The Parenting Manner and its Relationship to the Aggressive Behavior on the Primary School Students from the Point of View of School Teachers in Cillien, Al-Khums City, Libya
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1543Keywords:
aggressive behavior, parenting manner, teachers point of viewAbstract
The current qualitative study investigated the parenting manner and its relationship to the aggressive behavior. It basically focused on the primary school students from the point of view of school teachers in Cillien, Al-Khums city, Libya. It also aimed to identify the differences between the viewpoints of primary school teachers in parenting manner and its relationship to the aggressive behavior, depending on the gender variable. The results showed the existence of a statistically significant relationship at the negative level of (0.05) between parenting manner and its relationship to aggressive behavior. It also showed that there is a slightly high level of the aggressive behavior among the students, and there are highly significant differences of statistical average scores for females than males in the Parenting Manner Scale. The same statistically significant differences score found for the males than females in the aggressive behavior scale.
References
أبومصطفي، نظمي عودة( 2009) مظاهر السلوك العدواني الشائعة لدى الأطفال الفلسطينيين.: دراسة ميدانية على عينة من الأطفال المشكلين سلوكيا. مجلد 17، عدد1، الجامعة الإسلامية غزة عمادة شؤون البحث العملي والدراسات العليا، فلسطين .
بن عثمان، زهرة اشتوى محمد (2009)بعنوان أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالاتجاهات الجنسية لدى طلاب المرحلة الجامعية بزليتن. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا جنزور ليبيا.
بوشلالق، نادية(2006) بعنوان التقدير الاجتماعي والسلوك العدواني لدى المراهق. مجلد5، ط2، الناشر رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية، مجلة دراسات عربية، مصر.
جناح، عبدالهادي خزام محمد(2006) التوافق السري وعلاقته بالتنشئة الاجتماعية للأبناء ميدانية بمدينة مرزق. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا جنزور، ليبيا.
الذويبي، عبدالسلام بشير(1985) المدخل لرعاية الطفولة .دراسة نظرية عن أسس ومبادئ رعاية، ط 2، الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والاعلام، مصراتة، ليبيا.
الصادي، أنور عمران(2007) ( أساليب التنشئة الوالدية وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف التاسع من مرحلة التعليم الأساسي بمدينة مصراتة. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا جنزور، ليبيا.
العزى، صلاح أحمد (2012) دور التنشئة الاجتماعية في الحد من السلوك الاجرامي. دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان، الاردان.
محافظة، سامح محمد والزعبي، زهير حسين (2007) بعنوان العوامل الاجتماعية الاقتصادية والأكاديمية المؤثرة نحو السلوك العدواني لدى طلبة الجامعية الهاشمية.مجلد34، عدد1، عمادة البحث العلمي، الجامعة الأردنية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 فوزى عبدالسلام عبدالغني الفقيه
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles