Factors affecting service pricing policies in Libyan commercial banks

Authors

  • Abdurahman Bashir Melad قسم التمويل والمصارف، كلية الاقتصاد والتجارة الخمس، جامعة المرقب
  • Nasser Saleh Alsoul قسم التمويل والمصارف، كلية الاقتصاد والتجارة الخمس، جامعة المرقب

Keywords:

liquidity, competition, professional competencies, service costs, central bank decisions

Abstract

   This study aimed to demonstrate the importance of pricing policies for banking services in Libyan commercial banks and the factors that must be taken into account when developing these policies, as well as identifying the determinants that hinder the ability of banks to determine their policies in pricing their services in the proper manner. The necessary and hypotheses were tested through the statistical program (spss), where the study tool was a questionnaire list distributed to the study sample members in both the central bank and the senior administrations of commercial banks operating in the city of Tripoli, and this study concluded that competition with other banks affects pricing policies, And in the way banks provide banking services, and until the intervention of the senior management weakens the influence of those with competencies and specialists on pricing decisions, and this study recommended the need for bank administrations to pay attention to the decision to pricing banking services because of its impact on the profitability of banks and their ability to survive, and thus the success of the banking sector as a whole.

References

- الباسط، هشام، (2012) ، الاتجاهات الحديثة في التسويق المصرفي، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

- البكري، ثامر ياسر، (2015) ، تسويق الخدمات الصحية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- أبو موسى، رسمية أحمد أمين، (2020) ، أثر جودة الخدمة على الربحية ورضا العملاء في المصارف الأردنية "دراسة بين بنك الإسكان والبنك الإسلامي الأردني" رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت، الأردن.

- السندي، عماد الدين أحمد، (2015) ، أثر طرق تسعير الخدمات المصرفية على الإيرادات في المصارف السودانية ، رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية السودان للعلوم المصرفية والمالية، السودان.

- البيحاني، صالح بن أحمد، (2019) ، العوامل المؤثرة في اتخاذ قرارات التسعير دراسة تطبيقية على الشركات السعودية بمحافظة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك عبدالعزيز، السعودية.

- العمري، محمد البكري، (2018) ، دور محاسبة التكاليف في تسعير الخدمات في البنوك التجارية الأردنية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.

- الطراونة، سعيد، (2017) ، سياسة تسعير الفوائد المقبوضة من القروض في البنوك التجارية العاملة في الأردن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن.

- الغندور، حافظ كامل، (2016) ، دور التكاليف في تسعير الائتمان المصرفي في البنوك التجارية ، رسالة ماجستير غير منشورة في المحاسبة جامعة القاهرة، مصر.

- المنصور، الصادق حاج، (2020) ، دور محاسبة التكاليف في تحديد تكلفة الخدمات المصرفية دراسة ميدانية بنك فيص الاسلامي، رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة النيلين، السودان.

- الضمور، هاني حامد، (2013) ، العوامل المؤثرة في تسعير المنتجات الصناعية المصدرة، الكيماويات في الأردن، مجلة العلوم الإدارية، 15(1)، 199-220.

- بخيت، محمد عبدالنبي، (2018)، مشاكل قياس تكلفة الائتمان المصرفي في البنوك التجارية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عين شمس، مصر.

- رجب، معين محمد، (2013) ، مبادئ الاقتصاد الجزئي، جمعية الاقتصاديين الفلسطينيين بقطاع غزة، فلسطين.

- عبيدات، محمد، (2014) ، أساسيات التسعير في التسويق المعاصر، مدخل سلوكي، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

- معلا، مناجي، (2014) ، اصول التسويق المصرفي، معهد الدراسات المصرفية، عمان، الأردن.

- يوسف، ردينة عثمان، الصميدعي، محمود جاسم، (2011) ، التسويق المصرفي، مدخل استراتيجي كمي تحليلي، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

Published

2022-06-30

How to Cite

Melad ع., & Alsoul ن. (2022). Factors affecting service pricing policies in Libyan commercial banks. Journal of Economic and Political Sciences, 19(1), 53–36. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/econ/index.php/epj/article/view/17

Issue

Section

المقالات