The Extent to Which Secondary School Students Practice Moral Values, from their Teachers’ Point of View, in Zliten city

Authors

  • Salma Anser Dihoum Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1533

Keywords:

Moral values, Secondary School Students, Zliten

Abstract

The research aims to know the degree to which secondary school students, in Zliten city, practice moral values from their teachers' point of view. It also aims to identify the statistically significant differences attributed to the research variables (gender and specialization) and the methods used by teachers to motivate their students and encourage them to practice ethical values. The research sample is (235) male and female teachers and the descriptive approach was adopted to achieve the aim of the study. The results revealed that the level of Zliten Secondary School students' practice of moral values, from the teachers' point of view, exceeded the average for all dimensions and that there are no statistically significant differences in the degree to which secondary school students practice moral values due to the variables of gender and specialization. The study recommends the necessity of paying attention to the moral values derived from the sources of Islam by developing these values for Secondary School students, especially those that revealed by the results of the present study that students practice them at lower rates. It is also recommended that the role of the school's elements: curricula, management, activities and staff, should be activated so that the mission of the school becomes more capable of influencing the students and instilling moral values in them.

References

أيوب, حسن. (2007). السلوك الاجتماعي في الإسلام.( ط4). دار السلام، القاهرة، الاسكندرية, مصر.

جان، بول رزقبر.( 2001 ). تعريب العوًا, عادل. فلسفة القيم. عويدات للنشر والطباعة, بيروت، لبنان.

البقمي, مثيب بن محمد بن عبدالله. (2009). إسهام الأسرة في تنمية القيم الأخلاقية لدى الشباب (تصور مقترح) ] رسالة ماجستير غير منشورة[ . كلية التربية, جامعة أم القرى, المملكة العربية السعودية.

الحاكم النيسابوري. ( 1411, 1990 ). المستدرك على الصحيحين. دار الكتب العلمية, بيروت. تح: مصطفى عبدالقادر عطا.

الزحيلي, وهبة. (2007). أخلاق المسلم علاقته بالنفس والكون. (ط2). دار الفكر. دمشق, سورية.

الزحيلي, وهبة.(2008). أخلاق المسلم علاقته بالمجتمع. (ط5). دار الفكر. دمشق, سورية.

سنن أبي داوود. ( د.ت). دار الكتاب العربي, بيروت.

سنن الترمذي. (د. ت). دار إحياء التراث العربي, بيروت, تح: أحمد شاكر وآخرون.

السيد, إبراهيم السيد أحمد. (2005). البناء القيمي وعلاقته بالتنشئة الاجتماعية والدافعية للإنجاز] رسالة ماجستير غير منشورة[. جامعة الزقازيق, معهد البحوث والدراسات الآسيوية, قسم العلوم الاجتماعية.

صحيح البخاري. ( 1987). دار ابن كثير, بيروت. (ط3). تح: مصطفى ديب.

صحيح مسلم.( د.ت). دار إحياء التراث العربي, بيروت, تح: محمد فؤاد عبدالباقي.

عبدالقادر, علا حافظ . (2013). تفعيل دور كليات التربية في تنمية القيم الأخلاقية لدى طلابها في ضوء بعض المتغيرات العصرية. مجلة كلية التربية، السويس, مج 6, ع 2.

العيسي, علي بن مسعود بن أحمد. (2009). تنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة المتوسطة من نظر معلمي التربية الإسلامية بمحافظة القنفذة] رسالة ماجستير غير منشورة[ . كلية التربية, جامعة أم القرى, القنفذة, المملكة العربية السعودية.

القذافي, رمضان محمد. (1999). علم النفس في الإسلام. دار الكتب الوطنية. بنغازي, ليبيا.

محمد, شيخ أحمد محمد. (2013). القيم الأخلاقية لرعاية حقوق الإنسان في ضوء السيرة النبوية والمقاصد الشرعية. المؤتمر الدولي الأول للسيرة النبوية الشريفة.

مرتجى, عاهد محمود محمد. (2004). مدى ممارسة طلبة المرحلة الثانوية للقيم الأخلاقية من وجهة نظر معلميهم في محافظة غزة ] رسالة ماجستير غير منشورة[. كلية التربية, جامعة الأزهر, غزة, فلسطين.

الهادي, محمد زين. (1995). علم نفس الدعوة. الدار المصرية اللبنانية، القاهرة, مصر.

Published

2022-06-30

How to Cite

Dihoum, S. A. (2022). The Extent to Which Secondary School Students Practice Moral Values, from their Teachers’ Point of View, in Zliten city. Journal of Alasmarya University, 35(2), 129–111. https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1533