Facebook Addiction And Its Psychological And Social Impact on Teenagers A Field Study on a Sample of Facebook Users
Algerian Teenagers as a Model
DOI:
https://doi.org/10.59743/7jh83t42Keywords:
Impact, Addiction, Facebook, TeenagersAbstract
This study aims to uncover the psychological and social effects that excessive use, or what is commonly referred to as addiction, of social media platforms, specifically Facebook, may have on teenagers in Algeria. This is particularly relevant as digital social media, like Facebook, has become an integral part of their daily lives, forming a routine where they document their movements, emotional states, and personal photos. However, this intensive use is likely to lead to social and psychological repercussions on users, especially teenagers, given the critical and sensitive nature of this transitional phase from childhood to adulthood, marked by psychological, social, and cognitive changes.In our study, we adopted a descriptive-analytical approach, considering it the most appropriate, and utilized a questionnaire as a tool to gather the necessary information. One of the key findings of our study is that Facebook addiction has various psychological effects on Algerian teenagers, including anxiety and depression, as well as social consequences such as social withdrawal. It is important to note that these findings underscore the significance of understanding and addressing the potential negative impacts of Facebook addiction on the well-being of Algerian teenagers, taking into account the unique challenges and dynamics of this transitional phase in their lives
References
بن خليوي اسماء. (2017). الاضطرابات النفسية المرتبطة باستخدام مواقع التواصل الاجتماعي لدى طلبة الجامعة. مجلة العلوم التربوبة والنفسية، 25 (4)، ص61-101.
الحاوري أحمد عبد الغني علي. (2021). العلاقات الأسرية في ظل الإدمان على وسائل التواصل الاجتماعي. ط01.المركز الديمقراطي العربي. برلين. ص92-93.
حجاب محمد منير. (2004). المعجم الاعلامي. القاهرة، مصر: دار الفجر للنشر والتوزيع 114.
حسين عيد يونس بسمة. (2016). ادمان شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالاضطرابات النفسية لدى طلبة جامعة غزة. كلية التربية. قسم علم النفس. غزة.
حمص رولا. (2009). إدمان مواقع التواصل الاجتماعي عند الشباب وعلاقته بمهارات التواصل. دراسة ميدانية على عينة من جامعة دمشق.
خضر نرمين. (17-15 فبراير , 2009). الاثار النفسية والاجتماعية لاستخدام الشباب المصري مواقع الشبكات الاجتماعية. المؤتمر العلمي الاول للاسرة والاعلام وتحديات العصر
زهران حامد عبد السلام. (1995). علم نفس النمو الطفولة والمراهقة. ط5. عالم الكتب. القاهرة.ص108.
سعودي عبد الكريم. (2014). ادمان الفايسبوك وعلاقته بالتوافق الاسري للطلب الجامعي. دراسات نفسية و تربوية (13)، ص 41-52.
الشرنيني مروى شاكر. (2006). المراهقة واسباب الانحراف. القاهرة، مصر: دار الكتاب الحديث. ص 75-76 .
- الشريف الحنفي السيد. (2003). التعريفات. ط02. لبنان، ص 13.
شكر عمر عبد المناف. (2017). أثر استخدام الفايسبوك على العلاقات الاجتماعية بين طلبة الجامعات دراسة مسحية لعينة من طلبة جلمعة جيهان. مجلة جامعة جيهان اربيل العلمية، 01 (02)، 85-66.
شناوي أحمد سامي، وعباس محمد خليل. (2014). استخدام شبكة التواصل الاجتماعي -الفايسبوك-و علاقته بالتوافق النفسي لدى المراهق. مجلة الجامعة، 18 (2)، 75-118.
قدوري يوسف. (2015). ادمان استخدام الإنترنيت وعلاقته ببعض اعراض الاضطرابات النفسية. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية (19).
لخويدر نورة، وغراف نصر الدين. (2018). ادمان الإنترنيت وأثره على التحصيل الدراسي لدى الطلبة (الإصدار 10). عمان، الاردن: دار الايام للنشر والتوزيع. ص 94.
المشهداني سعد سلمان. (2019). منهجية البحث العلمي (الإصدار 1). (وموزعون نبلاء ناشرون، المحرر) عمان، الاردن: دار اسامة للنشر والتوزيع. ص 126.
نورمار مريم. (2012). استخدام مواقع الشبكات الاجتماعية وتأثيره في العلاقات الاجتماعية. باتنة، الجزائر.
هلال أحمد شتارواية. (2006). حاجات المراهقين الثقافية والاعلامية (الإصدار د.ط). القاهرة، مصر: مركز الاسكندرية للكتاب. ص30.
Minawur,rahman.(2018). facebook addiction and mental health of chittagong.Bulgarian journal and of science and educqtion policy.(02) .18.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة العلوم التربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.