مصر.
عمار بن عيشي، (2017) ، التدريب ودوره في الجودة الشاملة للمنظمات، الطبعـة الأولى ، دار أسـامة للنشـر والتوزيـع، عمـان.
أحمد السروي (2014)، تطبيق إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات، دار الكتاب العلمية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
عوض الله، عصام الدين أدم، (2010)، جودة التعليم، وأهداف الألفية الثالثة للتنمية، دار الكتب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة.
الماوي، فاطمة عبد العزيز، (2022)، واقع تطبيق إدارة الجودة الشاملة ودورها في تعزيز التنمية المستدامة لبيئة مؤسسات التعليم العالي "مراجــعة نظـريــة"، مجلة جامعة سبها للعلوم الإنسانية، المجلد(21)، العدد(2).
الطيب محمد القبي ، فتحية أبوبكر محمد، (2020) دور إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية دراسة استطلاعية على المصارف التجارية العاملة بمدينة سرت . مجلة آفاق اقتصادية ، المجلد (6) ، العدد (11).
وجدة عواد المشهداني، (2019)، معوقات تطبيق الجودة الشاملة في كلية التربية-جامعة مصراتة، المجلة العلمية لكلية التربية، جامعة مصراتة، ليبيا، المجمد (1)، العدد (14).
إسماعيل كحيل،(2016) ، إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالميزة التنافسية، دراسة تطبيقية على جامعة فلسطين، رسالة ماجستير في القيادة والإدارة، أكاديمية الإدارة للدراسات العليا، جامعة الأقصى.
عيسى أحمد أبو عجيلة، رافع علي بشير،(2022)، واقع إدارة الجودة الشاملة بكلية العلوم والتقنية سبها دراسة حالة، مجلة جامعة فزان العلمية، المجلد (1) ، العدد (1).
خالد المختار الفار، (2019)، معوقات تطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة وسبل التغلب عليها، دراسة ميدانية على كلية آداب الزاوية، مجلة كلية الآداب، جامعة الزاوية، العدد (27).
وجدة عواد المشهداني، (2019)، معوقات تطبيق الجودة الشاملة في كلية التربية - جامعة مصراتة، المجلة العلمية لكلية التربية، جامعة مصراتة، ليبيا، المجلد (1) العدد (14).
محمد علي الطاهر عبدو (2018)، واقع تطبيق إدارة الجودة الشاملة بجامعة سبها، كلية الاقتصاد والمحاسبة – جامعة سبها – ليبيا، مجلة العلوم البحثة والتطبيقية.
علي جاب الله مفتاح ، المكاشفي الخضر الطاهر،(2015)، واقع تطبيق إدارة الجودة الشاملة في جامعة سرت – ليبيا المؤتمر العربي الدولي الخامس لضمان جودة التعليم العالي، جامعة الشارقة، الإمارات، المنعقد في الفترة من 3- 5 مارس.
مصطفى أحمد شكشك، عمران علي أبو خريص، (2014)، معوقات تطبيق إدارة الجود الشاملة بمؤسسات التعليم العالي، دراسة تطبيقية عن الجامعة الأسمرية الإسلامية ـــــ زليتن ـــــ ليبيا، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية، الجامعة الأسمرية الإسلامية، العدد (4).
إدريس، جعفر عبدالله و أحمد، عثمان ابراهيم و الأختر، عبد الرحمن بن عبدالله ، (2012)، مكانية تطبيق إدارة الجودة الشاملة على خدمات التعليم العالي من أجل التحسين المستمر وضمان جودة المخرجات والحصول على الاعتمادية: دراسة حالة فرع جامعة الطائف باخلرمة، مجلة الأكاديمية الأمريكية العربية للعلوم والتكنولوجيا، المجلد (3)، العدد(7).
يعقوب، خليفة و أبو طيبة، فيصل، (2012)، امكانية تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي الجزائري، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية ، وعلوم التيسير ، جامعة الدكتور مولاي الطاهر سعيد،
أسامة ربيع أمين سليمان، (2007)، التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام برنامج SPSS ،جامعة المنوفية، كلية التجارة، قسم الإحصاء والرياضة والتأمين، مصر.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.