A study on a sample from Omar Al-Mukhtar Al Bayda University, and AL-Assmaria Islamic University, Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
performance, teaching members, evaluationAbstract
The main purpose of the current study was to explore the performance of university teaching staff members at the Faculty of Arts-Omar El-Mukhtar University, and at the Faculty of Science-AL-Assmaria Islamic University from their students’ perspective. It also aimed to identify the differences in students' perspective according gender and faculty. The present study is based on the descriptive analytical method. 180 students (male and female) participated in the study. The results revealed that the students’ evaluation of the teaching staff members was generally positive. However, the results did not show significant difference in the evaluation of students according gender. The study found that there is significant difference in the students' evaluation according faculty, in favor of the Faculty of Arts.
Downloads
References
البهيليل، فاطمة؛ الشارف، ثريا؛ الطويل، رمضان؛ الفتحلي، نجم الدين. (2016). (تقويم مستوى جودة أداء عضو هيئة التدريس الجامعي من وجهة نظر الطلبة بجامعة طرابلس) ـ كلية الهندسة ـ مجلة الأستاذ، العدد (12).
الجبوري، حسن محمد. (2008). (تقويم أداء الأستاذ الجامعي في ضوء الكفايات المهنية والصفات الشخصية)، مجلة جامعة بابل العلوم الإنسانية، 15 (2).
جرادات، هاني محمود. (2015). (تقييم أعضاء هيئة التدريس في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي من وجهة نظر طلاب قسم الرياضيات بجامعة سلمان بن عبدالعزيز)، مجلة أماراباك، 6(18)،87 ـــــ 110.
حسن، محمود والخولي، محمد. (2003). (تقييم الطلبة للأداء التدريسي لعضو هيئة التدريس بجامعة قطر وعلاقته ببعض المتغيرات، موقع تكنولوجيا التعليم)، مركز البحوث التربوية، جامعة قطر.
سعيد، محمد حامد. (2012). (تقييم الطلبة لأداء أعضاء هيئة التدريس في كلية الصيدلة)، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بابل.
عزيز، حاتم جاسم. (2012). (تقويم أداء أعضاء هيأة التدريس في الجامعة من وجهة نظر الطلبة)، مجلة الفتح، العدد (50)، 103 ـــ 123.
عياصرة، عطاف منصور. (2017). (تقييم الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بجامعة الجوف من وجهة نظر الطالبات)، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 2 (3)، 413 ــــ 429.
فلوح، أحمد. (2013). (مواصفات أساتذة الجامعة من وجهة نظر الطلبة)، رسالة دكتوراه غير منشوره، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران.
اللقاني، أحمد، والجمل، علي. (1999). (معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس)، القاهرة، ط2، عالم الكتب.
ملحم، سامي. (2000). (القياس والتقويم في التربية وعلم النفس)، عمان، دار المسيرة.
منسي، محمود عبدالحليم. (2003). (التقويم التربوي)، مصر، ط2، دار المعرفة الجامعية.
Alauddin, M., &Kifle, T. (2014). Does the student evaluation of teaching instrument really measure instructors’ teaching effectiveness? An econometric analysis of students’ perceptions in economics courses. Economic Analysis and Policy, 44(2), 156-168.
Alok, K. (2011). Student Evaluation of Teaching: An Instrument and a Development Process. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(2), 226-235.
Campbell, J. P. (2005). Evaluating teacher performance in higher education: the value of student ratings
Elstad, E., Lejonberg, E., &Christophersen, K. A. (2017). Student evaluation of high-school teaching: Which factors are associated with teachers’ perception of the usefulness of being evaluated?. Journal for educational research online, 9(1), 99-117. Jimaa, S. (2013). Students’ Rating: Is it a Measure of an Effective Teaching or Best Gauge of Learning?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 30-34.
Kelly, M. (2012). Student evaluations of teaching effectiveness: Considerations for Ontario universities. Council of Ontario Universities.
Lidice, A., &Saglam, G. (2013). Using students’ evaluations to measure educational quality. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 1009-1015.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2019 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
