The Exposing Methods of Learning & Its Applications according to The Interpreters

Authors

  • أسماء زعيتر قسم التفسير وعلوم القرآن، كلية الشريعة، جامعة دمشق، دمشق، سوريا
  • عبد العزيز حاجي قسم التفسير وعلوم القرآن، كلية الشريعة، جامعة دمشق، دمشق، سوريا

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v32i2.1134

Keywords:

Research methods, Interpreters, Brain storming, Self-learning

Abstract

This study aims to shed light on the great efforts of scientists in their methods of interpretation. The significance of this research lies in rising readers awareness of the critical and creative thinking to reach through authors' words to other spaces of knowledge. The research addresses the experimental learning, the self-learning, learning through correspondence, classification learning, learning through solving problems, projects, discovery learning, question, brain storming, and synthesizes. The educational scientific research methods has been adopted to study  every method based on the interpreters' efforts. The findings of the study revealed that all the addressed scientific research methods in this study have been implied in interpretations books in different ways in accordance with the interpretation science.

References

ابن التمجيد، مصلح الدين بن إبراهيم الرومي الحنفي (2001). حاشية ابن التمجيد على تفسير البيضاوي، ط الأولى، مطبوع مع حاشية القونوي، تحقيق: عبد الله عمر، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.

ابن النديم، محمد بن إسحاق الوراق (1997). الفهرست، ط الثانية، تحقيق: إبراهيم رمضان، دار المعرفة، بيروت، لبنان.

ابن عاشور، الفاضل (1970). التفسير ورجاله، طبع مجمع البحوث الإسلامية، القاهرة، مصر.

ابن عاشور، محمد الطاهر (1984). التحرير والتنوير، الدار التونسية للنشر، تونس.

ابن عطية، عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن الأندلسي (1992). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، ط الأولى، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.

ابن كثير، إسماعيل بن عمر (1999). تفسير القرآن العظيم، ط الثانية، دار طيبة، الرياض، السعودية.

أبو الهيجاء، فؤاد حسن (2001). أساسيات التدريس ومهاراته وطرقه العامة، ط الأولى، دار المناهج، عمان، الأردن.

الآمدي، علي بن محمد (1984). الإحكام في أصول الأحكام، ط الأولى، تحقيق: د. سيد الجميلي، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان.

البخاري، محمد بن إسماعيل (1422 ه). صحيح البخاري، ط الأولى، تحقيق: محمد الناصر، دار طوق النجاة، الرياض، السعودية.

البقاعي، إبراهيم بن عمر (1969). "نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، دائرة المعارف العثمانية، الهند.

البيضاوي، عبد الله بن عمر بن محمد (1418 ه). أنوار التنزيل وأسرار التأويل، ط الأولى، تحقيق: محمد عبد الرحمن المرعشلي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان.

الجمبلاطي، علي؛ التوانسي، أبو الفتوح (1971). الأصول الحديثة لتدريس اللغة العربية والتربية الدينية، ط الأولى، دار نهضة مصر، القاهرة، مصر.

الحريري، رافدة (2010). طرق التدريس بين التقليد والتجديد، ط الأولى، دار الفكر، عمان، الأردن.

الرازي، فخر الدين محمد بن عمر (1938). مفاتيح الغيب، المكتبة البهية، القاهرة، مصر.

الزركشي، بدر الدين محمد بن عبد الله (1957). البرهان في علوم القرآن، ط الأولى، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية عيسى البابى الحلبي وشركائه، الثاهرة، مصر.

الزمخشري، محمود بن عمر (1407). الكشاف، ط الرابعة، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان.

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (2005). نواهد الأبكار وشوارد الأفكار أو حاشية السيوطي على تفسير البيضاوي، ط الأولى، طبع جامعة أم القرى، كلية الدعوة وأصول الدين، مكة المكرمة، السعودية.

الشهاب الخفاجي، أحمد بن محمد بن عمر (د.ت). عناية القاضي وكفاية الراضي، المطبعة الخديوية وصورته دار صادر، بيروت، لبنان.

العزاوي، رحيم يونس (2009). المناهج وطرق التدريس، ط الأولى، دار دجلة، عمان، الأردن.

