Academic Problems Facing Faculty Members in the Faculties of Arts and Sciences at Al-Asmarya Islamic University from Their Point of View

Authors

  • Anwar Abdel-Salam Osman Department of Education and Psychology, College of Arts, Alasmarya Islamic University, Libya
  • Tajdeeda Abu-Saif Ahmed Abu-Seif Department of Education and Psychology, College of Arts, Alasmarya Islamic University, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v34i1.1659

Keywords:

Academic Problems, Faculty Members, College of Arts, College of Science

Abstract

The aim of the research is to identify the academic problems which are facing the faculty members in the Faculties of Arts and Sciences at Alasmarya Islamic University  from their point of view. Also, to know the differences between the viewpoint of the faculty members about the academic problems which are facing according to the variables: gender, college, academic qualification, years of experience. To achieve that, the descriptive analytical approach, and the questionnaire tool are used. The research community consisted of (341) members, and the research sample was chosen by the stratified random method of 20%, where the sample in its final form reached to (63) members. The most important results of the research are: the faculty members complain by a very high degree of the academic problems which are facing, as the problems related to salary and incentive systems ranked first, while the problems related to students ranked last, and that there are no statistically significant differences in the academic problems which are facing according to the variables of gender, college, academic qualification, and years of experience except in the two dimensions of problems related to policies and administrative practices and problems related to the work environment where there were differences in favor of years of experience of 5-10 years with years of experience more than ten years. In light of previous results, the researchers recommended that, developing the possible solutions and trying to overcome the problems which are facing the faculty member.

References

• بطاح، أحمد، الطراونة، اخليف.(1999)."مشكلات الطلبة الأجانب(غير العرب) في جامعة مؤتة في ضوء عدد من المتغيرات.أبحاث اليرموك "سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية":15(4).

• الحويطي، عواد حماد.(2013). "المشكلات الأكاديمية التي تواجه أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة تبوك ببعض المتغيرات" . المجلة الدولية التربوية المتخصصة:2(1). DOI: https://doi.org/10.12816/0002915

• الخرابشة، عمر.(2013). "المشكلات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظرهم وعلاقتها ببعض المتغيرات". مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية): 27(12).

• الروقي، مطلق بن مقعد بن مطلق.(2016). "المشكلات الأكاديمية والإدارية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في بعض الجامعات السعودية الناشئة" مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والانسانية، جامعة بابل :العدد28 .

• الزاوي، الطاهر أحمد. (1968).معجم البلدان الليبية . طرابلس . دار الاتحاد العربي للطباعة.

• السرور، ممدوح هايل، الزعبي، إبراهيم أحمد .(2009)." المشكلات الأكاديمية لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة آل البيت من وجهة نظرهم ". مجلة دراسات العلوم التربوية :مج36 .

• الشرمان، منيرة .(2010)." تصورات طلبة الدراسات العليا في كليتي التربية في جامعتي مؤته واليرموك للمشكلات التي تواجههم". مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية: 4(26).

• العامري، عبدالعزيز عبدالهادي.(2014). "المشكلات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية بالجامعات اليمنية من وجهة نظرهم". مجلة الدراسات الاجتماعية: العدد :95 . DOI: https://doi.org/10.12816/0009350

• العبد الغفور، فوزية يوسف. (2002). "المشكلات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس وتؤثر على مستوى أدائهم الوظيفي بكلية التربية الأساسية في دولة الكويت". رسالة الخليج العربي:23 (85).

Published

2021-03-30

How to Cite

Osman, A. A.-S., & Abu-Seif, T. A.-S. (2021). Academic Problems Facing Faculty Members in the Faculties of Arts and Sciences at Al-Asmarya Islamic University from Their Point of View. Journal of Alasmarya University, 34(1), 357–382. https://doi.org/10.59743/jau.v34i1.1659