The Objections of Ubayd Rabba through His Poem on the Ājurrūmiyya Text
A Descriptive and Analytical Study
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
Ibn ʾUbbah, al-Ājurrūmiyya, ʿUbayd Rabba, Naẓm (Poetic Composition)Abstract
This research examines the objections of Muhammad ibn Ubbah—known as Ubayd Rabba—to Imam Ibn Ajrumiyyah, one of the most important grammatical texts interpreted, explained, and composed by scholars. Ubayd Rabbah composed the text in 154 verses, including a number of grammatical objections aimed at correcting certain phrases or clarifying certain concepts according to a critical scientific approach. The research adopted a descriptive and analytical approach, presenting the grammatical issue as it appears in Ajrumiyyah. The author's objection was then transmitted and discussed in light of the opinions of grammarians, highlighting the correctness and areas of excellence and shortcomings. The importance of the research lies in its shedding light on Ubayd Rabba's scholarly character, his contribution to enriching grammatical studies through his criticism, and the impact of this criticism on expanding understanding and developing approaches to texts. Objections focused on issues such as expressing the definite article with "al" instead of "al," the requirements for definiteness in terms of including rulings within the limits, and objections related to the state, the substitute, the exception, and others. One of the most prominent things directed at Ibn Ajrum was his inclusion of grammatical rulings—such as the nominative and accusative—within the limits, violating the logical rule that requires separating definiteness from rulings. Key findings of the research: Ubaid Rabba followed a conscious critical approach, without bias or arbitrariness. Many of his objections are based on precise scientific principles, some of which are supported by the majority of grammarians. His work is an educational addition for students of grammar, combining knowledge, ease, and clarity. This research emphasizes the importance of scientific criticism in linguistics and calls for its revival in dealing with heritage texts to achieve greater understanding and development.
Downloads
References
القرآن الكريم
• الآجرومية. تح: حايف نبهان، تقديم: محمد الطيان، الكويت.
• الأعلام لخير الدين الزركلي (دار العلم للملايين – ط 15- 2002م).
• بغية الوعاة في طبقات اللغويين والنحاة لجلال الدين السيوطي، تح: محمد أبوالفضل إبراهيم (المكتبة العصرية - لبنان).
• التوضيحات الجلية في شرح الآجرومية. محمد الهاشمي (ط 1 – 2011 - دار الظاهرية - الكويت).
• الثمرات الجلية في شرح نظم الآجرومية لمحمد رفيق الونشريسي (دار الإمام مالك - أبو ظبي – ط 1- 2005م).
• جامع الشروح لعبد الله الحبشي.
• حاشية الصبان على شرح الأشموني لألفية ابن مالك لمحمد ابن علي الصبان (دار الكتب العلمية – بيروت – لبنان – ط1-1997م).
• حاشية العشماوي على متن الآجرومية في قواعد العربية ومعه الخريدة البهية في إعراب ألفاظ الآجرومية (دار البصائر- القاهرة - ط2 - 2010م).
• خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب لعبد القادر البغدادي (تح: عبد السلام هارون مكتبة الخانجي – ط4 - 1997م).
• الخصائص لابن جني (الهيئة المصرية العامة للكتاب - ط4).
• الدرة الكيفانية في شرح نظم عبيد ربه للآجرومية لأبي عبد الله محمد توفيق الكيفاني (دار الصميعي – ط1 - 2011م).
• ديوان ذي الرمة الباهلي (تح: عبد القدوس أبو صالح- مؤسسة الإيمان - جدة - ط1 - 1982م).
• ديوان كثير عزة. جمعه وشرحه إحسان عباس (دار الثقافة - بيروت).
• الرحلة العلية إلى منطقة توات لذكر بعض الأعلام والأثار والمخطوطات والعادات وما يربط توات من الجهات لمحمد باي بالعالم.
• الرحيق المختوم لنزهة الحلوم لمحمد باي بالعالم.
• سنن أبي داود، تح: شعيب الأرنؤوط (دار الرسالة العلمية- ط1- 2009م).
• شذرات الذهب في أخبار من ذهب. لابن العماد الحنبلي (تح: محمود الأرناؤوط- دار ابن كثير – دمشق – بيروت - ط1 - 1986م).
• شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك. لابن عقيل المصري (تح: محمد محيي الدين عبد الحميد دار التراث – القاهرة - ط20 - 1980م).
• شرح الآجرومية لحسن بن محمد الحفظي.
• شرح الآجرومية لصالح بن محمد الأسمري القحطاني.
• شرح الآجرومية لعبد الكرم الخضير.
• شرح الأشموني على ألفية ابن مالك لنور الدين الأشموني الشافعي.
• شرح التصريح على التوضيح لخالد الأزهري (دار الكتب العلمية – بيروت – لبنان - ط1- 2000م).
• شرح الرضي لكافية ابن الحاجب (تح: حسن الحفظي دار الثقافة والنشر بجامعة محمد بن سعود الإسلامية).
• شرح الكافية الشافية لابن مالك (تح: عبد المنعم أحمد هريدي - طبعة أم القرى - مكة المكرمة - ط 1 - 1982م)
• شرح قطر الندى وبل الصدى لابن هشام (تح: محمد محيي الدين عبد الحميد - ط11 - القاهرة).
• شرح متن الآجرومية لحسن الكفراوي، إصدارات المملكة العربية السعودية.
• شرح متن الأجرومية للمكودي.
• شرح نظم الآجرومية لمحمد محمود أحمد الشنقيطي.
• صحيح البخاري لمحمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي (تح: محمد زهير بن ناصر الناصر - دار طوق النجاة – ط 1- 1422هـ).
• فتح الشكور في معرفة أعيان علماء التكرور. لأبي عبد الله الطالب محمد البرتلي الولاتي (تح: محمد إبراهيم الكتاني وآخر دار الغرب الإسلامي – بيروت - ط1- 1981).
• فتح رب البرية في شرح نظم الآجرومية، أحمد عمر الحازمي (مكتبة الأسدي - مكة المكرمة).
• الكافي في شرح الآجرومية لأيمن أمين عبد الغني (دار التوفيقية للتراث - القاهرة).
• الكتاب. لسيبويه (تح: عبد السلام هارون مكتبة الخانجي – القاهرة – ط3 -1988).
• كشف الظنون عن أسامي الكتب والفنون للحاجي خليفة (مكتبة المثنى- بغداد).
• الكواكب الدرية على المتممة الآجرومية لمحمد الأهدل (مؤسسة الكتب الثقافية – بيروت - ط1 - 1990م).
• متممة الآجرومية لشمس الدين الطرابلسي المغربي.
• متن نظم الآجرومية لعبيد ربه، تح: محمد بن أحمد جدو الشنقيطي (مكتبة الملك فهد الوطنية- الرياض - ط1 - 2007م).
• مسند الإمام أحمد بن حنبل (مؤسسة قرطبة- القاهرة).
• المقتضب للمبرد (تح: محمد عبد الخالق عظيمة- علم الكتب - بيروت).
• الممتع في شرح الآجرومية لمالك بن سالم المهدري (مكتبة صنعاء الأثرية - ط1 - 2004 م).
• الميسر شرح لمتن السلم المنورق في علم المنطق للأخضري. لسعيد بن فودة.
• النحو الوافي لعباس حسن (ط11 - دار المعارف).
• هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفين لإسماعيل البغدادي (دار إحياء التراث العربي – بيروت - لبنان).
• همع الهوامع في شرح جمع الجوامع. لجلال الدين السيوطي (تح: عبد الحميد هنداوي المكتبة التوفيقية - مصر).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 ربيعة عبدالغني بن عائشة

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.