The Final Say in the Issue Death between Mu'tazilah and Ahlussunnah Wal Jamaah
Keywords:
Final say, the issue of death, Mu'tazilah, Ahlussunnah Wal JamaahAbstract
This research aims at clarifying the argument in the issue of the murder between Mu'tazilah and Ahlussunnah Wal Jamaah. The study discusses whether the murdered individual dies in his moment of death which Allah made it for him or the killing cut off his life which would have been continued if he had not killed. Also, this article examines whether there is a real argument between Mu'tazilah and Ahlussunnah Wal Jamaah on the issue of death or it is only a verbal controversy. In addition, the study shows who was fair with the Mu'tazilites among the Sunnis and the Jamaa on the issue of death. The comparative analytical descriptive approach was utilized to achieve the research goals. The findings revealed that according to Ahlussunnah Wal Jamaah, the individual who has been murdered is dead in his moment of death which Allah wrote down for him in the Preserved Tablet (al-Lawh al-Mahfuz). The study found that there is a consensus among Al-Mu'tazilah that the murdered has only one moment of death and therefore they agree with Ahlussunnah Wal Jamaah on the murdered issue. Besides, the research found the disagreement between Al-Mu'tazilah and Ahlussunnah Wal Jamaah in the murdered issue is only a verbal controversy. Al-Ash'ari, Abu al-Mu'in al-Nasafi, and others were fair with the Mu'tazilites on the issue of death.
References
أحمد, عبد الجبَّار. (د/ت). تنزيه القرآن عن المطاعن. د/ط. دار النهضة الحديثة. بيروت. لبنان.
- أحمد, عبد الجبَّار. (د/ت). المغني في أبواب العدل والتوحيد. د/ط. مراجعة إبراهيم مدكور. إشراف د. طه حسين.
- الأشعري, علي. (1977 م). الإبانة عن أصول الديانة. ط1. دار الأنصار. بيروت. لبنان.
- الأشعري, علي. (2005 م). مقالات الإسلاميين واختلاف المصلين. ط1. المكتبة العصرية. بيروت. لبنان.
- الآمدي, سيف الدين. (2004 م). أبكار الأفكار في أصول الدين. ط2. دار الكتب والوثائق القومية. القاهرة. مصر.
- ايبش, مريم. (2018 م). "النُّور اللَّامع والبرهان السَّاطع في شرح العقيدة الطَّحاوية للإمام نجم الدين منكوبرس بن عبد الله الحنفي النَّاصري (ت 652 هـ) دارسة وتحقيق من اللوحة 102 إلى اللوحة 187", رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الشريعة, دمشق, سوريا.
- الإيجي, عضد الدين. (د/ت). المواقف في علم الكلام. د/ط. عالم الكتب. بيروت. لبنان.
- البخاري, محمد. (1422ه). صحيح البخاري. ط1. دار طوق النجاة.
- البغدادي, عبد القاهر. (2002م). أصول الدِّين. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
- البغدادي, عبد القاهر. (د/ت). الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجيَّة منهم. د/ط. مكتبة ابن سينا. القاهرة. مصر.
- التَّفتازاني, سعد الدِّين. (1988 م). شرح العقائد النَّسفيَّة. ط1. مكتبة الكليات الأزهرية. القاهرة. مصر.
- التفتازاني, مسعود. (2001 م). شرح المقاصد. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
- التهانوي, محمد. (1996 م). موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم. ط1. مكتبة لبنان ناشرون. بيروت. لبنان.
- الجرجاني, علي. (1983 م). كتاب التعريفات. ط1. دار الكتب العلميَّة. بيروت. لبنان.
- الجويني, عبد الملك.(1950 م). الإرشاد إلى قواطع الأدلَّة في أصول الاعتقاد. د/ط. مكتبة الخانجي. مطبعة السعادة. مصر.
- الحجاج, مسلم. (د/ت). صحيح مسلم. د/ط. دار إحياء التراث العربي. بيروت. لبنان.
- الصَّابوني, نور الدِّين. (1969 م). البداية من الكفاية في الهداية في أصول الدِّين. د/ط. دار المعارف. القاهرة. مصر.
- عاشور, حافظ. (2004 م). "صدق الكلام في علم الكلام لكمال الدِّين الأندكاني (ت 777هـ) دراسة وتحقيق", رسالة ماجستير غير منشورة. كلية دار العلوم قسم الفلسفة الإسلامية, جامعة القاهرة, القاهرة, مصر.
- الغزنوي, أبو حفصٍ. (2009 م). شرح العقيدة الطَّحاويَّة. ط1. دارة الكرز. القاهرة. مصر.
- الماتريدي, أبو منصور. (2001 م). كتاب التوحيد. د/ط. دار صادر. بيروت. لبنان. ومكتبة الإرشاد. استانبول. تركيا.
- الماتريدي, أبو منصور. (2005 م). تأويلات أهل السنُّة. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
- ابن منظور, محمد. (1414 هـ). لسان العرب. ط3. دار صادر. بيروت. لبنان.
- النَّسفي, ميمون. (1986م). التَّمهيد لقواعد التَّوحيد. ط1. دار الطِّباعة المحمَّديَّة. القاهرة. مصر.
- النَّسفي, ميمون. (2011 م). تبصرة الأدلة في أصول الدِّين. ط1. المكتبة الأزهرية للتراث. القاهرة. مصر.
- النووي, يحيى. (1392هـ). المنهاج شرح صحيح مسلم. ط2. دار إحياء التراث العربي. بيروت. لبنان.
- الهواري, مدين. (2003م). "ابن العطار وآراؤه الكلاميَّة مع تحقيق كتابه الاعتقاد الخالص من الشَّكِّ والانتقاد", رسالة ماجستير غير منشورة. كلية دار العلوم قسم الفلسفة الإسلامية, جامعة القاهرة, القاهرة, مصر.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 مريم محمود ايبش
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles