العجز المتعلم لدى طلبة الشق الثاني من مرحلة التعليم الأساسي في مدينة زليتن
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v9i.367Abstract
من المسلمات التي لا يختلف فيها اثنان أننا نعيش عصر السرعة والتغير الذي يشمل كل أوجه الحياة الاجتماعية، فضلا عن ذلك سيل المعلومات العارم في كل مجالات المعرفة، لذلك يقع العبء الأكبر على التربية في تحمل المسؤولية بإعداد الكوادر المدربة التي تأخذ على عاتقها تحمل مسؤولية هذا التغير الاجتماعي، ويتم خلال مؤسساتها التربوية التي توكل إليها مهمة إعداد وتأهيل الأفراد بما يتلاءم مع متطلبات التنمية والتقدم، فالمدرسة مؤسسة تربوية اجتماعية، تقوم بوظيفة مهمة فضلا عـن التعليم، ألا وهي تشكيل سلوك الأطفال حتى يتمكنوا مـن القيام بمسئولياتهم الاجتماعية، كما أنهـا معـدة على نحو فريد لإتمام وتكملة تدريب الآباء لأبنائهم فضلا عن تعليم الطلبة المهارات الأساسية وتوسيع قاعدة معلوماتهم ومعارفهم، إذ تجعلهم أكثر قدرة على مواجهة المشكلات المتزايدة التي تعترض طريقهم في حياتهم المستقبلية وحتى تحقق هذه المؤسسات أهدافها فإنها تخضع الطلبة إلى اختبارات تتمكن بواسطتها مـن نـقـل الطالب من صف إلى آخر، وتهدف الاختبارات التحصيلية إلى قياس مقدار ما حصل عليه الطالب من محتويات مـادة مـن المـواد الدراسية، أو خبرة من الخبرات المتعلمة، وهى تقوم في أساسها على تحديد المستوى المعرفي للتلميذ،
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 د . جعفر جابر
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles