The Mechanism for the Partial Development of Accounting Education in Libya and its Impact on its Outcomes in Accordance With the Requirements of the Labor Market
"A study on faculty members in the Accounting Department at the Faculties of Economics at the Universities of Asmariya, Al Marqab, the Higher Institute of Science and Technology, Zliten, and Misrata."
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Accounting education in Libya, developing accounting education curricula, linking accounting curricula to the labor marketAbstract
This study aimed to establish a mechanism for developing accounting education in Libya, which will be reflected in outcomes that are compatible with the requirements of the labor market, through developing accounting educational curricula, as well as through linking accounting education in classrooms with practical application in the labor market, where a sample was selected from The Ministry of Higher Education and Scientific Research, represented by Asmariya University and Al-Marqab University, and the Ministry of Technical and Technical Education, represented by the Higher Institute of Science and Technology in Zliten and Misrata. Their number reached 31 faculty members. The data was collected using the questionnaire sheet and analyzed using the SPSS statistical program. The study reached results, the most important of which is that developing educational curricula Accounting in Libya and linking it with practical training in the labor market will lead to obtaining efficient outputs that are compatible with the requirements of the labor market. The study also recommended that higher education institutions in Libya adopt this proposal, as well as amending the study plan to suit the practical application aspect of the academic courses and establishing laboratories for the accounting departments equipped with accounting systems
Downloads
References
أبو عظمات، محمد اصميدة، رزق، خديجة سعد، عطية، هاجر عبد العزيز، (2023)،"تحديات مواكبه مخرجات التعليم المحاسبي في الجامعات الليبية لمتطلبات بيئة سوق العمل"، مجلة جامعه الزيتونة الدولية ،العدد السادس،136- 157.
أبو غالية، مفتاح سالم، العبيدي، احمد يوسف، الفر جاني، منصور محمد، ( (2017 ، "معوقات تطوير التعليم المحاسبي بالجامعات الليبية"، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية الجامعة الأسمرية ،العدد العاشر،112 - 156 .
إجباره، عبد المنعم حسن، احمد إبراهيم المهدي, حميدي، يوسف ممدو. . (2019) "العوامل المؤثرة في جودة العملية التعليمية بقسم المحاسبة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس"، مجلة البحوث الأكاديمية، مجلد 13،547 - 573 .
الجندلي ،أيمن محمد،" ( 2022 ) تطوير أدوات التعليم المحاسبي في ليبيا"، مجلة جامعة صبراتة العلمية ،المجلد 6، العدد 12،273 - 300.
المزياني، نور الدين،( 2018) . "واقع برامج التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية وتوافقها مع متطلبات المعيار رقم 3 من المعايير الدولية للتعليم المحاسبي "، مجلة الباحث ، العدد 18،491 - 506 .
شابون،أبو بكر مفتاح، العربي،عائشة محمد، ( 2021) " أثر تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية على جودة مهنة المحاسبة والمراجعة في ضوء متطلبات سوق العمل في ليبيا . "مجلة دراسات الاقتصاد والأعمال، المجلد8 ، العدد 2 ،156 - 181 .
شامخة ،فاطمة الزهراء .(2022) "مدي توافق برامج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية مع متطلبات سوق العمل"، رسالة ماجستير منشورة .
عباس، خديجة علي، عقوب، خليل عقوب،( ( 2022 ،"المهارات والسمات التي يحتاجها خريج المحاسبة للانخراط بسوق العمل الليبي "،المؤتمر الدولي لمخرجات التعليم العالي ومتطلبات سوق العمل الليبي ، مجلة دراسات الاقتصاد والأعمال ،804 - 840 .
كرزمة،عبد الفتاح محمد، بن يونس، ناصر ميلاد، (2023) ، "مدى إدراك أعضاء هيئة التدريس لمساهمة التعليم المحاسبي الإلكتروني في تنمية المهارات المهنية، "المؤتمر العلمي الدولي الأول للدراسات الاقتصادية والسياسية ،مجلة لسان القلم ،الجزء الأول،332 - 353.
مصلي، عبد الحكيم محمد".( 2019 ) التعليم المحاسبي في ليبيا وتحديات سوق العمل"،رماح للبحوث والدراسات، العدد 38 ،277 - 307 .
- Satoshi Sugahara . (2013) " Japanese accounting academics perceptions on the global convergence of accounting education in Japan " Asian Review of Accounting 21 (3), 180-204.
- Lee Teck Heang, Ling Chui Ching, Lim Yet Mee Cham Tat Huei (2019) "University education and employment challenges: An evaluation of fresh accounting graduates in Malaysia " Journal of Academic Research in International Business and Social Sciences 9 (9), 1061-1076
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.