The Parenting Manner and its Relationship to the Aggressive Behavior on the Primary School Students from the Point of View of School Teachers in Cillien, Al-Khums City, Libya

Authors

  • Fauzi Abdusalam Abdulghani Alfaqeh Department of Special Education, Faculty of Humanities, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1543

Keywords:

aggressive behavior, parenting manner, teachers point of view

Abstract

The  current qualitative study investigated the parenting manner and its relationship to the aggressive behavior.  It basically focused on the  primary school students from the point of view of school teachers in Cillien, Al-Khums city, Libya. It also aimed to identify the differences between the viewpoints of primary school teachers in parenting manner and its relationship to the aggressive behavior, depending on the gender variable. The results showed the existence of a statistically significant relationship at the negative level of (0.05) between parenting manner and its relationship to aggressive behavior. It also showed that there is a slightly high level of the aggressive behavior among the students, and there are highly significant differences of statistical average scores for females than males in the Parenting Manner Scale.  The same statistically significant differences score found for the males than females in the aggressive behavior scale.

References

أبومصطفي، نظمي عودة( 2009) مظاهر السلوك العدواني الشائعة لدى الأطفال الفلسطينيين.: دراسة ميدانية على عينة من الأطفال المشكلين سلوكيا. مجلد 17، عدد1، الجامعة الإسلامية غزة عمادة شؤون البحث العملي والدراسات العليا، فلسطين .

بن عثمان، زهرة اشتوى محمد (2009)بعنوان أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالاتجاهات الجنسية لدى طلاب المرحلة الجامعية بزليتن. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا جنزور ليبيا.

بوشلالق، نادية(2006) بعنوان التقدير الاجتماعي والسلوك العدواني لدى المراهق. مجلد5، ط2، الناشر رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية، مجلة دراسات عربية، مصر.

جناح، عبدالهادي خزام محمد(2006) التوافق السري وعلاقته بالتنشئة الاجتماعية للأبناء ميدانية بمدينة مرزق. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا جنزور، ليبيا.

الذويبي، عبدالسلام بشير(1985) المدخل لرعاية الطفولة .دراسة نظرية عن أسس ومبادئ رعاية، ط 2، الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والاعلام، مصراتة، ليبيا.

الصادي، أنور عمران(2007) ( أساليب التنشئة الوالدية وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف التاسع من مرحلة التعليم الأساسي بمدينة مصراتة. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا جنزور، ليبيا.

العزى، صلاح أحمد (2012) دور التنشئة الاجتماعية في الحد من السلوك الاجرامي. دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان، الاردان.

محافظة، سامح محمد والزعبي، زهير حسين (2007) بعنوان العوامل الاجتماعية الاقتصادية والأكاديمية المؤثرة نحو السلوك العدواني لدى طلبة الجامعية الهاشمية.مجلد34، عدد1، عمادة البحث العلمي، الجامعة الأردنية.

Published

2022-06-30

How to Cite

Alfaqeh, F. A. A. (2022). The Parenting Manner and its Relationship to the Aggressive Behavior on the Primary School Students from the Point of View of School Teachers in Cillien, Al-Khums City, Libya. Journal of Alasmarya University, 35(2), 216–194. https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1543