Personal and Academic Qualities That A Faculty Member Should Have From The Point of View of Students of The Faculty of Arts At Al-Asmariya Islamic University in Zliten.
A field study on a sample of students of the Faculty of Arts at Al-Asmariya Islamic University in Zliten
DOI:
https://doi.org/10.59743/g5fpxw11Keywords:
Attributes, Faculty, Student, Faculty of ArtsAbstract
This research aims to know the personal and academic qualities that must be available to a faculty member from the point of view of the students of the Faculty of Al. asmariya Islamic University. The cuademic year2024.2025AD, as the research community included all students of the Faculty of Atrs at AL.Asmariya Islamic University. The research relied on sample of 70 male and female students, randomly selected from all departments of the Faculty of Arts at Al.asmariya Islamic University. The research relied on a scale of numbers by Abbadi 2021to collect information. The questionnaire consisted of two dimensions; the first dimension is personal qualities and the second dimension is academis qualities that must be available to a faculty member. Lt consisted 40 paragaaphs and was presented to a group of specialists in the field of education and psychology ,where some paragraphs were modified and some were deleted based on the arbitrators. The puestionnaire was in its final formulation, as it contained 39 paragraphs that included two dimensions; personal qualities and academic qualities of a university faculty member.The research reached the following results; The most important qualities that a faculty member must have are; From the point of view of the students of the Faculty of Arts at AL.asmaria Islamic University, it was represented in; High morals, Likeable personality- Respectful of community values and customs-Accepts students,opinions-Calmness-Flexibility-Sobriety-Self-confidence
References
عيادي نادية، كشيشب مراد (2022) السمات الشخصية والأكاديمية لعضو هيئة التدريس الجامعي من وجهة نظر الأساتذة الجامعيين، مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع، جامعة الشادلي بن جديد الطارف، الجزائر، 6(3).
الأسمر منى حسن (2005) كفايات عضوات هيئة التدريس بجامعة أم القرى من وجهة نظر الطالبات، مجلة العلوم التربوية، كلية التربية ــــ جامعة قطر، العدد (7).
جاب الله خلف الله (2016) السمات الشخصية المتوفرة في عضو هيئة التدريس الجامعي بالجزائر كما يراها طلبة جامعة عمار ثيلجي بالأغواطـ ـــ الجزائر، مجلة أنسنه للبحوث والدراسات، كلية التربية، جامعة المجاهد عمار تيلجي، 2(15).
الحسن إبراهيم (2000): الكفاءات المهنية للأستاذ الجامعي من وجهة نظر طلابه وعلاقته ببعض المتغيرات، كلية التربية ــ جامعة أم القرى، فرع الطائف، مجلة رسالة الخليج العربي، العدد (90).
عويضة كامل محمد (1996): علم النفس الشخصية، دار الكتب العلمية ــــ بيروت، لبنان.
سلامي دلال، عزي إيمان (2013): تكوين الأستاذ الجامعي الواقع والآفاق، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، العدد (3).
زرقان ليلى (2013): اقتراح برنامج تدريبي لأعضاء هيئة التدريس الجامعي في ضوء معايير الجودة في التعليم العالي بجامعة سطيف، أطروحة دكتوراه، غير منشورة، كلية التربية، جامعة سطيف ـــ الجزائر.
فلوح أحمد (2012): مواصفات أساتذة الجامعة من وجهة نظر الطلبة، دراسة ميدانية بجامعة مستغانم، دراسات نفسية وتربوية، مركز تطوير الممارسات النفسية والتربوية، العدد (9).
أبو حميدان يوسف عبدالوهاب، سواقد ساري (2008): الصفات الواجب توفرها في عضو هيئة التدريس كما يراها طلبة جامعة مؤتة، الأردن، مجلة جامعة دمشق، كلية التربية، جامعة دمشق سوريا، 24(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 مجلة العلوم التربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


