The reality of applying knowledge management at the Islamic University of Asmari - Zliten / Libya
DOI:
https://doi.org/10.59743/Abstract
The problem of the study was to identify the reality of the application of knowledge management in Libyan universities as they are knowledge organizations that seek primarily to invest intellectual capital in order to achieve the requirements of comprehensive and sustainable development, and to face various contemporary challenges. This study aimed to identify the reality of the application of knowledge management in universities Libyan exploratory study on the Islamic University of Asmara (workers in the university's general administration) in order to identify the differences in the degrees of application of knowledge management in the university under study, and then try to develop sound scientific solutions to these differences where the use of Urge the descriptive analytical approach, by collecting the necessary data through the questionnaire, which was prepared for this purpose, and a random sample of the study community was identified, represented by a number of workers in the general administration of the university under study.
Where the researchers reached a set of results, the most important of which is the low level of benefit from the modern techniques available to the organization with the lack of involvement of workers in decision-making, as well as a lack of interest in the role that knowledge management can play in the case of its existence as an organizational unit in the organizational structure of the university under study through Supervision and follow-up of the activities of this administration, as demonstrated by excessive approach to the method of centralization, the rule of bureaucracy in all administrative procedures at this university, as well as the prevalence of the process of monopolizing the culture of knowledge, which resulted in poor level of coordination between levels of the organizational structure, both at the level Vertical or horizontal in all its departments, divisions and units. Add to this the dearth of individuals who specialize in knowledge management affairs, while ignoring some of the ideas that may be put forward by the individuals working in the university under study, which resulted in a low level of benefit from what is available from the knowledge, ideas and experiences available in the university that are most needed. . The researchers also included a set of recommendations, the most important of which is working to take advantage of available technologies, and to make optimal use of them to spread the culture of knowledge management, with the need to develop strategies and policy-making to raise the level of participation of working individuals and benefit from them in mature and rational decision-making, so that they have a positive impact In reducing the presence of negative organizational conflicts at the university. The researchers also recommended the necessity of creating an independent organizational unit concerned with overseeing knowledge management with a policy approach that reduces centralization and complex administrative procedures while preventing the monopoly of knowledge. The researchers also recommended the necessity of working to attract individuals specialized in knowledge management to benefit from their opinions and constructive ideas that contribute to the development and progress of the university.
Downloads
References
الملكاوي، إبراهيم الخلوف، إدارة المعرفة الممارسات والمفاهيم، عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع. 2007..
الطاهر، أسمهان ماجد، إدارة المعرفة، عمان: دار وائل للنشر والتوزيع، 2011.
الجنابي، أكرم سالم، إدارة المعرفة في بناء الكفايات الجوهرية، عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع. 2011
المليجي، رضا إبراهيم، إدارة المعرفة والتعليم التنظيمي: مدخل للجامعة المتعلمة في مجتمع المعرفة، القاهرة: مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع، 2010 م.
الكبيسي، صلاح الدين، إدارة المعرفة، القاهرة: المنظمة العربية للتنمية الإدارية ،2011.
البغدادي، عادل هادي، هاشم فوزي العبادي، التعلم التنظيمي والمنظمة المتعلمة وعلاقتها بالمفاهيم الإدارية المعاصرة، عمان: مؤسسة الوراق، 2002، ص250.
العلي، عبد الستار، وآخرون، المدخل إلى إدارة المعرفة، ط (1)، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة. عمان، 2006م .
السلاطين، على ناصر، " نموذج مقترح لإدارة عمليات إدارة المعرفة في النظام الجامعي السعودي، (بحوث ودراسات علمية محكمة)، ط1، عمان: دار حامد للنشر والتوزيع، 2014 م.
الظاهر، نعيم إبراهيم، إدارة المعرفة، عمان: جدارا العالمي للنشر، والتوزيع 2002 .
الزيادات، محمد عواد، اتجاهات معاصرة في إدارة المعرفة، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع،2004 .
حمود، خضير كاظم، منظمة المعرفة، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع، 2010 .
عليان، ربحي مصطفى، إدارة المعرفة، ط (1)، دار صفاء للنشر والتوزيع: عمان، 2004، ص75.
مطر، عبد اللطيف محمود، إدارة المعرفة والمعلومات، عمان: دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع،2007 .
نور الدين، عصام، إدارة المعرفة والتكنولوجيا الحديثة، عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع،2010 .
ياسين، سعد غالب، إدارة المعرفة: المفاهيم النظم التقنيات، ط(1) ، دار المناهج للنشر، والتوزيع عمان، 2007م .
المومني، حسان عبد مفلح، اتجاهات المديرين نحو تطبيق إدارة المعرفة في المؤسسات العامة في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، مدينة المفرق: جامعة آل البيت 2005.
المسند، طارق صالح، متطلبات نجاح تطبيق إدارة المعرفة في العمل الأمني. رسالة ماجستير غير منشورة، الرياض: جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، 2009 .
الشهراني، عبد العزيز سعيد، توظيف إدارة المعرفة في تطوير المؤسسات التعليمية الأمنية. رسالة ماجستير غير منشورة، الرياض: جامعة الملك سعود 2010 .
الشيخ، منال محمود، أنموذج مقترح لإدارة المعرفة في الجامعات الأردنية الخاصة في ضوء واقع الاتجاهات الحديثة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، 2012 م.
خباش، نوال محمد، العوامل المؤثرة في تطبيق إدارة المعرفة في الجامعة الأردنية. رسالة ماجستير غير منشورة، عمان: الجامعة الأردنية ،2002 م .
التميمي، صلاح علي، مقومات تنمية إدارة المعرفة واثرها على التعلم التنظيمي دراسة ميدانية على شركات التامين العاملة في ليبيا، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التجارة الإسماعيلية، 2012 م .
أشرف، احمد محمد، أدوار رؤساء الأقسام الأكاديمية لتطبيق مدخل إدارة المعرفة بالجامعات المصرية، بحث منشور في مؤتمر مركز الدراسات التربوية – جامعة القاهرة بعنوان التعليم مطلع الألفية الثالثة – الجودة – الإتاحة – التعليم مدى الحياة، في الفترة ما بين 15-16- يوليو 2009 م.
أبو خضير، إيمان سعود، تطبيقات إدارة المعرفة في مؤسسات التعليم العالي: أفكار وممارسات، المؤتمر الدولي للتنمية الإدارية نحو أداء متميز في القطاع الحكومي، الرياض، معهد الإدارة العامة، 2009.
السحيمي، زينب عبد الرحمن، جاهزية المنظمات لإدارة المعرفة: حالة تطبيقية: جامعة الملك عبد العزيز بجدة. المؤتمر الدولي للتنمية الإدارية نحو أداء متميز في القطاع الحكومي، الرياض، معهد الإدارة العامة، 2009.
القحطاني، سالم سعيد، إدارة المعرفة وتطبيقاتها في القطاع العام السعودي: الواقع والمأمول، المؤتمر الدولي للتنمية الإدارية نحو أداء متميز في القطاع الحكومي، الرياض، معهد الإدارة العامة، . 2009
الكبيسي، عامر خضير، إدارة المعرفة وتطوير المنظمات: الطموحات والتحديات، مجلة الإدارة العامة، م
، ع4، 2002.
الحسن، ربحي محمد، معالجة المشكلات الإدارية، مجلة الإدارة العامة، ع42، 1987م، ص7.
كراسنة، عبد الفتاح عبد الرحمن، و آخرون، 2009، مكونات إدارة المعرفة: دراسة تحليلية في وزارة التربية والتعليم الأردنية، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، المجلد الخامس، العدد الثالث: ص 293-326
موقع الجامعة الأسمرية الإسلامية على شبكة المعلومات الدولية الأنترنت.
Tseng Da Chang pai Chi-Hsia Hung 2011. Knowledge Absorptive Capacity and Innovation . Chun-Yao
Fullwwood, R , Rowly, J. and Delbridge, R (2013 )Knowledge sharing amongst academics in UK Universities.Journal of Knowledge Management. 17 (1) 123-136 .
Kasim . R.S.R.2010. The Relationship of Knowledge Management Practices, competencies and the organizational performance of Government Departments in Malaysia. International Journal of Human and Social Sciences, 5(4): 219-225.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2019 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.