National identity and its relationship to some demographic variables among a sample of Tripoli University students
دراسة وصفية تحليلية
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1529Keywords:
national identity, university students, demographic variablesAbstract
The study aimed to identify the level of the university student’s sense of national identity among a sample of university students, and it also aimed to identify some differences in the level of national identity, according to some demographic variables represented in: gender and specialization. The National Identity Scale for (Taleb Al-Jafaji - Ibtisam Saadoun, 2013), was applied to a sample of (435) male and female students from the University of Tripoli, who were selected by stratified random method. However, they have a low level of sense of national identity, and the results showed that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of students in the scientific specialization and the average of students in the literary specialization on the national identity scale. Moreover, the results proved that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of males and the average scores of females on the national identity scale.
References
أسعد، يوسف ميخائيل. (1992). الانتماء وتكامل الشخصية. القاهرة. مصر: مكتبة غريب.
الحسين، ابراهيم (2001). اتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم العولمة وانعكاساتها على الهوية الثقافية، سوريا: جامعة دمشق.
خطيب، محمد بن شحات حسين. (2020). دور الجامعة في ترسيخ وتعزيز قيم الانتماء والمواطنة لدى طلبتها في ضوء التغيرات الثقافية ومستجدات العصر، المجلة العربية للنشر العلمي، 22، 2 - حزيران.
الخفاجي، طالب محمود ياسين وسعدون، ابتسام و العزاوي، مثال عبد الله. (2013). مستوى شعور طلبة كلية التربية بالهوية الوطنية، المؤتمر الدولي الخامس لكلية العلوم الاجتماعية الكرك " المواطنة والهوية والأمن الوطني في الفترة من 5–8/9/.
الزويعي، عبد الجليل ابراهيم. وبكر، محمد الياس. والكناني، ابراهيم عبد المحسن. (1981). الاختبارات والمقاييس النفسية، مطبعة جامعة الموصل، الموصل، العراق: دار الكتب للطباعة والنشر.
شلغين، عهد كمال. (2015). الهوية العربية صراع فكري وأزمة واقع- دراسة في الفكر العربي المعاصر، ، وزارة الثقافة، دمشق: منشورات العامة السورية للكتاب.
صومائيل، هنتكتون. (2005). من نحن- التحديات التي تواجه الهوية الأمريكية، ترجمة حسام الدين خضور،(ط1) دمشق: دار الحصاد.
العبيدي، إبراهيم. (2018). مفهوم الهوية الوطنية، موضوع، 13 فبراير، https://2u.pw/1nFf7
العسالي، عليا وسويدان، رجاء. (د.ت). دور الجامعات الفلسطينية في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة جامعتي النجاح الوطنية والاستقلال أنموذجاً.
العقيل، عصمت حسن، والحياري، حسن أحمد. (2014). دور الجامعات الأردنية في تدعيم قيم المواطنة، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد (10)، عدد (4) (529-517)،.
العوامرة، عبد السلام والزبون، محمد. (2014). دور الجامعات الأردنية الرسمية في تعزيز تربية المواطنة وعلاقتها بتنمية الاستقلالية الذاتية لدى طلبة آليات العلوم التربوية من وجهة نظرهم، مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الانسانية) المجلد (28)، (1)،.
فرج، صفوت. (1980). التحليل العاملي في العلوم السلوكية، القاهرة: دار الفكر العربي للطباعة.
محمود، كاظم محمود والقره غولي، حسن أحمد وخلف، نهاية جبر. (2019). القلق من العولمة وعلاقته بالهوية الوطنية لدى طلبة الجامعة، مجلة الأستاذ، ع 3.
مهدي، حبيب صالح. (2009). دراسة في مفهوم الهوية، مركز الدراسات الاقليمية جامعة الموصل ، المجلد 5، العدد (13).
يوسف، سناء. (2011). تربية المواطنة في ضوء التحديات المعاصرة،: ط1، دسوق. مصر: دار العلم والأيمان للنشر والتوزيع.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 أسامة عمر العزابي ، فائزة محمد الغزال
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles