The Integrative Approach in Islamic Thought

Instrumental and Cognitive Irja’ in Early Islamic Thought

Authors

  • Prof. Dr. Mabrouk Chibani Mansouri Dpt. Of Islamic Sciences, College of Education, Sultan Qaboos University, Oman
  • Dr. Ahmad Kindi Dpt. Of Islamic Sciences, College of Education, Sultan Qaboos University, Oman
  • Prof. Dr Sulaiman Shuaili Dpt. Of Islamic Sciences, College of Education, Sultan Qaboos University, Oman

Keywords:

Integrative Approach Instrumental Irjaa', Cognitive Irjaa, Major Sin Perpetrator

Abstract

The adoption of the integrative approach in studying the formation and development of Islamic theology in its foundational stage has yielded important results. This research paper seeks to apply the integrative approach to study one of the most important issues raised by Islamic theology in its early moments, namely the issue of postponement of judgement of Sinners (irja). The paper assumes that there are two fundamentally different dimensions of Irja', one of which is the "instrumental Irjaa'" that was formulated to justify postponing judgment on the perpetrator of a major sin, and had clear political goals at its inception. The second dimension is what we call "cognitive Irjaa'," which aims to demonstrate that the general Creator's knowledge is not sufficient  for salvation, which requires the belief in Allah as the Lord, Muhammad as the Messenger, and what he brought as the truth. The study concludes that instrumental Irjaa followed a justificatory trajectory that had political goals centered on postponing judgment on the perpetrator of major sins, while cognitive postponement emerged for polemical purposes with followers of other religions and was not initially a controversial issue among Muslims themselves. The study also confirms that the two types of Irjaa have Islamic origins and were not influenced by any external factors, contrary to what some dogmatists and orientalists claim. The paper emphasizes that adopting the integrative approach in studying Islamic intellectual sources is a methodological, epistemological, and civilizational necessity that contemporary Islamic thought and culture urgently need, as they have been dominated by the tendency towards unification, fragmentation, and disintegration that have weakened the strength and content of Islamic thought.

References

- "ابن حزم والمذهب الأشعري"، يفوت، سالم، دراسات عربيّة، السّنة 20، عدد 4، شبّاط 1984.

- "الجدل حول العقيدة بالقيروان"، بكير، أحمد ضمن "ملتقى الإمام المازري" بالمنستير، منشورات الحياة الثّقافيّة، تونس، 1978.

- "تطوّر مواقف علماء المالكيّة بإفريقيّة من الخوض في المسائل الكلاميّة وتبنّيهم للعقيدة الأشعريّة"، الهنتاتي، نجم الدّين الهنتاتي، مجلّة معهد الآداب العربيّة، عدد 170، تونس، 1992، ص ص 297 – 322.

- الإبانة عن أصول الديانة، الأشعري، أبو الحسن، نشر محي الدّين الخطيب، القاهرة، 1397.

- الاِستذكار الجامع لمذاهب فقهاء الأمصار، اِبن عبد البرّ، أبو عمر، دار الكتب العلميّة، ط 1، بيروت، 2000.

- الاعتصام، الشّاطبي، أبو إسحاق، المكتبة الحديثة، الرّياض، د. ت.

- الإعلام بمخالفات الموافقات والاعتصام، الفهد، ناصر، مكتبة الرشد، الرياض، 1999.

- الأوائل، العسكري، أبو هلال، دار البشير، مصر، 1408 هـ.

- إلجام العوام عن علم الكلام، الغزالي، أبو حامد، ضمن القصور العوالي من رسائل الإمام الغزالي، نشر محمّد أبو العلا، مكتبة الجندي، ط 2، القاهرة، 1970.

- الجواهر المنتقاة، البرادي، أبو القاسم، تح. إبراهيم طلاي، مطبعة البعث، قسنطينة، د. ت.

- الخطاب الأشعري مساهمة في دراسة العقل العربي الإسلامي، العلوي، سعيد، دار الفكر، ط1، بيروت، 1992.

- الديباج المذهب، ابن فرحون، إبراهيم بن علي تح. مأمون الجنان، دار الكتب العلمية، بيروت، 1996.

- الرّدّ على جميع المخالفين، ابن زلتاف، يغلا، تح. عمرو خليفة النّامي، مكتبة الشيخ فرحات الجعبيري، تونس، غ. مط.

- الرّسائل، ابن حزم، أبو محمد تح. إحسان عباس، المؤسسة العربية، ط. 2، بيروت، 1987.

- السّير، الشماخي، المطبعة الحجرية، القاهرة، 1301.

- الشّامل في أصول الدّين، الجويني، أبو المعالي، نشر علي سامي النّشّار، الإسكندريـّة، 1969.

- الشّرح والإبانة عن أصول الدّيانة، العكبري، ابن بطّة، نشر لاووست، دمشق، دار دمشق، 1956.

- الطّبقات السّنيّة في تراجم الحنفيّة، الحنفي، تقيّ الدّين، تح. الفتّاح الحلو، المجلس الأهلى للشؤون الإسلامية، القاهرة، 1970.

