تأثير الدافع لتعلم اللغة الإنجليزية على الرغبة في التواصل بها

المؤلفون

  • صالح علي النوري قسم اللغة الإنجليزية، كلية اللغات، جامعة الزيتونة، ليبيا
  • عبدالناصر العامري قسم اللغة الإنجليزية، كلية الاداب، جامعة الزيتونة، ليبيا
  • عبدالعزيز ثبوت قسم اللغة الانجليزية، كلية الاداب، الجامعة الاسمرية الاسلامية، ليبيا
  • جميلة عمر قسم اللغة الإنجليزية، كلية اللغات، جامعة الزيتونة، ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.59743/jau.v35i3.721

الكلمات المفتاحية:

الرغبة في التواصل، الدافع، المتعلمون العرب، اللغة الإنجليزية كلغة ثانية

الملخص

تعتبر رغبة الطالب في التحدث والدافع وراء ذلك من العوامل المهمة التي ترتبط ارتباطا وثيقا بتعلم اللغة الإنجليزية كلغة ثانيةز تهدف هذه الورقة البحثية الي فحص العلاقة بين الرغبة في التواصل وتعلم اللغة الثانية. تم اجراء مسحا ضم عدد 180 متعلم من مختلف الدول العربية الدرارسين في الدجامعة العالمية الإسلامية بكولا لمبور بماليزيا. كما تم اجراء اختبار الارتباط والتنبأ لايجاد العلاقة بين الرغبة في التواصل باللغة الإنجليزية لدى طلاب العينة والدافع للقيام بهذا التواصل. أظهرت النتائج ان هنالك علاقة ارتباط وتنبأ بين الرغبة في التحدث والدافع من وراء هذه الرغبة حيث كان معامل الرتباط (r=.211, p<.01)  و(F(1, 179 )= 8.274,R2=.044,  B = .242, P=005<.01)  علي التوالي. تعتبر الرغبة في التواصل والدافع من العوامل الرئيسية التي تسهل عملية التواصل عند تعليم وتعلم اللغة.

المراجع

Al Amrani, Said Nasser Ali (2019) Communication and affective variables influencing Omani EFL learners’ willingness to communicate. Journal of Research in Applied Linguistics 10(1):51-77

Clarke, et al. (2009). Student Intercultural Proficiency From Study Abroad Programs. Journal of Marketing Education, 31(2), 173–181. https://doi.org/10.1177/0273475309335583

Clement, R., Baker, S. C., & MacIntyre, P. D. (2003). Willingness to communicate in a

second language the effects of context, Norms, and vitality. Journal of Language and

Social Psychology, 22(2), 190-209.

Dewaele, Jean-Marc (2019).The effect of classroom emotions, attitudes toward English, and

teacher behavior on willingness to communicate among English foreign languag learners.

Journal of Language and Social Psychology 38(4):523-535.

Dörnyei, Zoltán (2003). Attitudes, orientations, and motivations in language learning:

Advances in theory, research, and applications. Language learning 53(SI):3-32.

Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitude

and motivation London: Edward Arnold Publishers.

Ieva, C., & Riamonda, M.-H.(2002). Developing students' intercultural communicative

competence: towards effective university learning environments. Socialinai mokslai,

(36), 48-56.

Kocaman, Orhan J Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

(2016).Communication barriers that junior and senior ELT students experience in the

process of learning a foreign language. 16(4):1779-1794.

MacIntyre, P. D., Baker, S. C., Clement, C.,& Donovan, L. A. (2003). Talking on order to

learn: Willingness to communicate and intensive language programs. The Canadian

Modern Language Review, 59(4).

Maharaja, Gita (2018). The Impact of Study Abroad on College Students' Intercultural

Competence and Personal Development. International Research and Review 7(2):18-41.

McCroskey, J., C. (1992). Reliability and Validity of the Willingness to communicate Scale. DOI: https://doi.org/10.1080/01463379209369817

Communication Quarterly, 40(1), 16-25.

Peng, J. E. (2007). Willingness to communicate in an L2 and integrative motivation among

college students in an intensive English language program in China. University of Sydney

Papers in TESOL, 2(33-59).Al Amrani, Said Nasser Ali

Communication and affective variables influencing Omani EFL learners’ willingness to communicate. Journal of Research in Applied Linguistics 10(1):51-77.

Clarke III, Irvine, et al.

Student intercultural proficiency from study abroad programs. Journal of Marketing Education 31(2):173-181. DOI: https://doi.org/10.1177/0273475309335583

Dewaele, Jean-Marc

The effect of classroom emotions, attitudes toward English, and teacher behavior on willingness to communicate among English foreign language learners. Journal of Language and Social Psychology 38(4):523-535. DOI: https://doi.org/10.1177/0261927X19864996

Dörnyei, Zoltán

Attitudes, orientations, and motivations in language learning: Advances in theory, research, and applications. Language learning 53(SI):3-32. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9922.53222

Maharaja, Gita

The Impact of Study Abroad on College Students' Intercultural Competence and Personal Development. International Research and Review 7(2):18-41.

Peng, Jian E

Willingness to communicate in an L2 and integrative motivation among college students in an intensive English language program in China. University of Sydney papers in TESOL 2(1):33-59.

Ushioda, Ema, and Zoltán Dörnyei

Beyond global English: Motivation to learn languages in a multicultural world: Introduction to the special issue. The Modern Language Journal 101(3):451-454. DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12407

Wang, Hui, Anqi Peng, and Meagan M Patterson

The roles of class social climate, language mindset, and emotions in predicting willingness to communicate in a foreign language. System 99:102529. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102529

Wang, Miaoqing, Jaewoo Shim, and Heechul Lee

WTC and Motivation in English Learning among Chinese Senior High School Students. Studies in English Language & Literature 48(3):105-130.

Yashima, Tomoko, Lori Zenuk‐Nishide, and Kazuaki Shimizu

The influence of attitudes and affect on willingness to communicate and second language communication. Language learning 54(1):119-152. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2004.00250.x

التنزيلات

منشور

30-09-2020

كيفية الاقتباس

النوري ص. ع., العامري ع., ثبوت ع., & عمر ج. (2020). تأثير الدافع لتعلم اللغة الإنجليزية على الرغبة في التواصل بها. مجلة الجامعة الأسمرية, 35(3), 321–326. https://doi.org/10.59743/jau.v35i3.721