Gratitude and its Relationship to Life Satisfaction among Adolescents in Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v32i2.1156Keywords:
Gratitude, Life satisfaction, Adolescent, ZlitenAbstract
The study aims to identify gratitude and its relationship to life satisfaction in a sample of adolescents in Zliten, as well as to identify the differences between adolescents in the level of gratitude and life satisfaction according to the sex variable. The Descriptive approach was utilized to find that there is a statistically significant positive relationship at α (0.01) between gratitude and life satisfaction. Also, the study revealed that there is statistically significant differences between the average scores for both males and females in the dimensions of gratitude scale and the overall score of gratitude in favor of females. Whereas there is a statistically significant differences between the average scores for both males and females in the dimensions of life satisfaction scale and overall score of satisfaction in the favor of males.
References
ابن محمد، صالح (2009). الحاجات النفسية ومدى إشباعها لدى الأطفال الأيتام الدور الإيوائية والأسر الممتدة، حوليات مركز البحوث والدراسات النفسية، كلية الآداب، جامعة القاهرة.
أبو الحسن، سميرة (2008). العلاقة بين فعالية الذات وإستراتيجيات المواجهة لدى عينات متباينة من المراهقين، حوليات مركز البحوث والدراسات النفسية، كلية الآداب، جامعة القاهرة، العدد (22).
آدم، حاتم محمد (2005). الصحة النفسية للمراهقين، اقرأ للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
أوزي، أحمد (2014). المراهق والعلاقات المدرسية، ماهر للنشر والتوزيع، الإسكندرية، مصر.
البحيري، محمد رزق (2011). تباين الصمود النفسي بتباين بعض المتغيرات لدى عينة من الأيتام بطيئي التعلم، المجلة المصرية للدراسات النفسية، (20).
جابر، هبة سامي (2008). المرونة الإيجابية وعلاقتها بوجهة الضبط لدى عينة من الشباب الجامعي، كلية التربية، جامعة عين شمس.
زهران، حامد عبدالسلام (1985). علم النفس النمو، ط الخامسة، عالم الكتب، القاهرة، مصر.
شاهين، هيام صابر صادق (2011). فاعلية برنامج قائم على الأمل والتفاؤل في تنمية الصمود النفسي لدى عينة من التلاميذ ضعاف السمع، مجلة كلية التربية، الجزء الثالث، عدد2.
عصام الدين، رشا (2013). نوعية الحياة وعلاقتها بكل من الامتنان، والسعادة والتسامح، دراسة نمائية، رسالة دكتوراه، كلية الآداب، جامعة طنطا، طنطا، مصر.
كمال، أحمد (2012). سيكولوجية المراهقة ومشكلاتها، دار المعرفة، الإسكندرية، مصر.
هاي، لويز (2014). عالم الطفولة، ترجمة رمزي يسي، مكتبة الأسرة، الهيئة العامة للكتب، القاهرة، مصر.
Fagley, N.S. (2012). Appreciation uniquely predicts life satisfaction above demographics the Big 5 personality factors, and gratitude. Personality and Individual Differences 53, 59-63. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.02.019
Huebner, E. S., Suldo, S. M., Smith, L. C., & McKnight, C. G. (2004). Life satisfaction in children and youth: Empirical foundations and implications for school psychologists. Psychology in the Schools, 41(1), 81-93. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.10140
Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford review of education, 35(3), 293-311. DOI: https://doi.org/10.1080/03054980902934563
Suldo, S. M., & Huebner, E. S. (2006). Is extremely high life satisfaction during adolescence advantageous?. Social indicators research, 78(2), 179-203. DOI: https://doi.org/10.1007/s11205-005-8208-2
Sun, P., & Kong, F. (2013). Affective mediators of the influence of gratitude on life satisfaction in late adolescence. Social Indicators Research, 114(3), 1361-1369. DOI: https://doi.org/10.1007/s11205-013-0333-8
Szcześniak, M., & Soares, E. (2011). Are proneness to forgive, optimism and gratitude associated with life satisfaction?. Polish Psychological Bulletin, 42(1), 20-23. DOI: https://doi.org/10.2478/v10059-011-0004-z
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 حواء إبراهيم أحمد ابليش
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles