Some Personality Traits Prevalent among Faculty Members at the Faculty of Arts - Zliten And its Relationship to Some Variables

Authors

  • Zahra Eshteiwi bin Othman Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya
  • Mahmoud Mohamed Zreibait Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v33i2.1311

Keywords:

Personality traits, Faculty Members, Faculty of Arts, Zliten

Abstract

The research aims to identify the level of personality traits and its relationship with the variables of, gender, age, and years of experience among the faculty members of the College of Arts at Alasmarya Islamic University. Also, it studies whether there is a correlation relationship between the personality traits of the study sample and the variables of, gender, age, and years of experience. The sample size consists of 39 teaching members. The descriptive approach was used to achieve the research goals. Eysenck’s Personality Traits Scale has been quoted from Dahlan K. K. (2007) and adapted to meet the Libyan environment as well as it has been tested for reliability and validity. The study revealed that teaching staff at Arts Faculty experiences a high level of personality traits. Besides, the findings showed that there is a statistically significant correlation at the level of (α ≤ 0.05) between personality traits and variables of sex, age, and years of experience. In addition, there are statistically significant differences between males and females on the scale of personality traits in favor of females at a significance level (α ≤ 0.05). Moreover, there are statistically significant differences between ages on the scale of personality traits in favor of the ages less than 30 - 49 at a significance level (α ≤ 0.05).

 

References

أحمد راجح: أصول علم النفس. دار الكاتب العربي: القاهرة ، 1986م.

أنيس ، إبراهيم وآخرون : المعجم الوسيط . دار المعارف : ط2 ، مصر . 1972م.

عبد الله محمد قاسم : الشخصية ، استراتيجياتها ، نظرياتها . دار الفكر العربي ،عَمّان ، 2000م.

عبد الرحمن العيسوي : سيكولوجية الشخصية . دار منشأة المعارف ، الإسكندرية ، 2002م.

عبد الحميد الهاشمي : أصول علم النفس . دار الشروق ، جدة ، 1999م.

إياد الشوربجي: التفكير الناقد لدى المرشدين التربويين وعلاقته بسماتهم الشخصية. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية: الجامعة الإسلامية . غزة . فلسطين . 2009م.

أحمد عبدات: العلاقة بين السمات الشخصية والروح المعنوية لدى معلمي مؤسسات التربية الخاصة . الضفة الغربية . فلسطين. 2002م.

خالد خميس دحلان: السمات الشخصية لرجل الأمن لدى السلطة الوطنية الفلسطينية وعلاقتها ببعض المتغيرات . كلية التربية : الجامعة الإسلامية. غزة فلسطين . 2007م.

نواف العتيبي: الأنماط القيادية والسمات الشخصية لمديري المدارس وعلاقتها بالروح المعنوية للمعلمين في محافظة الطائف التعليمية . رسالة ماجستير منشورة، كلية التربية: جامعة أم القرى، الرياض ، 2008م.

Published

2020-12-30

How to Cite

bin Othman, Z. E., & Zreibait, M. M. (2020). Some Personality Traits Prevalent among Faculty Members at the Faculty of Arts - Zliten And its Relationship to Some Variables. Journal of Alasmarya University, 33(2), 408–385. https://doi.org/10.59743/jau.v33i2.1311