The Role Of Information Technology In Improving The Administrative Performance From Qasr Ben Ghashir Middle Education School Principals View Point

Authors

  • Suad Abdalla Al Akouri Classroom Teacher Department, College of Education, Qasr Bin Ghashir, University of Tripoli, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/4g8emv71

Keywords:

Role Information technology, Administrative performance, School principals, Middle education

Abstract

The study aimed to identify the role of information technology in improving the administrative performance from the city of Qasr Ben Ghashir middle education school principals and their assistants view point. It reveals that there are statistically significant differences in the role of information technology in improving the administrative performance of middle school principals in the city of Qasr Ben Ghashir due to the two variables (a ) job title,  ( b ) academic qualification. The study sample consisted of all members of schools due to area size. They were (26) directors and assistant directors. To achieve the objectives of the study, a tool was built to measure the variables of the study, which consisted of (26) ) paragraph distributed into two areas: (the student, the teacher), and its validity and consistency were verified. The descriptive survey method was also used, and the results of the study showed that the role of information technology in improving the administrative performance of middle school principals in the city of Qasr Bin Ghashir came to a large degree. The areas of administrative performance are arranged in descending order, first the student area, then the teacher area, with great ratings. The results also showed that there are no statistically significant differences attributed to the variables of job title and academic qualification in all areas. In light of the results, the study recommended a set of recommendations, the most important of which is enhancing the role of information technology in improving the administrative performance of managers. Middle education schools by training principals and developing their skills through intensive courses in the field of information technology and its uses in administrative work, and setting the ability to use information technology as one of the criteria for appointing middle school principals

References

بختي، إبراهبم(2005). صناعة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وعلاقتها بتنمية وتطوير الأداء ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي الدولي حول الأداء المتميز للمنظمات والحكومات، جامعة ورقلـة.

البياتي، محمود مهدي (2005). تحليل البيانات الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS، عمان: دار الحامد.

الحراحشة، محمد والذيابات، علي(2021). دور تكنولوجيا المعلومات في تحسين الأداء الإداري لمديري مدارس تربية لواء الرمثا. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية) المجلد 35(4).

الشناق، عبدالسلام (2010). دور الإدارة المدرسية في توظيف برامج تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، عمان: دار وائل.

الصرايرة، خالد وأبوحميد، عاطف (2016). دور الإدارة المدرسية في نشر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في المجتمع المدرسي. دراسات (العلوم التربوية)، المجلد 43، ملحق (4).

القرار (55) لسنة 2013. الصادر من وزارة التربية والتعليم بشأن تنظيم هيكلية التعليم الثانوي.

قطان، علي عبدالرسول (2008). دور تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الممارسة من قبل مديري المدارس في محافظة حولي في دولة الكويت في تطوير أدائهم الإداري. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.

القطناني، سمر وعليمات، عبير (2019). درجة استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى مديري المدارس الحكومية الثانوية في لواء العاصمة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، Vol 27,No 4,pp333-354.

عبدو، عبد القادر (2000). إدارة المدرسة الابتدائية، ج3، القاهرة: مكتبة النهضة.

علية، شرف، والفريحي، سارة عبد اللطيف محمد (2019). دور تكنولوجيا المعلومات في تنمية كفاءة الأداء الإداري لقائدات المدارس المتوسطة بمنطقة القصيم. المجلة الدولية للدراسات التربوية.

الكليش، كريمة (2017). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات وعلاقتها بمستوى الإبداع الإداري لديهم بمنطقة الجبل الغربي. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

مخلوف، سميحة علي محمد (2017). فعالية برنامج تدريبي مقترح لتحسين الأداء الإداري لدى مديري مدارس التربية الخاصة. مجلة التربية، المجلد2 العدد 172.

-Angie.O,& Ugwa.R.N,(2013) The Place of ICT (Information and Communication Technology) in the Administration Scools in South Eastern States of Nigeria.

-Muwamga- Zake,J(2007) Evaluetion of Educational computer Programmed and change agent in science classroomsJournal of science Education technologc.i6 ,473 – 490, USA.

-Pasquerilla, Joseph W. (2008): The High School Principal’s Perspective and Role in regard to the Integration of Technology into the High School and How has the Principal’s -Role been impacted. Dissertation, University of Pittsburgh.

Perron, B., Taylor, H., Glass, J., and Leys, J. (2010). Information and Communication Technologies in Social Work. Advances in Social WorK, 11 (1), 67-81, USA.

Wang, T. (2008). Using ICT to enhance academic learning: Pedagogy. Educational Research and Review. 3(4). 101-106, Kenya

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

The Role Of Information Technology In Improving The Administrative Performance From Qasr Ben Ghashir Middle Education School Principals View Point. (2024). Journal of Educational Sciences, 5(1), 457-481. https://doi.org/10.59743/4g8emv71