role of university studies in acquiring some life skills for students of the Faculty of Arts, University of Misurata

Authors

  • salima Omar Altieb قسم علوم التربية، كلية الآداب، جامعة مصراتة، ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.59743/jaf.v4i2.191

Keywords:

life skills,university education, university curriculum, university students

Abstract

The study aimed to investigate the role of university study in acquiring some life skills for students of the Faculty of Arts at University of Misurata. A questionnaire was prepared from (36)-item distributed to four area: communication skill and communication with others, time management skill, decision-making skilland Solving problems skill weredistributed to (76) male and female students inat a rate of (24%) of the original community. Arithmetic means, standard deviations, relative weight and likely trend were calculated for each area of the study, as well as calculating the mean and standard deviation of the research sample scores According to the variables, the homogeneity of the variance in the two groups was tested,  the T-test for the significance of differences between the averages was determined and the one-way analysis of variance(Anova). The results of the study showed: The role of university study in acquiring some life skills among students came with partial availability of the study tool and its fields, and that there are no statistically significant differences for the role of university study in acquiring some life skills among students according to the gender variable,variables of specialization and the GPA. The study recommended integrating life skills into university curricula, making use of developed countries' programs in enhancing time management to benefit from available expertise and applying them in practice, assigning students to study their issues, presenting them in the form of a symposium or debate and linking them with an incentive reward for the best proposal that discusses and addresses the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو طامع، بهجت (2011)، توظيف المهارات الحياتية في مناهج التربية الرياضية في الجامعات الفلسطينية بحسب رأي الطلبة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة خضوري، فلسطين.

جعارة، رضا صالح (2017)، المهارات الحياتية" الإدارية" لدى طلبة المدارس الأساسية العليا في المدارس في الحكومية في محافظة نابلس من وجهة نظر المديرين والمعلمين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس.

الحلوة، طرفة إبراهيم (2014)، المهارات الحياتية لدى طالبات جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن في ضوء التحديات المعاصرة، مجلة كلية الدراسات العليا: جامعة القاهرة، 22(3)، 177- 218.

الدجني، إياد علي وشاهين، نرمين كمال (2016)، دور مدير ي المدارس الخاصة بمحافظات غزة في تعزيز ثقافة الإنجاز لدى معلميهم وسبل تطويرهم مدارس دار الأرقم أنموذجًا، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، مجلد24(3). 108-128.

الزنيدي، طيبة عبد الرحمن (2013)، دور مقرر العلوم في تنمية المهارات الحياتية لدى طلبة المرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية: السعودية.

السيد، مريم (2007)، حاجات طلبة جامعة الإسراء للمهارات الحياتية، مجلة اتحاد الجامعات العربية، الأمانة العامة، (49)، 141- 103.

عبد الكريم، غادة قصي مصطفي (2009)، أثر برنامج قائم على التعليم النشط في الدراسات الاجتماعية لتنمية بعض المهارات الحياتية والتحصيل لدى التلاميذ المعاقين عقلياً القابلين لتعلم، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة جنوب الوادي، مصر.

عمران، تغريد والشناوي، رجاء وصبحي، عفاف (2001)، المهارات الحياتية، القاهرة: دار زهراء الشرق.

العمري، جمال (2013)، مدى وعي طلبة الجامعات الأردنية الرسمية للمهارات الحياتية في ضوء الاقتصاد المعرفي، مجلة دراسات نفسية وتربوية، منبر الممارسات النفسية والتربوية، 10(1)، 201-203.

كاظم، شيماء حمزة (2016)، المهارات الحياتية اللازمة لطلبة قسم الجغرافية من وجهة نظر التدريسيين، مجلة جامعة بابل، (24) 2، 45- 79.

اللولو، فتحية وقشطة، عوض (2006)، مستوى المهارات الحياتية لدى الطلبة خريجي كلية التربية بالجامعة الإسلامية بغزة، مجلة المناهج وطرق التدريس للجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، (4) 1، 50-66.

مانيطة، عياد أبو القاسم (2015)، تضمين بعض المهارات الحياتية في المناهج الجامعية بليبيا في إطار مفهوم الجودة الشاملة، المجلة الليبية للدراسات، دار الزاوية للكتاب، (4) 8، 352- 376

وافي، عبد الرحمن (2010)، المهارات الحياتية وعلاقتها بالذكاءات المتعددة لدى طلبة المرحلة الثانوية في قطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية: غزة.

مكتب اليونسكو الإقليمي للتربية في الدول العربية (2012)، دليل المعلم لكتاب المهارات الحياتية. لبنان.

Fox, J. et al (2003), Life Skill Development through 4-H Clubs: The Perspectiveّof 4-H Alumni. [online] Journal of Extension (November,2003) Volume 41 Retrieved July 25, 2010 from.

Downloads

Published

31-07-2020

How to Cite

Altieb, salima O. (2020). role of university studies in acquiring some life skills for students of the Faculty of Arts, University of Misurata. Journal of the Academic Forum, 4(2), 193-220. https://doi.org/10.59743/jaf.v4i2.191

Similar Articles

1-10 of 234

You may also start an advanced similarity search for this article.