The Effect of the Effectiveness of a Religious Guidance Program to Reduce Mental Disorders and Modify Impulsive Behavior among Secondary School Students in Zliten

Authors

  • Fadila Mohammad Sofia Department of Special Education, Faculty of Humanities, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1537

Keywords:

Psychological Disorders, Religious Guidance, Behavior, Secondary School Students

Abstract

      The research aims to reveal the extent of the effectiveness of religious guidance in settling the soul and relieving it of its disturbances and negativity. This leads to moderation and straightness of behavior as its reality is characterized by fluctuations and crises that are almost on a daily basis. Rather, this may happen in every moment that the soul lives and faces the coherence of these phenomena. This may lead to raising the level of tension and psychological stresses that result in an imbalance in the level of self-control of the behavior, which develops into altered pattern that differ from the normal psychological balance and undesirable. Therefore, the research is directed to addressing these negatives through secondary school students (research sample) the active segment in society and has the great impact in moving the society from one phase to a better one. The researcher, therefore, adopted the experimental method and organized an experimental program that was applied to the sample with (40) items in the form of indicative lectures and with the data collection tool a scale consisting of (58) phrases distributed to achieve the objectives of the research. This was applied by pre and post application. The data were treated using in the statistical program (SPSS). The research showed positive results by answering the main question and verifying the research objectives at a statistical indicative level estimated at (p<0.005) in favor and consisted with the experimental group.

References

ابن منظور، محمد بن مكرم.(دت).،لسان العرب. تصنيف يوسف خاطر. دط. دار لسان العرب.

البستاني، فؤاد إفرام.(1965م). منجد الطلاب. ط6.المطبعة الكاثوليكية. بيروت.

تايلور، شيلي.(2008م).علم النفس الصحي. ترجمة وسام بريك. وفوزي طعيمه. دار الحامد، عمان.

الجنابي، يحي داوود سليمان.(1992م). بناء برنامج في الإرشاد النفسي والتوجيه التربوي لطلبة الجامعة. اطروحة دكتوراه غير منشورة. كلية التربية. جامعة المستنصرية.بغداد.

الرازي، محمد بن أبي بكر.(1973م). مختار الصحاح. ترتيب محمود خاطر. د ط. دار المعارف. مصر.

الزاوي، الطاهر أحمد.(1980م). مختار القاموس. الدار العربية للكتاب. دط . تونس ليبيا.

زهران، حامد عبد السلام.(1980م).التوجيه والإرشاد النفسي. ط3. عالم الكتب. لبنان.

الشيباني، عمر محمد.(1973م). الأسس النفسية والتربوية لرعاية الشباب. دار الثقافة. بيروت.

صباح، قاسم شهاب.(2000م).علم النفس التربوي. مؤسسة الرسالة. لبنان.

عبد العزيز، مفتاح محمد.(1997م). القرآن وعلم النفس. منشورات جامعة قاريونس. بنغازي.

عبد المعطي، حسن مصطفى.(2006م). ضغوط الحياة وأساليب مواجهتها. الصحة النفسية. مكتبة زهراء الشرق.القاهرة.

عبد الهادي، جودت عزت والعزة، سعيد حسني.(2005م). تعديل السلوك الإنساني. دليل الآباء والمرشدين التربويين في القضايا التعليمية والنفسية والاجتماعية. دار الثقافة للنشر والتوزيع. الإصدار الثاني. عمان.

عبد الهادي، جودت عزت.(2000م). نظريات التعلّم وتطبيقاتها التربوي. د ط .الدار العلمية الدولية. ودار الثقافة للنشر والتوزيع. عمان.

العناني، حنان عبد الحميد.(2000م).علم النفس التربوي. دار صفاء للنشر والتوزيع.عمان.

فيولا ،الببلاوي.(1988م). مشكلات السلوك عند الأطفال. نماذج من البحوث في تحليل السلوك. مكتبة الأنجلو المصرية. القاهرة.

مجموعة أعضاء هيئة التدريس.(1998م).خصائص المرشد النفسي المدرسي ومهامه. فعاليات الورشة النفسية العربية الثالثة. الجمعية السورية للعلوم النفسية والعلوم التربوية. جامعة دمشق. كلية التربية. دمشق.

محمد عبد الكريم، ناهدة زبون.(10/2/2022م). مفهوم الاعتدال في الفكر السياسي الإسلامي. مجلة العلوم، المجلد 30، العدد30، ص5.

محمد، صباح محمود، (1996م)،الموسوعة التربوية النفسية، ب م، بغداد.

Stanly and Hopkins Educational.(1972). psychological measurements and evaluation, New York, McGraw-Hill.

Margaret. A. Loyd & Wayne، whiten.(1994). Psychology Applied to modern life Adjustment in the gos. California: Brooks. Cole publishing company pacific crove.

Published

2022-06-30

How to Cite

Sofia, F. M. (2022). The Effect of the Effectiveness of a Religious Guidance Program to Reduce Mental Disorders and Modify Impulsive Behavior among Secondary School Students in Zliten. Journal of Alasmarya University, 35(2), 164–145. https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1537