- العبر، ابن خلدون، عبد الرحمن، نشر خليل شحادة وسهيل زكار، دار الفكر، ط 3، بيروت، 1996.

- العقل السّياسي العربي، الجابري، محمد عابد، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 1990.

- الفتاوى، ابن رشد الجدّ، أبو محمد، تح. المختار التّليلي، دار الغرب الإسلامي، ط 1، بيروت، 1987.

- الفرق بين الفرق، البغدادي، أبو منصور، دار الآفاق الجديدة، ط 2، بيروت، 1977.

- الفقه الأكبر، أبو حنيفة، شرح علي القاري، الدار العربية الكبرى، مصر، 1399.

- الكشف عن مناهج الأدلّة في عقائد الملّة، ابن رشد الحفيد، أبو الوليد، المكتبة المحموديّة، ط 2، القاهرة، 1935.

- المحنة: بحث في جدليّة الدّينيّ والسّياسيّ، جدعان، فهمي، دار الشّرق، الأردن، 1989.

- المدخل إلى مذهب الإمام أحمد بن حنبل، الدّمشقي، ابن بدران، نشر عبد اللّه التّركي، مؤسسة الرسالة، ط 2 بيروت، 1981.

- المعجب في تلخيص أخبار المغرب، المراكشي، عبد الواحد، تح. محمّد عزب، دار الفرجاني، القاهرة، 1994.

- المقدّمة، ابن خلدون، عبد الرحمن، دار الفكر، ط1، بيروت، 1998.

- الملل والنحل، الشهرستاني، أبو الفتح ط. الحلبي، د. ت.

- المنخول من تعليقات الأصول، الغزالي، أبو حامد، تحقيق محمّد حسن هيتو، د. م.، 1970.

- انتصار الفقير السّالك لترجيح مذهب الإمام مالك، الأندلسي، الرّاعي، نشر محمّد أبو الأجفان، دار الغرب الإسلامي، بيروت، 1982.

- بنية العقل العربي، الجابري، محمد عابد، مركز دراسات الوحدة العربيّة، ط 2، بيروت، 1987.

- تاريخ بغداد، الخطيب البغدادي، دار الكتاب العربي، بيروت، د.ت.

- ترتيب المدارك، القاضي عياض، تح. أحمد بكير محمود، دار مكتبة الحياة، بيروت، 1970.

- تلبيس إبليس، ابن الجوزي، أبو الفرج، دار القلم، بيروت، 1403.

- جامع بيان العلم وفضله وما ينبغي في روايبه وحمله، ابن عبد البرّ، أبو عمر، المكتبة السّلفيّة، ط 2، المدينة المنوّرة، 1968.

- حور العين، الحميري، نشوان، تح. كمال مصطفى، أمادت، طهران، د. ت.

- رياض النّفوس، المالكي، أبو بكر، تح. البشير البكّوش، دار الغرب الإسلاميّ، بيروت، 1983.

- سير الأئمّة وأخبارهم، الوسياني، أبو زكريا، تح. إسماعيل العربي، دار الغرب الإسلامي، ط. 2، بيروت، 1982.

- طبقات مشائخ المغرب، الدّرجـيـنـي، أحمد، تح. إبراهيم طلاي، مطبعة البعث، قسنطينة، د. ت.

- عقائد السّلف، نشر علي سامي النّشّار، منشأة المعارف، الإسكندريّة، 1971.

- فضل الاِعتزال وطبقات المعتزلة، البلخي، أبو القاسم، الدار التونسية للنشر، تونس، 1974.

- كتاب السّنّة، البربهاري، أبو محمد، ضمن طبقات الحنابلة، دار المعرفة، بيروت، د. ت.

- مذاهب الإسلاميّين، بدوي، عبد الرحمن، دار العلم للملايين، بيروت، 1971.

- مسائل الإمام أحمد، السّجستاني، أبو داود، نشر رشيد رضا، دار المعرفة، القاهرة، 1353.

- معارج القبول بشرح سلم الوصول إلى علم الأصول، الحكمي، حافظ بن أحمد، تح. عمر بن محمود أبو عمر، دار ابن القيم، ط. 1، الدمام، 1990.

- مناقب الشّافعي، الرّازي، فخر الديّن، مكتبة الكليات الأزهرية، القاهرة، د. ت.

- نشأة الفكر الفلسفي في الإسلام، النشّار، علي سامي، دار السلام، القاهرة، 2008.

- نظام العزابة، الجعبيري، فرحات، المعهد القومي للآثار، تونس، 1975.

- وفايات الأعيان، ابن خلّكان، شمس الدين، تح. إحسان عبّاس، دار صادر، بيروت، د.ت.

Published

2023-09-16

How to Cite

Mansouri, M. C., Kindi, A., & Shuaili, S. (2023). The Integrative Approach in Islamic Thought : Instrumental and Cognitive Irja’ in Early Islamic Thought. Journal of Alasmarya University, 36(3), 72–100. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/jau/index.php/jau/article/view/1589