The Role of Educational Supervision in Developing Professional Performance among Secondary School Teachers in Zliten

Authors

  • سالمة انصير ديهوم قسم التربية وعلم النفس، كلية الآداب، الجامعة الأسمرية الإسلامية، ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v32i2.1155

Keywords:

Educational Supervision methods, Teachers' professional performance, Secondary schools, Zliten

Abstract

This research aims at investigating  the role of educational supervision methods in the development of the professional performance of teachers among the secondary schools in Zliten. Also, the article studies teachers' perceptions about the role of educational supervision methods in developing of their professional performance. Using the descriptive approach, the study found that  instructors' perception for  role of educational supervision methods in the development of the professional performance is high at all scale dimensions. In addition, the results refer that there is statistically significant differences between instructors' perception about role of educational supervision in the favor of males, for the scientific qualification in the favor of intermediate diploma, and years of experience. However, there is no statistically significant differences between the teachers' perception about the role of educational supervision related to scientific specialization variable.

References

الجرايده، محمد؛ البوسعيدي، حمد (2017). درجة ممارسة المشرفين التربويين لأساليب الإشراف الإبداعية في ولاية السيب بمحافظة مسقط بسلطنة عُمان، مجلة المعهد الدولي للدراسة و البحث. 3(9): 18.

الجرجاوي، زياد؛ النخالة، سمية (2008). واقع الإشراف التربوي في مدارس التعليم الثانوي التربية والتعليم الحكومي في محافظات غزة، مجلة مستقبل التربية، 5(55): 2-40.

الشديفات، باسل (2014). دور المشرفين التربويين في تطوير الأداء المهني لمعلمي الدراسات الاجتماعية في مديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الغربية في محافظة المفرق، مجلة جامعة دمشق، 30(2): 299-339.

الشهري، خالد محمد (2014). تجديد الإشراف التربوي، فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية أثناء النشر . الدمام. السعودية .

العاجز، فؤاد؛ حلس، داود (2009). دليل المشرف التربوي لتحسين عمليتي التعليم والتعلم، منشورات الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

الفريحات، هناء؛ القضاة، عمر (2017). دراسة دور أساليب الإشراف التربوي في تطوير الأداء المهني للمعلمين في المدارس الثانوية في محافظة جرش من وجهة نظر المعلمين فيها، المجلة الليبية العالمية، 22(1): 1-26. DOI: https://doi.org/10.37376/1570-000-022-009

مرسي، محمد (2001). الإدارة التعليمية أصولها وتطبيقاتها، دار عالم الكتب، القاهرة، مصر.

Published

2019-12-30

How to Cite

ديهوم س. ا. (2019). The Role of Educational Supervision in Developing Professional Performance among Secondary School Teachers in Zliten. Journal of Alasmarya University, 32(2), 175–147. https://doi.org/10.59743/jau.v32i2.1155