Psychological hardness and its relationship to the stresses of life among working women
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v35i4.1392Keywords:
psychological hardness, life pressures, working womenAbstract
The study aims to identify the level of psychological hardness and the level of life stress of married working women at the Faculty of Arts. It also aims to uncover the differences in the level of psychological hardness and differences in the level of life pressures according to the variables of academic qualification, years of experience. To achieve these objectives, the descriptive analytical method was adopted. The questionnaire tool was used and the research community consisted of (60) faculty members and the sample was chosen by the intentional way as it included the entire community due to its small size. The most important results revealed that the level of psychological hardness among faculty members in the Faculty of Arts was high, while the level of life stress for them was low, and that there were no statistically significant differences in the level of psychological hardness according to the variables of academic qualifications and years of experience, and there were no significant statistic differences on the level of life stress according to the variables of educational qualification, years of experience. In light of the previous results, the researcher recommended increasing the confidence of working women with their selves and support them by opening psychological support centers to face the difficulties and problems that they may encounter in their career.
References
بن لعربي، مخترية.(2021). الضغط النفسي لدى النساء العاملات، مجلة طينة للدراسات العلمية الأكاديمية، جامعة ورقلة، مج 4، ع 3، الجزائر.
حسان، منال. ( 2009). الصلابة النفسية في علاقتها بقلق المستقبل لدى عينة من معلمات طفل ما قبل المدرسة بمحافظة الغربية (دراسة ارتباطية )، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة طنطا.
راضي، زينب. ( 2008 ). الصلابة النفسية لدى أمهات شهداء انتفاضة الأقصى وعلاقتها ببعض المتغيرات، رسالة ماجستير غير منشورة، علم النفس، كلية التربية، الجامعة الإسلامية: غزة.
خنفر، فتحية (2014). الصلابة النفسية وعلاقتها بمركز الضبط لدي الطالب الجامعي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة قاصدي رباح، ورقلة، الجزائر.
العامري، منى بنت عبد الله ( 2014) : أبعاد مفهوم الذات لدى العاملات وغير العاملات وعلاقته بمستوى الضغوط النفسية والتوافق الأسري بمحافظة الداخلية، رسالة ماجستير غير منشورة.
عباس، مدحت. ( 2010). الصلابة النفسية كمنبئ بخفض الضغوط النفسية والسلوك العدواني لدى معلمي المرحلة الإعدادية، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، 168-236.
عبد المعطي، حسن مصطفى. ( 2006 ). ضغوط الحياة وأساليب مواجهتها، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة.
العيسوي، عبد الرحمن (1998): العلاج النفسي، دار الراتب الجامعية، لبنان.
فطاير، جوليا عزمي. (2021 ). الضغوط النفسية للمرأة العاملة (جامعة النجاح الوطنية نموذجا )، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح الوطنية ، فلسطين.
الكحلوت، أماني؛ حمدي، شحادة.( 2011). دراسة مقارنة للتوافق النفسي الاجتماعي لدي أبناء العاملات وغير العاملات في المؤسسات الجامعة الإنسانية، رسالة ماجستير غير منشورة، فلسطين.
مخيمر، عماد. ( 2002). استبيان الصلابة النفسية، القاهرة، الأنجلو المصرية.
نصر، علا.( 2014 ). الصلابة النفسية، مجلة العربية للعلوم النفسية، سوريا.
هول، كالفن؛ جاردنر، ليندزي. ( 1978). نظريات شخصية، تر: فرج أحمد فرج وآخرون، الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر، القاهرة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 زينب محمد الكويز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles