The role of university professors' classroom management styles on students' achievement

Authors

  • Ali Alhammali Ahmed Altarhouni قسم معلم فصل، كلية التربية طرابلس، جامعة طرابلس، ليبيا

Keywords:

Classroom management, university professor, student achievement

Abstract

Classroom management is one of the most important skills that a university professor should possess. It contributes to creating a positive and effective learning environment, which helps students learn better. Studies have shown that effective classroom management practices have a positive impact on student achievement. When a professor follows effective management practices, it leads to increased student participation in the learning process, improved understanding of the subject matter, and increased academic achievement. This study aims to reveal the role of classroom management practices of the university professor on student achievement. The study used a descriptive analytical approach to collect the necessary data through a questionnaire distributed to a sample of university students. The results of the study showed that there is a statistically significant relationship between classroom management practices and student achievement. The results also showed that positive management practices have a positive impact on student achievement.

References

ابراهيم وحسب الله، المقومات الإدارية والفنية اللازمة لنجاح إدارة القاعات التدريسية، ص (40-41.).

الزغبي، محمد أمين (2011)، إدارة الفصل الدراسي في التعليم الجامعي. عمان: دار المسيرة.

الزغول، يحيى عبده. (2013)، إدارة الصفوف الدراسية. عمان: دار المسيرة.

العتيبي، س. (2018)، عوامل التأثير في التحصيل الدراسي. الرياض: مكتبة الرشد.

أبو زيد، س. (2017)، أساليب التدريس الحديثة. القاهرة: دار الفكر العربي.

السعدني، محمد عبد الحميد. (2009)، مهارات إدارة الصف الدراسي. القاهرة: دار غريب.

السعيد، محمود محمد. (2006)، إدارة الفصل الدراسي. القاهرة: دار الفكر العربي.

جاسم محمد الحمدان وعهد ناصر الهاجري. (2007)، مهارات إدارة القاعات الدراسية في كليتي التربية والعلوم بجامعة الكويت، مجلة "الدراسات التربوية والنفسية.

حسام الدين عبد الله، رشا مصطفى. (2020)، دور أساليب إدارة القاعة الدراسية في تنمية مهارات التفكير لدى الطلاب، مجلة كلية التربية جامعة المنصورة.

محمد حسني عبد الحميد، أحمد عبد الله الصانع، عبد الناصر عبد اللطيف الرفاعي. (2022)، مهارات إدارة القاعات الدراسية في كليتي التربية والعموم بجامعة الكويت، دار الصفاء، الكويت، (ص 117-137.)

محمد عبد الرحمن العساف. (2018)، إدارة الصف الجامعي، دار المسيرة، عمان، الأردن، (ص، 201-202.)

محمد عبد الله، منى مصطفى. (2021)، أثر أساليب إدارة القاعة الدراسية على دافعية الطلاب للتعلم، مجلة كلية التربية جامعة القاهرة.

محمد عبد الحميد، ومحمد عبد اللطيف، وعبد الرحمن محمد. (1988)، إدارة القاعات التدريسية، دار النهضة العربية.

مها محمد، منى عبد الرحمن. (2019)، أثر أساليب إدارة الفصل الدراسي على دافعية الطلاب للتعلم في المرحلة الجامعية، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، جامعة اليرموك، العدد (79).

Published

2024-02-18

How to Cite

Altarhouni ع. ا. . . (2024). The role of university professors’ classroom management styles on students’ achievement. Journal of the Academic Forum, 8(1), 255–277. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/jaf/index.php/jaf/article/view/100