Philosophical theories on self-fighting and taste knowledge according to Ibn Sina

Authors

  • Siham Ahmed Al-Araiba Department of Philosophy, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v35i1.337

Keywords:

philosophical view, , reaching , tasteful , knowledge, Ibn Sina

Abstract

The aim of the research is to discuss Ibn Sina’s ideas from a rational and mystical perspective, and how he combined positive scientific thinking based on witnessing tangible reality with philosophical contemplation based on abstract mental consideration, and how he sought to find a justification for philosophy and mysticism in the human soul itself, not in a factor or motive It is external, because the essence of the rational soul is prudence and awareness of things as they are, so it becomes true knowledge, and to the extent that the soul knows the existential truth, its perfection and its proximity to the reasonable world and its emulation of it. It is that the soul according to Ibn Sina, if it reaches the highest levels of perfection, is prepared to receive the taste knowledge about God, and that the purpose of the soul’s journey with him is to focus on the innermost knowledge of the self, and a closer knowledge of the soul so that its owner becomes balanced and the soul is no longer alien to itself and becomes the master of its actions and reaches moral perfection Although Ibn Sina was influenced by the philosophy of Plato and Aristotle in this aspect, his views are mostly taken from the Islamic religion because he is a Muslim philosopher.

References

ابن سينا، أبو علي الحسين:

أ. الإشارات والتنبيهات، مع شرح نصير الدين الطوسي، تقديم وتحقيق: سليمان دنيان دار المعارف، ط2، مصر،1968م.

ب. رسالة الحزن، مخطوط مجموعة بدار الكتب المصرية، 200 مجاميع، ل4.

ج. رسالة الأخلاق، ضمن تسع رسائل في الحكمة والطبيعيات، مطبعة هندية، القاهرة، 1326ه،1908م.

د. رسالة الطير، ضمن أسرار الحكمة المشرقية،ج2،ت:ميكائيل بن يحي المهرن، طبع ليدن، المحروسة،1891م.

ه. رسالة في ماهية الصلاة، ضمن جامع البدائع، نشر: محيي الدين صبري الكردي، القاهرة،1325ه،1917م.

و. رسالة في العشق، ضمن تسع رسائل في الحكمة والطبيعيات، ترجمة: حنين بن إسحاق، دار العرب القاهرة، ط2، 1238ه.

ز. رسالة في العهد، ضمن تسع رسائل في الحكمة والطبيعيات، مطبعة هندية، القاهرة، 1326ه،1908م.

ح. رسالة إلى سعيد ابن أبي الخير، ضمن منطق المشرقيين، ت: محب الدين الحسية عبد الفتاح، تصحيح: المكتبة السلفية، مطبعة المريد،1320ه، 1910م.

ط. الرسالة الإرشادية، مخطوط بدار الكتب المصرية رقم 344،مجاميع، ورقة رقم 96.

ي. رسالة حي بن يقظان، نشر مهرن، طبع بالهند،1889م.

ك. رسالة حي بن يقظان، ضمن حي بن يقظان، تحقيق: أحمد أمين، مطبعة الخانجي، القاهرة،1958م.

ل. النجاة، القاهرة،1938م.

م. المباحثات، ضمن أرسطو عند العرب، ت: عبد الرحمن بدوي، وكالة المطبوعات، الكويت، ط2، 1978م.

ن. رسالة الحدود، ضمن رسائل منطقية في الحدود والرسوم للفلاسفة العرب، جمع وتحقيق: عبد الأمير الاعسم، بيروت، ط2،1413ه، 1993م.

الفارابي، أبي نصر محمد، تحصيل السعادة، تقديم وشرح: علي أبو ملحم، دار ومكتبة الهلال، لبنان،1995م.

الرازي،أبو بكر محمد بن يحي بن زكريا، لباب الإشارات والتنبيهات، تحقيق: أحمد حجازي السقا، مطبعة نفرتيتي، مصر، القاهرة، 1986م.

أفلاطون، كتاب أثولوجيا، ضمن أرسطو عند العرب، ت: عبد الرحمن بدوي، الكويت، وكالة المطبوعات، ط2، 1978م.

(أبو زيد)،منى أحمد محمد، مفهوم الخير والشر في الفلسفة الإسلامية، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع،1411ه،1991م.

(التكريتي)، ناجي، مقالة:الفلسفة الخلقية عند ابن سينا، مجلة المورد، بغداد، م1،العددان: 3، 4 سنة 1392ه،1972م.

(التفتازاني)، أبو الوفا الغنيمي، مدخل إلى التصوف الاسلامي، دار الثقافة للنشر والتوزيع، القاهرة، ط3، 1979م.

(الجرجاني)،علي بن محمد الشريف، معجم التعريفات، ت: محمد الصديق المنشاوي، دار الفضيلة، القاهرة، د. ط، د.ت.

(خليف)،محمد فتح الله، ابن سينا ومذهبه في النفس، جامعة بيروت العربية،1974م.

(الأزهري)، محمد بن أحمد، والهروي أبو منصور، تهذيب اللغة، تحقيق: محمد عوض مرعب، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1، 2001م.

(صليبا)،جميل، مقالة: نظرية الخير عند ابن سينا، ضمن الكتاب التذكاري لذكرى ابن سينا، مطبعة مصر، القاهرة،1952م.

(طوفان)،قدري حافظ، مقام العقل عند العرب، دار القدس للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، د. ط، د.ت.

(العزاوي)،عباس، مقالة: ابن سينا وأثره في التصوف، ضمن الكتاب التذكاري لذكرى ابن سينا، مطبعة مصر،القاهرة،1952م.

(عون)فيصل بدير عون، نظرية المعرفة عند ابن سينا، مطبعة سعيد رأفت، القاهرة،1877م.

(عامر)، كوكب مصطفى عامر، التصوف عند ابن سينا، رسالة دكتوراه، مصر، القاهرة، 1982م.

(عفيفي)، أبو العلا، التصوف عند ابن سينا، ضمن الكتاب التذكاري لذكرى ابن سينا، مطبعة مصر، القاهرة، 1952م.

(العراقي)،محمد عاطف، ثورة العقل في الفلسفة العربية، دار المعارف، القاهرة،ط4، 1978م.

(فرحات)يوسف، الفلسفة الإسلامية وأعلامها، الشركة الشرقية للمطبوعات، جنيف، 1986م.

(الفاخوري) حنا،(الجر)خليل، تاريخ الفلسفة العربية، دار الجيل، بيروت، لبنان، ط3، 1993م.

(القشيري)،أبو القاسم عبد الكريم بن هوزان، الرسالة القشيرية، بولاق، مكتبة محمد صبيح،1284ه،1957م.

Published

2022-03-31

How to Cite

Al-Araiba, S. A. (2022). Philosophical theories on self-fighting and taste knowledge according to Ibn Sina. Journal of Alasmarya University, 35(1), 1–20. https://doi.org/10.59743/jau.v35i1.337