Some Aspects of Education in the Holy Quran

Authors

  • Abu Bakr Sassi Abdel Qader Department of Education and Psychology, Faculty of Education, Zaytuna University, Tarhuna, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v33i2.1265

Keywords:

Education in the Qur’an, fields of education

Abstract

This study aims to identify the most important fields of education
through the Holy Quran. The deductive approach was used to achieve
the research objectives. The study found that the Quranic concept of
education concerns all aspects of the human being: Physical, mental,
spiritual, emotional, sexual, and social which throughout them the
objectives of education can be achieved.

References

القرآن الكريم.

الجمالي, محمد فاضل. (1980). الفلسفة التربوية في القرآن, بيروت: دار الكتاب الجديد.

حسن, أمينة أحمد (1985). نظرية التربية في القرآن وتطبيقاتها في عهد الرسول عليه الصلاة والسلام, القاهرة: دار المعارف.

الرازي. أبو بكر. (1975). مختار الصحاح, القاهرة: مطابع الهيئة المصرية للكتاب.

الرفاعي, نعيم. (1960). الصحة النفسية- دراسة في سيكولوجية التكيف ، دمشق: المطبعة التعاونية.

السعيد, صلاح الدين محمود. (2006), تربية الأبناء, القاهرة: دار البيان العربي.

الشيباني, عمر التومي. (1980). الاتجاهات الحديثة في مفهوم التربية, طرابلس- ليبيا: المنشأة الشعبية للنشر والتوزيع والإعلان.

الطحان, مصطفى محمد. (2010). التربية ودورها في تشكيل السلوك, القاهرة: دار الصحوة للنشر والتوزيع.

عاقل, فاخر, (1965). دراسة التكيف البشري, بيروت: دار العلم للملايين.

عطيفة, حمدي أبو الفتوح. (2004). منهجية البحث العلمي, القاهرة: دار النشر للجامعات.

عمر, أحمد عمر. (2000). فلسفة التربية في القرآن الكريم, دمشق: دار المكتبي للطباعة والنشر والتوزيع.

الغزالي, أبو حامد. (د.ت). إحياء علوم الدين, بيروت: دار المعرفة.

الفنيش, أحمد. (1994). أصول التربية, طرابلس- ليبيا: منشورات جامعة طرابلس.

الكيلاني, ماجد عرسان, (1985). فلسفة التربية الاسلامية, مكة: مكتبة المنار

بدر, جمعة محمد. (2007). المدخل إلى التربية العائلية, غريان- ليبييا: الدار الجامعية للنشر والتوزيع والإعلان

Published

2020-12-30

How to Cite

Abdel Qader, A. B. S. (2020). Some Aspects of Education in the Holy Quran. Journal of Alasmarya University, 33(2), 121–101. https://doi.org/10.59743/jau.v33i2.1265