Strategic environmental analysis using the (SWOT) model in higher education institutions Application to the Alasmarya Islamic University / Zliten – Libya
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
SWOT analysis model, strengths, weaknesses, opportunities, threatsAbstract
This study aims to identify the importance of applying the SWOT analysis model when starting to build the strategic plan for any organization, starting with the first step, which is the strategic environmental analysis of this organization, and the scientific and practical steps and foundations that this includes, starting with the environmental analysis. The internal factors are represented by the strengths and weaknesses that characterize the organization, as well as the total opportunities and threats that express the elements of the external environment. This comes as a foundation for building a strategic plan that enables the organization to achieve its vision, mission, values, and desired goals in all efficiency and effectiveness, and on sound scientific foundations. Accordingly, this study was prepared, which was entitled Strategic Environmental Analysis Using the SWOT Model in Higher Education Institutions, applied to Asmariya University. It aimed to reveal the extent of the impact of the surrounding environment on the organization under study with regard to all environmental variables, whether internal or external. Represented in all the strengths, weaknesses, opportunities and threats that have an effective and direct impact on the survival, growth and development of this organization. The researcher used the descriptive analytical method, with the SWOT model method, in this study to analyze the strengths and weaknesses, opportunities and threats, while preparing a questionnaire that was distributed to the total study sample, which numbered (60) individuals, of which (57) were subjected to study and analysis. The researcher reached a number of results, the most important of which is that the most important strengths are that the university under study has developed college branches in a number of Libyan cities, and special study halls for females, which is a competitive advantage over its counterparts in other universities. However, the most important weaknesses are the low The level of communication with other institutions and organizations at the internal or external level to solve the problems and crises that the university under study may be exposed to, as well as the failure to keep pace with globalization and successive developments, with the lack of qualified and trained personnel to carry out the tasks to the fullest extent. This study also showed that one of the most important opportunities is What helps the university achieve its goals is the national interest in applying quality standards and continuous development in the field of higher education. Considering that it is an important requirement at the internal and external levels, the university also enjoys a degree of independence in making decisions, considering that it is a university specializing in Sharia and applied sciences. It has also been shown that one of the most important challenges facing the university under study is the weakness of keeping pace with rapid technological developments, in addition to that. The low level of administrative organization undertakes the task of carrying out work, solving problems, and confronting crises according to sound scientific foundations.
Downloads
References
- الجهني ، محمد فالح ( 2006 ) ، التخطيط الاستراتيجي لمؤسسات التعليم العالي ، مجلة المعرفة ، وزارة التربية والتعليم السعودية ، العدد ديسمبر ( 140 ) .
2- إبراهيم العيسوي ، "إشكاليات التخطيط والتنمية في زمن العولمة " ، الندوة العلمية لكيفية الدفاع حول التخطيط الاستراتيجي ودوره في تقدير الأمن الوطني ، دمشق ، 2005 ، ص 22 .
3- الزنفلي ، أحمد محمود ، (2012 ) ، "التخطيط الاستراتيجي للتعليم الجامعي و دوره في تنمية التنمية المستدامة" ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة ، 2012 ، ص 67 .
4- العفيري ، نبي أحمد محمد ( 2014 ) ، "مشروع مقترح للتخطيط الاستراتيجي لتطبيق الجودة الشاملة في الجامعات اليمنية " ، المؤتمر العربي الرابع لضمان جودة التعليم العالي LACQA ( 1-3 إبريل 2014، جامعة الزرقاء الأردن .
5- النعمة ، أميرة محمد ، (2012 ) ، أثر التحليل الاستراتيجي على صياغة الاستراتيجية ، مجلة كلية الاقتصاد العلمية ، العدد الثاني ، إبريل ، جامعة أم درمان .
6- الحمداني ، صبا نوري ، ومحمد الخوالني ، ( 2018 ) ، "اتجاهات المديرين في مراكز الوزارات الأردنية نحو تطبيق مصفوفة SWOTوالعوامل المؤثرة فيها ، في تحقيق الميزة التنافسية" : دراسة ميدانية ، مجلة الراسخون، جامعة المدينة العالمية مج3، ع2:1– 19 .
