Obstacles to applying applied behavior analysis (ABA) strategies from the perspective of teachers of children with autism disorder
A field study in training and rehabilitation centers in the municipality of Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Obstacles, Applied Behavior Analysis (ABA) strategies, autismAbstract
The research aimed to uncover the obstacles to applying applied behavior analysis (ABA) strategies from the point of view of teachers of children with autism disorder, as well as to identify the obstacles to applying applied behavior analysis (ABA) strategies from the point of view of teachers of children with autism disorder, which are attributed to some variables (level Academic qualification, years of experience, training courses obtained). achieve the goal of the research, the researcher relied on the descriptive analytical method, and the research sample included (30) female teachers for children with autism disorder in the rehabilitation, training, and community development centers in the municipality of Zliten, and used the questionnaire as a tool for collecting data. The research results resulted in the following- There is a high level of statistical significance (0.05) in the obstacles to applying Applied Behavior Analysis (ABA) strategies that face teachers of children with autism disorder, from the perspective of teachers in training and rehabilitation centers in the municipality of Zliten.-There are statistically significant differences at the level of (0.05) in the scale of the obstacles to applying Applied Behavior Analysis (ABA) strategies that teachers of children with autism disorder face, from the point of view of teachers in the training and rehabilitation centers in the municipality of Zliten, according to the years of experience variable.- Statistically significant differences appear at the level of (0.05) in the scale of the obstacles to applying Applied Behavior Analysis (ABA) strategies that teachers of children with autism disorder face, from the point of view of teachers in the training and rehabilitation centers in the municipality of Zliten, according to the academic qualification variable.- There are statistically significant differences at the level of (0.05) in the scale of the obstacles to applying Applied Behavior Analysis (ABA) strategies that teachers of children with autism disorder face, from the point of view of teachers in the training and rehabilitation centers in the municipality of Zliten, according to the training courses variable.
Downloads
References
الحارثي، مشهور خالد التركي، ونايف بن عبد الله ابراهيم الزراع (2024م). معوقات درجـة تطبيـق المعلمـين لاستـراتيجيـات تحليـل السلـوك التطبيقـي في تعليـم الطـلاب ذوي اضطـراب طيف التوحد في مكة المكـرمـة. مجلة الـتربيـــة الخــاصـــة والتــأهــيل، كلية الطفولة المبكرة، جامعة بني سويف، المجلد (17)، العدد (59)، الجزء الأول، يناير.
الحربي، عبد الله محمد عبد الله، وعمــر فـــواز عبـــد العزيز (2023). معوقات استخدام تحليل السلوك التطبيقي في فصول ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر المعلمين في مدينة جدة. مجلة الـتربيـــة الخــاصـــة والتــأهــيل، كلية الطفولة المبكرة، جامعة بني سويف، المجلد (14)، العدد (56)، الجزء الثاني.
الخميس، معــــاذ بن عبد العزيز صالح، وهشـــام محمد ابراهيم مخيمر(2023م). مستوى تطبيق معلمي التوحُّد لاستراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي في برامج التوحُّد التابعة لوزارة التعليم بمنطقة القصيم. مجلة الـتربيـــة الخاصة والتأهيل، المجلد (15)، العدد (54)، الجزء الثالث، مايو.
سعيد، أندريا أنور أيوب (2020). "فاعلية برنامج إرشادي قائم على فنيات تحليل السلوك التطبيقي لأمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد لخفض حدة السلوكيات النمطية الشائعة لدى أطفالهن". مجلة البحوث العلمية في الطفولة، كلية الطفولة المبكرة، جامعة بني سويف، المجلد (1)، العدد (4).
شحادة، زينب (2003م). معجم المصطلحات التربوية والنفسية. الدار المصرية، القاهرة، مصر.
صادق، نورا تاج الدين جعفر(2023م). فعالية برنامج تدريبي قائم على تحليل السلوك التطبيقي في خفض اعراض اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة لدى اطفال الروضة. مجلة كلية الـتربيـــة، جامعة اسوان، العدد (39)، يناير.
العتيبي، جواهر عوض الله بنيان (2023م). مستـــوى تطبيـــق معلمــات الإعــاقــة الفكــريــة لبعــض فنيــات تحليــل السلــوك التطبيقــــي. مجلة الـتربيـــة الخــاصـــة والتــأهــيل. المجلد (16)، العدد (56)، الجزء الثاني، سبتمبر.
العتيبي، لما ناصر، ومالك محمد الرفاعي (2024م) مستـــوى درجة تطبيق معلمي اضطراب طيف التوحد لفنيات تحليل السلوك التطبيقي في خفض السلوك العدواني لدى تلاميذهم. مجلة كلية الـتربيـــة، جامعة طنطا، المجلد (9).
علي، منى محمد سيد، واخرون (2021م). برنامج قائم على أسلوب تحليل السلوك التطبيقي ABA في تنمية بعض المهارات الحياتية لأطفال التوحد. مجلة دراسات في الارشاد النفسي والتربوي، كلية التربية، جامعة اسيوط، المجلد (4)، العدد (2).
العياش، ملهم احمد، وغانا حسن (2021م). معوقات تطبيق فنيات تحليل السلوك التطبيق من وجهة نظر معلمي التوحد. مجلة العلوم الـتربويـــة والنفسية، جامعة دمشق، المجلد (37)، العدد (4).
الغامدي، رغد ممدوح محمد، وفائز سليمان معاجيني (2020). مستوى تطبيق معلمات ذوي اضطراب طيف التوحد لاستراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي في مراكز الرعاية النهارية في مدينة جدة. المجلة التربوية، العدد 73، مايو 2020، السعودية.
الوقفي، راضي (2004). أساسيات التربية الخاصة. جهينة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.