The Origin of the Glottal Stop in the Words of the Libyan Dialect
DOI:
https://doi.org/10.59743/jaf.v5i1.214Abstract
In general linguistic research, the study of Arabic dialects , which have not been studied by researchers, and the study of any language historically is only done through the study of its dialects. The latter is not existent or almost not existent in heritage books. We are not talking about a specific language, but it is a way to reach different goals in their studies. The study of Arab dialects in different tribes and countries is a linguistic asset that many researchers overlook nowadays, because of its close contact with the sciences of the Qur’an and its readings, the noble hadith, and Arabic poetry, as well as the extent of knowing the origins of its modern dialects. These dialects reveal to researchers and scholars the stages that these dialects passed through. And since this is the case of the language, especially after the revelation of the Noble Qur’an, it is steadfast in its sounds, words and grammatical structures, and it is not weak. Moreover, It takes place on the tongues of people in a way that its words are close to what was spoken by some of our ancestors, and when this was the case we took in this research - the glottal stop - because of its many changes in its characteristics among ancient and modern linguists. As a result, we studied this sound in the Libyan dialect, whether it is at the beginning, middle or end of the word. In addition, we investigsted whether this voice that we speak today in the word has an origin in the dialects of the ancient Arabs - that is, it corresponds to one of the dialects of the Arabs . Then if there is an occurrence of this voice previously, we attribute it to classical Arabic regardless of some of the changes that have occurred in this voice, including pronunciation, easiness and deletion.
Downloads
References
القران الكريم – برواية حفص عن عاصم-
اتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر لأحمد بن محمد الشهير بالبناء ت1117ه، تحقيق: أنس مهرة، الناشر دار الكتب العلمية لبنان، ط3، 2006م.
الأمالي، لأبي علي القالي ت356ه، عني بوضعها وترتيبها: محمد عبدالجواد الأصمعي، دار الكتب المصرية، ط2، 1926م.
تاريخ آداب العرب، للرافعي ت1356ه، دار الكتاب العربي.
تفسير البحر المحيط، لأبي حيان ت 745ه، تحقيق: صدقي محمد جميل، دار الفكر بيروت، ط1420ه.
تهذيب اللغة، محمد بن أحمد الأزهري الهروي، ت370، تحقيق: محمد عوض مرعب، دار إحياء التراث، ط1، 2001م
التيسير في القراءات السبع، للداني ت 444ه، تحقيق: اوتو تريزل، دار الكتاب العربي بيروت، ط2، 1984م.
جمهرة اللغة، لابن دريد ت321ه، تحقيق: رمزي منير بعلبكي، دار العلم للملايين بيروت، ط1، 1987م
حاشية الصبان على شرح الأشموني لألفية ابن مالك ت 1206ه، دار الكتب العلمية بيروت، ط1، 1997م.
خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب، للبغدادي ت1093ه، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي القاهرة، ط4، 1997م.
الخصائص، لابن جني ت392ه، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
ديوان الفرزدق، شرحه وضبطه، الأستاذ علي فاعور، دار الكتب العلمية بيروت، ط1، 1987م.
ديوان النابغة الذبياني، اعتنى به حمدو طماس، دار المعرفة بيروت، ط2،2005م.
ديوان حسان بن ثابت، تحقيق: وليد عرفات، دار صادر بيروت، 2006م.
ديوان عبدالله بن رواحة، تحقيق: د. وليد قصاب، دار العلوم للطباعة ،1982م
ديوان عمر بن أبي ربيعة، قدم له الدكتور فايز محمد، دار الكتاب العربي بيروت، ط2، 1996م.
سر صناعة الإعراب، لابن جني، دار الكتب العلمية بيروت، ط1، 2000م.
شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك ت 769، تحقيق: محمد محي الدين عبدالحميد، دار التراث القاهرة، ط20، 1980م.
شرح أبيات سيبويه، للسيرافي 385ه، تحقيق: محمد علي الريح هاشم، راجعه طه عبدالرءوف سعد، مكتبة الكليات الأزهرية، دار الفكر للطباعة والنشر مصر، 1974م.
شرح المفصل لابن يعيش ت643ه، قدم له: إميل بديع يعقوب، دار الكتب العلمية بيروت، ط1، 2001م.
شرح ديوان عنترة العبسي، للخطيب التبريزي، قدم له ووضع هوامشه مجيد طراد، الناشر دار الكتاب العربي بيروت، ط1، 1992م.
صحيح البخاري، تحقيق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، ط1، 1422ه،
صحيح مسلم، تحقيق: محمد فؤاد عبدالباقي، دار إحياء التراث العربي بيروت.
في اللهجات العربية، إبراهيم أنيس، مكتبة الأنجلو المصرية القاهرة، 2003م.
كتاب الإبدال، لابن السكيت، تحقيق: حسين محمد محمد شرف، مراجعة: علي النجدي ناصف، الهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية، القاهرة،1978م.
كتاب العين للخليل بن أحمد ت170ه، تحقيق: مهدي المخزومي، إبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال.
الكتاب لسيبويه ت 180ه، تحقيق: عبدالسلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط3، 1988م،
الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، للزمخشري ت538ه، دار الكتاب العربي بيروت، ط3، 1407ه.
الكشف عن وجوه القراءات السبع وعللها وحججها، لمكي القيسي ت437ه، تحقيق: عبدالرحيم الطرهوني، دار الحديث القاهرة، 2007م
لسان العرب، لابن منظورت711ه، دار صار بيروت، ط3، 1414ه
المحكم والمحيط الأعظم، لابن سيده، تحقيق: عبدالحميد هنداوي، دار الكتب العلمية بيروت، ط1، 2000م،
المصباح المنير في غريب الشرح الكبير ت770ه، للفيومي، المكتبة العلمية بيروت،
معاني القران للأخفش ت215ه، تحقيق: هدى محمود قراعة، مكتبة الخانجي القاهرة، ط1، 1990.
معاني القران للفراء ت207ه، تحقيق: أحمد يوسف النجاتي، محمد علي النجار، عبدالفتاح إسماعيل الشلبي، دار المصرية للتأليف والترجمة مصر، ط1.
معاني القرآن وإعرابه للزجاج ت311، تحقيق: عبدالجليل عبده شلبي، عالم الكتب بيروت، ط1، 1988ه.
الممتع الكبير في التصريف لابن عصفور ت: 669هـ، الناشر: مكتبة لبنان، ط1، 1996م
من لغات العرب لغة هذيل، د. عبدالجواد الطيب.
الموضح في وجوه القراءات وعللها ت565ه، تحقيق: عمر حمدان الكبيسي، الناشر مكتبة التوعية الإسلامية، ط1، 1993م.