National identity and its relationship to some demographic variables among a sample of Tripoli University students

دراسة وصفية تحليلية

Authors

  • Osama Omar El-azzabi Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, University of Tripoli, Libya
  • فائزة محمد الغزال Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, University of Tripoli, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1529

Keywords:

national identity, university students, demographic variables

Abstract

The study aimed to identify the level of the university student’s sense of national identity among a sample of university students, and it also aimed to identify some differences in the level of national identity, according to some demographic variables represented in: gender and specialization. The National Identity Scale for (Taleb Al-Jafaji - Ibtisam Saadoun, 2013), was applied to a sample of (435) male and female students from the University of Tripoli, who were selected by stratified random method. However, they have a low level of sense of national identity, and the results showed that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of students in the scientific specialization and the average of students in the literary specialization on the national identity scale. Moreover, the results proved that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of males and the average scores of females on the national identity scale.

References

أسعد، يوسف ميخائيل. (1992). الانتماء وتكامل الشخصية. القاهرة. مصر: مكتبة غريب.

الحسين، ابراهيم (2001). اتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم العولمة وانعكاساتها على الهوية الثقافية، سوريا: جامعة دمشق.

خطيب، محمد بن شحات حسين. (2020). دور الجامعة في ترسيخ وتعزيز قيم الانتماء والمواطنة لدى طلبتها في ضوء التغيرات الثقافية ومستجدات العصر، المجلة العربية للنشر العلمي، 22، 2 - حزيران.

الخفاجي، طالب محمود ياسين وسعدون، ابتسام و العزاوي، مثال عبد الله. (2013). مستوى شعور طلبة كلية التربية بالهوية الوطنية، المؤتمر الدولي الخامس لكلية العلوم الاجتماعية الكرك " المواطنة والهوية والأمن الوطني في الفترة من 5–8/9/.

الزويعي، عبد الجليل ابراهيم. وبكر، محمد الياس. والكناني، ابراهيم عبد المحسن. (1981). الاختبارات والمقاييس النفسية، مطبعة جامعة الموصل، الموصل، العراق: دار الكتب للطباعة والنشر.

شلغين، عهد كمال. (2015). الهوية العربية صراع فكري وأزمة واقع- دراسة في الفكر العربي المعاصر، ، وزارة الثقافة، دمشق: منشورات العامة السورية للكتاب.

صومائيل، هنتكتون. (2005). من نحن- التحديات التي تواجه الهوية الأمريكية، ترجمة حسام الدين خضور،(ط1) دمشق: دار الحصاد.

العبيدي، إبراهيم. (2018). مفهوم الهوية الوطنية، موضوع، 13 فبراير، https://2u.pw/1nFf7

العسالي، عليا وسويدان، رجاء. (د.ت). دور الجامعات الفلسطينية في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة جامعتي النجاح الوطنية والاستقلال أنموذجاً.

العقيل، عصمت حسن، والحياري، حسن أحمد. (2014). دور الجامعات الأردنية في تدعيم قيم المواطنة، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد (10)، عدد (4) (529-517)،.

العوامرة، عبد السلام والزبون، محمد. (2014). دور الجامعات الأردنية الرسمية في تعزيز تربية المواطنة وعلاقتها بتنمية الاستقلالية الذاتية لدى طلبة آليات العلوم التربوية من وجهة نظرهم، مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الانسانية) المجلد (28)، (1)،.

فرج، صفوت. (1980). التحليل العاملي في العلوم السلوكية، القاهرة: دار الفكر العربي للطباعة.

محمود، كاظم محمود والقره غولي، حسن أحمد وخلف، نهاية جبر. (2019). القلق من العولمة وعلاقته بالهوية الوطنية لدى طلبة الجامعة، مجلة الأستاذ، ع 3.

مهدي، حبيب صالح. (2009). دراسة في مفهوم الهوية، مركز الدراسات الاقليمية جامعة الموصل ، المجلد 5، العدد (13).

يوسف، سناء. (2011). تربية المواطنة في ضوء التحديات المعاصرة،: ط1، دسوق. مصر: دار العلم والأيمان للنشر والتوزيع.

Published

2022-06-30

How to Cite

Elazzabi, O. O., & الغزال ف. م. (2022). National identity and its relationship to some demographic variables among a sample of Tripoli University students: دراسة وصفية تحليلية. Journal of Alasmarya University, 35(2), 89–76. https://doi.org/10.59743/jau.v35i2.1529