العسقلاني، أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر (د.ت). تهذيب التهذيب، ط الأولى، دائرة المعارف النظامية، الهند.

العفون، نادية حسين (2012). الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير، ط الأولى، دار صفاء، عمان، الأردن.

العلي، صالح (2009). أصول التدريس عند علماء المسلمين في العصور الوسطى بين القرنين الخامس والخامس عشر الميلادي، أطروحة دكتوراه، كلية التربية، جامعة دمشق، دمشق، سوريا.

العلي، صالح (2014). طرائق تدريس التربية الإسلامية، مطبعة جامعة دمشق، دمشق، سوريا.

الفوال، محمد خير؛ و سليمان، جمال (2013). طرائق التدريس العامة، مطبعة جامعة دمشق، دمشق، سوريا.

القلا، فخر الدين؛ ناصر، يونس (1990). أصول التدريس، مطبعة جامعة دمشق، دمشق، سوريا.

القنوجي، محمد صديق خان بن حسن (2002). أبجد العلوم، ط الأولى، دار ابن حزم، بيروت، لبنان.

الكفوي، أيوب بن موسى (1998). الكليات: معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، تحقيق: عدنان درويش، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان.

الهاشمي، عابد توفيق (1985). طرق تدريس التربية الإسلامية، ط التاسعة، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان.

سمارة، نواف؛ العديلي، عبد السلام (2008). مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية، ط الأولى، دار المسيرة، عمان، الأردن.

جابر، وليد (2005). طرق التدريس العامة وتطبيقاته، ط الثانية، دار الفكر، عمان، الأردن.

جنسن، إيريك (2007). التدريس الفعال، ط الأولى، مكتبة جرير، الرياض، السعودية.

جوهري، طنطاوي (1350 ه)ـ الجواهر في تفسير القرآن المشتمل على عجائب المكونات وغرائب الآيات الباهرات، ط الثانية، مطبعة مصطفى البابي الحلبي، القاهرة، مصر.

جينيس، بول (2010). أدوات المعلِّم" 50 استراتيجية لتحقيق احتياجات أساليب التعلم المختلفة ولتحفيز الإبداع لدى المعلم، ط الأولى، ترجمة: فضل أبو العلا، فادي رضوان، و بسام قلعجي، دار القدس للعلوم، دمشق، سوريا.

حبنكة، عبد الرحمن (2000)، معارج التفكر ودقائق التدبر، ط الأولى، دار القلم، دمشق، سوريا.

حمدان، محمد زياد (1998). التدريس المعاصر وتطوراته وأصوله وعناصره وطرقه، دار التربية، عمان، الأردن.

دروزة، أفنان نظير (2000). النظرية في التدريس وترجمتها عملياً، ط الأولى، دار الشروق، عمان، الأردن.

دندش، فايز مراد (2003). اتجاهات جديدة في المناهج وطرق التدريس، ط الأولى، دار الوفاء لدنيا، الإسكندرية، مصر.

عتر، نور الدين (2011). علم المناسبات وأهميته في تفسير القرآن الكريم وكشف إعجازه، ط الأولى، دار الغوثاني، دمشق، سوريا.

فرانسيز، ت. م (2004). فن وطرق التدريس، ط الأولى، ترجمة: قسم الترجمة بدار الفاروق، دار الفاروق، القاهرة، مصر.

كوجك، كوثر حسين (1997). اتجاهات حديثة في المناهج وطرق التدريس، ط الثانية، دار عالم الكتب، القاهرة، مصر.

محمد، مصطفى (2006). الخطة العربية للتعليم عن بُعد، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس.

مسَلّم، إبراهيم أحمد (1994). الجديد في أساليب التدريس، ط الأولى، حل المشكلات وتنمية الإبداع وتسريع التفكير العلمي، دار البشير، عمان، الأردن.

Published

2019-12-30

How to Cite

زعيتر أ., & حاجي ع. ا. (2019). The Exposing Methods of Learning & Its Applications according to The Interpreters. Journal of Alasmarya University, 32(2), 126–90. https://doi.org/10.59743/jau.v32i2.1134