6- الديهان، خالد عبد الله، وصالح أحمد عبابنه، (2018) ، " تصورات أعضاء هيئة التدريس لدرجة فاعلية الخطة الاستراتيجية في جامعـــــــــــــــــة الكويت (2013-2017) " ، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي : جامعة العلوم والتكنولوجيا مج11، ع34:55-76.
7- إسماعيل محمد السيد ، الإدارة الاستراتيجية – إدارة الألفية الثالثة ، الدار الجامعية ، الإسكندرية ، 2000 .
8- حسين ، حسن مختار ( 2002 ) ، تصور مقترح لتطبيق التخطيط الاستراتيجي في التعليم الجامعي المصري ، مجلة التربية ، الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية ، العدد (6 ) ، مارس .
9- بني خالد، مرعي حسن، ولؤي محمد العاني ، (2018) ، " واقع التخطيط الاستراتيجي في الجامعات الأردنية " : دراسة مقارنة بين الجامعات الحكومية والخاصة ، مجلة المنارة للبحوث والدراسات : جامعة آل البيت - عمادة البحث العلمي مج24، ع3:309-334.
10- داودي ، الطيب ، ( 2007 ) ، أثر تحليل البيئة الداخلية والخارجية في صياغة الاستراتيجية ، مجلة الباحث ، العدد ( 5 ) .
11- ظافر يونس غاوي الجبوري ، التحليل لبيئي الاستراتيجي وفق نموذج ( سوأت swot ) للأداء الإداري والفني في الاتحاد العراقي المركزي لكرة السلة ، رسالة غير منشورة ، 2019 .
12- سامة ربيع أمين سليمان (2007) ، التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام برنامج ( SPSS) ، جامعة المنوفية ، كلية التجارة، قسم الإحصاء والرياضة والتأمين ، مص ، ص ج .
13- عباس خضير الخفاجي ، الإدارة الاستراتيجية - المدخل والمفاهيم و العمليات - ، ط الأولى ، مكتبة الثقافة للنشر والتوزيع ، 2004 .
14- عباس ، محمود السيد ، استخدام نموذج ( سوات- swot ) في التخطيط الاستراتيجي للحصول على جودة الاعتماد الاكاديمي بمؤسسات التعليم المختلفة , المؤتمر القومي السنوي الرابع عشر – آفاق جديدة في التعليم الجامعي العربي – مصر ، مج ( 2007 ) ، ص 120 ص 117 ، 165 .
• 15- محمد حسام سعد ، أثر البيئة الداخلية والخارجية في صياغة الاستراتيجيات ، ص87 .
• 16- مركز تطوير المؤسسات الأهلية الفلسطينية ، دليل التخطيط الاستراتيجي ، دليل تدريب ، غزة ، 2008 ، ص 26 .
• 17- محمد أحمد عوض (2000) ، الإدارة الاستراتيجية الأصول والأسس العلمية ، الأردن ، الدار الجامعية للنشر والتوزيع .
• 18- هيبة ، السيد ، التحليل البيئي باستخدام نموذج (سوات SWOT ) في التعليم مفهومه وآلياته ، رسالة ماجستير غير منشورة .
1- Ali, G., Buruga, B. A., & Habibu, T. (2019). SWOT Analysis of Blended1 Learning in Public Universities of Uganda: A Case Study of Muni University. J—Multidisciplinary Scientific Journal, 2(4), 410-429
-Paper, Scholarly Research(2007) Swot Analysis –Idea ,Methodology And Practical Approach, GRIN Veriag Norderstedt Germany,
- Hashemi, S. M., Samani, F. S., & Shahbazi, V. (2017). Strengths, Weaknesses Opportunities and Threats (SWOT) Analysis and Strategic Planning for Iranian Language Institutions Development. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(2), 139-149
-Liang, H., Liu, S., & Xu, H. (2016). Research on the Design of Micro Teaching Based on SWOT Analysis in Shaanxi Province,
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.