The media and the type of social relations have changed in algeria A theoretical study in sociology
A theoretical study in sociology
DOI:
https://doi.org/10.59743/jau.v34i2.408Keywords:
social media,, hypothetical relationships,, social changeAbstract
This article aims to highlight the social relations and social change that have accompanied the spread of social media in Algerian society, by breaking the social barriers in which individuals come together to form a public debate among them, these sites that have exceeded the main objective for which they were created to become effective means of causing repercussions on the pattern of social relations. To achieve its objectives, the descriptive analytical approach, which is based on the analysis of the phenomenon and the results, was used as a result of which social media has contributed significantly to the change in Algerian society, in addition to the high demand for social media, as it is an indication of Algerians’ desire to have a public space that enables them to express, criticize, express opinions, develop virtual interaction and communication that achieves participatory action within the virtual society.
References
إسماعيل، عبده ابراهيم. (2013، ديسمبر 2). العلاقات الاجتماعية عبر الانترنت دراسة في الفرص الكامنة والخصائص المستترة. المركز العربي لأبحاث الفضاء الالكتروني. http://www.accronline.com/print_article.aspx?id=8794
بركات، نوال والعقبي، الازهر. (2016). نمط العلاقات لاجتماعية في ظل استخدام مواقع التواصل الاجتماعي بين الحقيقي والافتراضي. مجلة علوم الانسان والمجتمع، 5(2)، 221-252. DOI: https://doi.org/10.37136/2000-000-019-007
بركات، نوال. (2016). انعكاسات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على نمط العلاقات الاجتماعية [ أطروحة مقدمة لنيل شهادة الدكتوراه جامعة الجزائر]. جامعة محمد خيضر بسكرة.
http://thesis.univ-biskra.dz/2541/1/th%C3%A8se_82_2016.pdf
الحمامي، الصّادق. (2016). الميديا الاجتماعي من منظور التنظيم والتنظيم الذّاتي. مجلة الاذاعات العربيّة،(1)، 56-63.
الحيدري، عبد الله الزين. (2017، جانفي 25). المصانع الجديدة للرأي العام.مركز الجزيرة للدّراسات. https://studies.aljazeera.net/ar/mediastudies/2017/01/170125101407970.html
خالد، أسماء. (2018). مواقع التواصل الاجتماعي ومظاهر التغيّر الاجتماعي في المجتمع الجزائري. مجلة تنوير للدراسات الادبية والانسانية، 2(1)، 159-165.
https://socio.yoo7.com/t3897-topic
رشيد، زوزو. (2008). الهجرة الريفية في ظل التحولات الإجتماعية الجديدة في المجتمع الجزائر1988-2008[ أطروحة دكتوراه، جامعة الجزائر] جامعة قسنطينة. جامعة قسنطينة. https://bu.umc.edu.dz/theses/sociologie/AZOU2538.pdf
الزرن، جمال. (2010، أفريل 14-15-16). الشباب والاتصال والميديا. أشغال الملتقى الدولي وحدة البحث في تكنولوجيا الإعلام والاتصال، تونس.
زكي، وليد رشا. ( 2015سبتمبر 15). المجتمع الافتراضي نحو مقاربة للمفهوم.المنتدى العربي للعلوم الانسانية والاجتماعيّة.
صادق، عباس مصطفى. (2003). الاعلام الجديد دراسة في مداخله النظرية وخصائصه العامة. مجلة التربية (15)، 1-25. DOI: https://doi.org/10.12816/0021967
عبد الحميد، معوش ومحمد، برو. (2013، أفريل 9-10). الاتصال والتواصل الأسري قديماوحديثا [ بحث مقدّم للمشاركة في ملتقى وطني الثاني]. الاتصال وجودة الحياة في الاسرة، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية جامعة ورقلة الجزائر.
عمر الجولاني، فادية.(1993). التغيرالإجتماعي مدخل النظرية الوظيفية لتحليل التغير (ط.1).مؤسسة شباب الجامعة.
كاتب، سعود صالح. (2001، ديسمبر 13-15). الاعلام الجديد وقضايا المجتمع التحديات والفرص. [بحث مقدم للمشاركة في المؤتمر العالمي الثاني للإعلام الاسلامي] الاعلام الاسلامي، جامعة الملك عبد العزيز جدّة.
أبوكريشة، عبد الرحيم تمام. (2003). دراسات في علم اجتماع التنميّة. المكتب الجامعي الحديث.
لعقاب، محمد. (2013). مهارات الكتابة للإعلام الجديد. دار هومة للنشر والتوزيع.
محمد، علي فرح. (2014). صناعة الواقع الاعلام وضبط المجتمع أفكار حول السلطة والجمهور والوعي والواقع (ط.1). مركز نماء للبحوث والدراسات.
المليحي، علاء الدين عقيقي محمد. (2015). الاعلام وشبكات التواصل الاجتماعي العالميّة. دار التعليم الجامعي.
نومار، مريم نريمان. (2012). استخدام مواقع الشبكات الاجتماعية وتأثيره في العلاقات الاجتماعيّة[ مذكرة مكملة لنيل شهادة ماجستير، جامعة الجزائر]. جامعة الحاج لخضر باتنة.
Meril, louenstein.. (2000) Media message and new perspective in
communication. longman new york.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 بن صدّيق زوبيدة
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The rights relate to the publication and distribution of research published in the Journal of Alasmarya University where authors who have published their articles in the Journal of Alasmarya University should Know how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Copyright on all open access article in Journal of Alasmarya published by Alasmarya Islamic University is retained by the author(s) and they can used in it's future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles..
- Authors grant Alasmarya Islamic University a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details and publisher are identified.
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles