The relationship between the emotional intelligence and hardness psychology of the students of the college of science in Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v34i1.1662Keywords:
emotional intelligence, hardness psychology, the students of science college of ZlitenAbstract
The target of this research is to recognize the natwre of the relationship between the emotional intelligence and the hardness psychology of the students of suence college of Zliten . The descriptive curriculum is used to achieve the research purposes , also the questionnaire is used to collect data . The standard of the emotional intelligence which was prepared by Bar-Own and was translated by Safa Alasar (2000) are used in addition to the standard of the hardness psychology which was prepared by Gaber Mohamed (2011) . The research was applied on a sample consisting of (100) male and female students . After the staticial treatment by asing (Spss) programme , it has been concluded that the level of the emotional intelligence of the sample is statically positive at 1% level and the grade of response overtaked the level by 63% . The level of hardness psychology of the research sample is statically positive at 1% level and the grade response overtaked the level by 80% . Furthermore , there is a positive relationship whose strength reached 30% between the emotional intelligence and the hardness psychology at 5% level . In addition , there are no staticial differences relating to the gender between the emotional intelligence and the hardness psychology of the students of the scince college of Zliten.
References
الأعسر ، صفاء ( 2000 ) . الذكاء الوجداني ، دار قباء للنشر ، القاهرة .
جبر ، جبر محمد (2005) . علاقة مفهوم الذات بالصلابة النفسية لدى المعاقين بصريا مقارنة بالمبصرين في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية ، المؤتمر العلمي بكلية الآداب ، بني سويف ، جامعة القاهرة .
جبر ، جبر محمد (2011) . علم النفس الإيجابي ، ط1 ، الحنفي للطباعة ، شبين الكوم .
جوخب ، عائشة علي (2016) . الذكاء الوجداني وعلاقته بالتوافق المهني لدى معلمات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية العلوم الاجتماعية ، المملكة العربية السعودية .
حسيب ، عبد المنعم عبد الله (2007) .أبعاد الذكاء الانفعالي وعلاقتها باستراتيجيات التعامل مع الضغوط والصلابة النفسية والإحساس بالكفاءة الذاتية ، مجلة الإرشاد النفسي ، (41) ، جامعة عين شمس ، .
حنصالي ، مريامه (2014) . إدارة الضغوط النفسية وعلاقتها بسمتي الشخصية المناعية
( الصلابة النفسية والتوكيدية ) في ضوء الذكاء الانفعالي ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية ، جامعة بسكره ، الجزائر .
الخفاجي ، زينب (2013) . الذكاء الوجداني والصلابة النفسية وعلاقتهما بالإنهاك النفسي والمعلمين والمعلمات في بعض مدارس محافظة البصرة ، مجلة علم النفس ، 97 ، ((26 .
السيد، ثريا أحمد ((2003 . الذكاء الوجداني وعلاقته بالتوافق النفسي والتحكم الذاتي ، مجلة المنهج العلمي والسلوك ، جزء 2 ، عدد 2.
الشمري ، بدر بن عودة (2015) . الصلابة النفسية وعلافتها بالرضا الوظيفي لدى المعلمين بمدارس التربية الخاصة بمنطقة حائل ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة أم القرى ، المملكة العربية السعودية .
عابدين ، رغد ((2016 . الذكاء الوجداني وعلاقته بالتوافق الزواجي ، مجلة جامعة البعث،(38) ، (3) ، الأردن .
عثمان ، فاروق السيد (2001) . الذكاء الانفعالي مفهومه وقياسه ، مجلة علم النفس تصدر عن الهيئة المصرية العامة للكتاب ، عدد 58 .
قدوري ، رابح ؛ حسن ، ذبيحي (2016) . الذكاء الوجداني وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بالجزائر ، مجلة العلوم النفسية والتربوية ، جامعة الجزائر . DOI: https://doi.org/10.54001/2258-002-001-004
المدهون، عبد الكريم سعيد (2016) . الذكاء الوجداني وعلاقته بالصلابة النفسية لدى عينة من طلاب كليات جامعة فلسطين بغزة ، مجلة العلوم التربوية ،عدد 2 ، الجزء الأول. DOI: https://doi.org/10.35157/0578-000-027-009
محمود ، رجاء (2016) . الصلابة النفسية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات جامعة الملك سعود، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس ، عدد 74 . DOI: https://doi.org/10.21608/saep.2016.25044
Anahita, N , Jawad, K. & Karim, A. (2014) . The comparison of emotional intelligence and hardiness in addicts and non addicts . Journal of Business and Management Review , 7,3,196-204 . DOI: https://doi.org/10.12816/0018281
Bar – On, R. (2006) . The bar – 0n model of emotional social intelligence (ESI) . Consorlium for Research on Emotional Intelligence in Organizalions Psicotherma , 18-25
Chan, D. (2005) . Self – perceived creativity , family hardiness and emotional of chinese gifted students . Journal of Secondary Gifted Education,3,16,47-56. DOI: https://doi.org/10.4219/jsge-2005-471
Rezaei, E. ,Khaledian, M. & Mohammedi, A. (2014) . The relationship of psychological hardinss with emotional intelligence and workaholism . Iranian Journal of Clinical Psucholojy , 2 ,4,11-12 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 نجاح رجب الأعوج
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles