Psychological burnout and it's relationship to job satisfaction among teachers of autistic children in Zlitan town

Authors

  • Ali Mansour Ben Zaid قسم التربية وعلم النفس، كلية الآداب، الجامعة الأسمرية الإسلامية

DOI:

https://doi.org/10.59743/

Abstract

The current research sought to know the level of psychological burnout among teachers of children with autism in the city of Zliten, the researcher used the descriptive survey method to collect data, used the "Maslach and jackson Psychological Burnout" scale and the job satisfaction scale for (Rami Tashtush et al. 2013) as a research tool, and then it was distributed to all teachers of autism disorder at the Autism Centre in Zliten city, whose number is (17) female teachers and at a rate of (100%) during the academic year 2018/2019. The researcher verified the validity and reliability of the tool, and after using the appropriate statistical methods, the researcher reached the following results:

  • The sample members feel an average level of psychological burning.
  • The sample mean approximates the hypothetical mean of the dimension (66) and is statistically less significant at the level (0.05).
  • It was clear from the results which is related to the level of the individuals’ sense of job satisfaction through its dimensions. The research find that the teachers of autistic children feel dissatisfied with all dimensions of the job satisfaction scale except in the relationship with colleagues, which appeared to be satisfied with it. In addition, the research can say that the teachers of autistic children feel Job dissatisfaction.
  • As for the relationship of job satisfaction with psychological combustion, the main factor of satisfaction among teachers of autistic children is related to the salary. Satisfaction with the salary reduces the teachers’ exposure to psychological burning, and dissatisfaction with the salary is what raises the level of psychological burnout among them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أسامة فاروق مصطفى، السيد كامل الشربيني (2011)، سمات التوحد، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان: الأردن.

أسامة مصطفى، السيد الشربيني (2011)، سمات التوحد، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان: الأردن.

أنور قاسم العزاوي وأياد محمد يحي (2007)، الاحتراق النفسي لدى معلمات الصفوف الخاصة، المؤتمر العلمي الأول لكية التربية، مجلد أبحاث كلية التربية، المجلد (05)، العدد (02)، الموصل: العراق.

خولة يحي ورنا نجيب حامد (2001)، مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقلياً في اليمن، مجلة مركز البحوث التربوية، جامعة قطر، السنة العاشرة: العدد (20)، قطر.

رائد خليل العبادي (2008)، التوحد، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع: الأردن.

زينب محمود شقير (2002)، الشخصية السوية والمضطربة، مكتبة النهضة المعرفية: القاهرة.

سعيد الظفري القريوتي (2010)، الاحتراق النفسي لدى معلمات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في سلطنة عمان، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد (06)، العدد (03)، الأردن.

عثمان علي أميمن (2004)، في الصحة النفسية، الجزء الثاني، الدار العالمية للطباعة الحديثة: ليبيا.

عصام النمر (2008)، القياس والتقويم في التربية الخاصة، دار اليازودي العلمية للنشر والتوزيع: الأردن.

علاء عبد الباقي إبراهيم (2011)، اضطراب التوحد أعراضه وأسبابه وطرق علاجه، عالم الكتب، القاهرة: مصر.

عماد صالح العرايضة (2016)، مستوى الاحتراق النفسي لمعلمي التربية الخاصة، مجلة العلوم النفسية والتربوية، القضيم: السعودية.

كوثر حسن عسيلة (2006)، التوحد، دار صفاء للنشر والتوزيع، ترجمة: محمود الزيادي، جامعة عين شمس: مكتبة سعيد رأفت: الأردن.

محمد حمزة الزيدوي (2007)، مصادر الضغوط النفسية والاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة في محافظة الكرك وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة جامعة دمشق، المجلد (23)، العدد (2).

نرمين قطب (2007)، برنامج سلوكي لتوظيف الانتباه الانتقائي وأثره في تطوير استجابات التواصل اللفظية وغير اللفظية لعينة من أطفال التوحد، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

Downloads

Published

31-07-2019

Issue

Section

المقالات

Categories

How to Cite

Ben Zaid, A. M. (2019). Psychological burnout and it’s relationship to job satisfaction among teachers of autistic children in Zlitan town. Journal of the Academic Forum, 3(2), 74-49. https://doi.org/10.59743/