Innovation is one of the goals of university research centers

Strategy for development towards the knowledge society - innovation incubators as a model

Authors

  • Dr. Abdullah Milad Al-Zalet Faculty of Education , Al-Mergie University , Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/

Keywords:

الحاضنات, الإبتكار, الإبداع, المراكز البحثية

Abstract

The study aimed to highlight research centers in universities (innovation incubators) as a new direction to support innovative activities and initiatives, which are centers of excellence research in universities, conducted in accordance with the needs of the actual regional and international development economy. There is general international agreement that the world in which we live now is the world of knowledge, or the age of knowledge economy resulting from tremendous scientific, technological and cognitive progress, which has produced mutual dependence in trade, economy, culture, communications and scientific research.                            

The study found:

          Correcting the concept of scientific research, revealing the research capabilities of students early in their education, and caring for talented ones, schools scientific research tools within universities to highlight its innovation and its relationship to comprehensive development and its link to community service, gradually increasing spending on scientific research to reach the international proportion that benefits from the results of innovations and methods of scientific, technological and information research, enhancing the work of research incubators in coordination between universities and community institutions, and in planning to invest human and material resources in research, development and skills. Innovative  research.     

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبراهيم الحارثي (2009): تعليم التفكير. الرياض: مكتبة الشقري.

أحمد إسماعيل حجي، لبنى محمود شهاب (2011): التعليم العالي والجامعي المقارن حول العالم. القاهرة: عالم الكتب.

آمال عبد السميع باضه (2013): تنمية الإبداع. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

جابر عبد الحميد جابر (1997): قراءات في تعليم التفكير والمنهج. القاهرة: دار النهضة العربية.

جودة أحمد سعادة، ويوسف أحمد القطامي (1996): قدرات التفكير الإبداعي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، سلسلة الدراسات النفسية والتربوية، مسقط: المجلد الأول.

حسام محمد علي (1996): التفكير الابتكاري لدى أطفال الحلقة الأولي من التعليم الأساسي. رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس.

سعيد بن محمد الماضي (2012): حاضنات المعرفة التربوية ودورها في دعم التعلم والتحول نحو مجتمع منافس عالمياً. صحيفة الرياض اليومية، العدد 16144.

http://www.alriyadh.com/2012/09/05/article765398.html

رمضان محمد القذافي (2000): رعاية الموهوبين والمبدعين، ط2، الاسكندرية: المكتبة الجامعية.

زيد الهويدي (2004): الابداع ماهيته اكتشافه تنميته، الامارات العربية: دار الكتاب الجامعي.

سهير محمد حوالة (2012): الحرية الأكاديمية لمعلم التعليم العام والإبداع رؤية للحوار. مجلة العلوم التربوية، معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة، المجلد العشرون، العدد الرابع، أكتوبر، ص5 -25.

سيد محمود الطواب (1986): تطور قدرات التفكير الابتكاري من الصف الثالث حتى الصف الخامس الابتدائي، المؤتمر الثاني لعلم النفس بمصر، الجمعية المصرية للدراسات النفسية، القاهرة.

شاكر قنديل (1990): أثر اختلاف الجنس والثقافة على الأداء الابتكاري لأطفال المدرسة الابتدائية. مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة، العدد الثالث عشر، ج1، ص1-38.

طارق عبد الرؤف عامر (2006): الاتجاهات الحديثة للمهارات الابتكارية. القاهرة: دار السحاب للنشر والتوزيع.

عبد السلام عبد الغفار (1977): التفوق العقلي والابتكار. القاهرة: دار النهضة العربية.

عبد الباسط خضر ومحمد المرسي (2010): الابتكار محفزاته ومقوماته في البيئة الأسرية والمدرسية. القاهرة: دار الكتاب الحديث.

عصام علي الطيب (2006): أساليب التفكير نظريات ودراسات وبحوث معاصرة. القاهرة: عالم الكتب.

على أحمد مدكور (2000): التعليم العالي في الوطن العربي الطريق إلى المستقبل، القاهرة: دار الفكر العربي.

عمر التومي الشيباني (1989): مناهج البحث الاجتماعي، ط3، طرابلس: منشورات مجمع الفتح للجامعات.

فؤاد أبو حطب وآمال صادق (2010): علم النفس التربوي، ط6، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

مجدي حبيب (1997): التفكير الذاتي والسمات الابتكارية المصاحبة للتفكير متعدد الأبعاد لدى طلاب المرحلة الجامعية. مجلة علم النفس، السنة العاشرة، العددان الأربعون – الحادي والأربعون (أكتوبر- مارس) ص50-79.

مجدي عزيز إبراهيم (2007): التفكير من خلال أساليب التعلم الذاتي، القاهرة: عالم الكتب.

محمد أحمد الدوماني (2010): التنمية المستدامة في المجتمع رؤية اجتماعية، الخمس: دار الخمس للطباعة.

محمد بن طالب الكيومي (2001): أثر استخدام استراتيجية العصف الذهني في تدريس التاريخ على تنمية التفكير الابتكاري لدى طلاب المستوى الرابع بسلطنة عمان، رسالة ماجستير غير منشورة، جامع السلطان قابوس.

مصري حنورة (1997): الإبداع من منظور تكاملي. ط2، القاهرة: الأنجلو المصرية.

Downloads

Published

31-01-2020

Issue

Section

المقالات

Categories

How to Cite

Al-Zalet, . A. M. . (2020). Innovation is one of the goals of university research centers: Strategy for development towards the knowledge society - innovation incubators as a model. Journal of the Academic Forum, 4(1), 1-22. https://doi.org/10.59743/