A Proposed Vision To Support The Role Of University Leaders In Activating Educational And Counseling Programs In Libyan Universities To Achieve Community Security

Authors

  • Fatma Abdel hamed Almbaqa Classroom Teacher Department, College of Education, Asmariya University, Libya

DOI:

https://doi.org/10.59743/g0npgc72

Keywords:

community security, roles of educational leaders, educational guidance programs

Abstract

The research aims to propose a vision in accordance with the researcher’s vision that will hopefully contribute to strengthening and supporting the role of university leaders in activating educational and guidance programs in Libyan universities to achieve community security, given the importance of the effective role these programs play in strengthening the elements of community cohesion among students And intellectual development related to guidance in a way that preserves social norms and values and is directed towards strengthening belonging and identity, preserving the unity and cohesion of society, and combating and reducing deviant behavior, and everything that threatens community peace and security. The current research is based on an analysis of educational literature that discussed the roles of educational leaders in achieving community security through... The descriptive analytical developmental approach, in light of the study’s questions and objectives. The research presents a set of recommendations, the most important of which is the need to establish a body of academic leaders that bears responsibility for planning community security through psychological and educational counseling programs, and to develop means and determine ways to achieve them. It includes representatives of the security services within the university, Sharia specialists, and specialists in psychology and education, in addition to sociology.

References

إبراهيم، فاضل (2018). دور المؤسسات التعليمية الجامعية في تعزيز الأمن الاجتماعي لدى الشباب. متاح على https://www.researchgate.net تاريخ الدخول 14/8/2023م

براهيمي، صباح؛ ساعي، حياة (2021). المشاركة المجتمعية للشباب المتطوع في تعزيز الامن المجتمعي دراسة ميدانية لعينة من الطلبة الجامعيين المتطوعين من جامعة باتنة مجلة السياسة العالمية، 5(2)، 291 – 308.

بلعج، طارق (2017). الأسس النفسية للأمن المجتمعي، مجلة الدراسات المالية والمصرفية، 25 (2)، 1-2.

السويدي، جابر (2016). دور البرامج الوقائية في المحافظة على الأمن الاجتماعي بالإمارات. مجلة علم التربية، (55)، 5-11.

الصالح، محمد؛ المولى، آمال، (2022). دور الإدارة الجامعية في تحقيق الأمن الفكري للطالب: دراسة تحليلية على شرائح من المجتمع الجامعي. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 2 (28)، 498 – 529.

الصبحيين، عيد؛ الرصاعي، محمد (2018). دور المدرسة ومناهج التعليم في تحقيق الأمن المجتمعي من وجهة نظر القادة التربويين في الاردن. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، 45 (4)، 19 – 203.

العابدين، زين؛ عبدالهادي، فاطمة (2020). دور المؤسسات التربوية والتعليمية في تعزيز الأمن المجتمعي من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية: دراسة ميدانية للمدارس والجامعات في العاصمة عمان، مجلة دراسات العلوم التربوية، 47 (2)، 140- 155.

عباس، هند أشرف (2017). تحديات الأمن الاجتماعي داخلياً وخارجياً. مجلة كلية التربية جامعة أسيوط، (45)، 43- 60.

عبدالصمد، عادل (2019). دور المؤسسات في تحقيق الأمن الاجتماعي، متاح على https://www.politics-dz.com/ تاريخ الدخول 10/7/2023م.

عرفة، منار محمد (2015). تصور مقترح لتفعيل دور الجامعات في تعزيز الامن الفكري لدى الطلبة. رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الاردنية.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

A Proposed Vision To Support The Role Of University Leaders In Activating Educational And Counseling Programs In Libyan Universities To Achieve Community Security. (2024). Journal of Educational Sciences, 5(1), 293-314. https://doi.org/10.59743/g0npgc72