The Role of The Educational Supervisor in Developing Leadership Skills
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v32i2.1148Keywords:
Leadership development skills, Role of the educational supervisor, Zliten, Secondary school teachersAbstract
The aim of this research is to examine the role of the educational supervisor in developing leadership skills of secondary school teachers in Zliten. The descriptive approach was utilized to achieve the study purpose. The results found that the educational supervisor has a significant role in developing leadership skills among secondary school teachers in Zliten. Also, the results revealed that there is statistically significant differences at α (0.01) for teachers in understanding the role of educational supervisor in developing leadership skills among Zliten secondary school teachers which are attributed to sex variable in the favor of females, whereas these differences are not exist for the variable of the years of experience
References
الأفندي، محمد (1981). الإشراف التربوي، ط الثانية، عالم الكتب، القاهرة، مصر.
الحبيب، محمد (1996). التوجيه والاشراف التربوي في دول الخليج العربي، دار المناهج للنشر والتوزيع، الرياض، السعودية.
السلمي، علي (1999). المهارات الإدارية والقيادية للمدير المتفوق، دار غريب للطباعة والنشر، القاهرة، مصر.
عريبي، ذكرى محمد (1985). الإشراف الفني التربوي، دار العربية للكتاب، طرابلس ليبيا.
كنعان، نواف (1982). القيادة الإدارية في السعودية، دار العلوم، الرياض، السعودية.
مرسي، محمد منير (2001). الإدارة التعليمية أصولها وتطبيقاتها، عالم الكتب، القاهرة، مصر.
مصطفى، يوسف عبدالمعطي (2005). الإدارة التربوية مداخل جديدة لعالم جديد، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.
الشاعر، جمال محمود (2006). واقع الممارسات الإشرافية التي يمارسها المشرفون التربويون في مدارس وزارة التربية والتعليم بمحافظة الأحساء من وجهة نظر المعلمين، رسالة ماجستير، جامعة الملك فيصل، الأحساء، السعودية.
صيام، محمد بدر (2007). دور أساليب الاشرافية التربوي في تطوير الأداء المهني للمعلمين في المدارس الثانوية في محافظة غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.
طرخان، عبدالمنعم أحمد (1993). أثر برنامج تدريب الملاين أثناء الخدمة بمدارس وكالة الغوث الدولية على تطوير البنى المفاهمية والإشرافية لديهم، رسالة ماجستير، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
مرتجى، ذكريات أحمد محمد (2009). دور المشرف التربوي في تنمية المهارات القيادية لدى معلمي المرحلة الإعدادية في مدارس وكالة الغوث بمحافظات غزة وسبل تفعيله، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 زهرة اشتيوي بن عثمان، عبد الرحمن إبراهيم عبّاد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles