The Role Of Digital Education In Enhancing The Educational Process At The Faculty Of Educational Sciences At The University Of Jordan

Authors

  • Arwa AlMaaytah Fundamentals Of Education, College Of Educational Sciences, University Of Jordan, Jordan
  • Hala Alsalahat Fundamentals Of Education, College Of Educational Sciences, University Of Jordan, Jordan

DOI:

https://doi.org/10.59743/2byt6e97

Keywords:

Faculty of Educational Sciences, University of Jordan, Digital Education

Abstract

The research aimed to identify the role of digital education in enhancing the educational process at the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan, to identify the nature of digital education, and to reveal the negatives and positives of digital education in the educational process from the point of view of graduate students at the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan. To achieve the research goal, the two researchers followed The descriptive approach was used through the use of restricted interviews. The study population consisted of (140) male and female postgraduate students in the Department of Leadership and Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan. A sample consisting of (50) male and female students (25 of each gender) was selected' The sample members were selected randomly, and interviews were conducted with them during the summer semester of the academic year (2023-2024 AD), and a number of results were reached, the most important of which are: The Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan, with all its educational staff, relies heavily on modern technological means in the process of Education, and it also works to provide it to enhance the educational process, and digital education is characterized by a number of positives, including “improving the quality of education for students, and flexibility in time and place.” The researchers recommended working to benefit from those with experience and competence in the fields of technology and digital education, and investing in intelligence applications. Artificial intelligence has recently become widespread in enhancing the educational process.

References

أبشري، فؤاد.(2023، أبريل).التحول الرقمي في التعليم:تحديات وفرص لتحسين جودة التعليم. موقع شذرات تربوية. https://www.chatharat.net/2023/04/ta3limra9mi.html

ألطف، إياد(2019).أثر التعلم الرقمي بإستخدام الأجهزة الذكية على التحصيل العلمي للطلاب في مقرر الوسائل التعليمية واتجاههم نحو استخدام الأجهزة الذكية في التعلم والتعليم.مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 10(2)، ج(1)، 281 – 312.

البلوي، عهود (2020)، التعليم الرقمي، وزارة التعليم، السعودية.

بوترعة، بلال وأمينة، بوقروز.(2019).استراتيجيات التعليم الرقمي في المدرسة الجزائرية.المجلة العربية للإعلام وثقافة الطفل،ع(7)، 223 – 238.

جاسم، رؤى وسلمان، بشرى.(2020).أثر التعليم الرقمي على التحصيل العلمي للطالب(دراسة تحليلية مقارنة لطلبة المرحلة الرابعة لقسم العلوم المالية والمصرفية في كلية الرشيد).مجلة كلية الكوت الجامعة للعلوم الإنسانية، عدد خاص لبحوث المؤتمر الدولي التاسع والعشرين"التعليم الرقمي بين الحاجة والضرورة،، 283 – 295.

حامد، سهير وفائق، تلا.(2019).التعليم الرقمي: مدخل مفاهيمي ونظري.المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، ع(7)، 137- 148.

حمد، لينا وبني حمد، فادي.(2018). درجة استخدام أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية لأدوات التعلم الإلكتروني في التعليم واتجاهاتهم نحوه.رسالة ماجستير(غير منشورة).جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.

خصاف، زينب.(2020).أهمية التعليم الرقمي في معالجة الأزمات.مجلة الجامعة العراقية، 15(1)، 373 – 382.

رويبح، كمال ومصطفى، سعيد.(2018).العملية التعليمية التعلمية بين النظرية والتطبيق في ظل المقاربة بالكفايات النشاط البدني الرياضي المدرسي أنموذجا.مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، ع(33)، 371 – 388.

الزهراني، حسن.(2022).دور الثقافة الرقمية في تعزيز العملية التعليمية لدى طلاب الإعداد التربوي بالجامعة الإسلامية. مجلة كلية التربية، ع46(1)، 15 - 54.

سعيد، زيوش.(2019).استراتيجيات التعليم الرقمي ودوره في تحسين المردود التربوي.مجلة الإناسة وعلوم المجتمع، ع(6)، 11 – 35.

الشبل، منال.(2021). واقع التعلم الرقمي في تعزيز مهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر معلمات ومشرفات الرياضيات في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية.مجلة جامعة شقراء للعلوم الإنسانية والإدارية، ع(15)، 341 – 366.

الشبل، منال.(2021).واقع التعلم الرقمي في تعزيز مهارات القرن الواحد والعشرين من وجهة نظر معلمات ومشرفات الرياضيات في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية.مجلة جامعة شقراء للعلوم الإنسانية والإدارية، ع(15)، 341 – 366.

الشمراني، عليه.(2019).أثر توظيف التعلم الرقمي على جودة العملية التعليمية وتحسين مخرجاتها.المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، ع(8)، 145 – 169.

شهبي، عمر(2023). جودة التعليم العالي في ظل التحول الرقمي: الفرص والإمكانات.مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، ع(95)، 31.

عبد البر، إزدهار.(2023).استراتيجيات التعلم الرقمي ودورها في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين في المرحلة الثانوية.المجلة العربية للقياس والتقويم، 4(7)، 1 – 45.

عبد الرحمن، فاطمة (2019)، الدرس الصرفي بين التعليم التقليدي والتعليم الرقمي، المجلة العربية مداد، العدد 5، 57 – 66.

علي، لونيس واشعلال، ياسمينة.(2011).دور التعليم الرقمي في تحسين الأداء لدى المعلم والمتعلم (البيئة المهنية نموذجا).مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، 3(6)، 414 - 421.

غنايم، مهني(2020)، التعليم العربي وأزمة كورونا، سيناريوهات للمستقبل ، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، 3(4)، 75 - 104.

كنسارة، حسن.(2022).دور التعليم الرقمي في تحقيق الإصلاح التعليمي من وجهة نظر المشرفين التربويين مستخدمي منصة مدرستي.مجلة التربية، ع(193)، 484 – 522.

الهندي،عبد الرحمن.(2020).تجربة التعليم الرقمي في الأردن في ظل جائحة كورونا.مجلة الجامعة العراقية، بغداد، 15(1)،413 – 414.

يونس، آلاء.(2020).دور التعلم الرقمي بإستخدام الأجهزة الذكية لرفع المستوى التعليمي للطلبة.مجلة الجامعة العراقية، المؤتمر الدولي الأول(التعليم الرقمي في ظل جائحة كورونا)، 15(2)، 140 – 145.

Akyuz. S., & Yavuz. F.,(2015). Digital Learning in EFL Classrooms. Procedia - Social and Behavioral Science, n(197),766 – 769.

Anderson, T. (2023). Enhancing Comprehensive and Sustainable Education through Digital Learning. Journal of Digital Education, 7(2), 123-136.

Bates, A. W. (2019).Teaching in a Digital Age: Guidelines for designing teaching and learning. Tony Bates Associates Ltd.

Mor, M. (2011).Digital Education: Opportunities for Social Collaboration. Springer, 1 -5.

Oblinger, D. G., & Oblinger, J. L. (2005). Educating the Net Generation. Educause.

Sousa. M & Marôco. A & Gonçalves. S & Machado. A.(2022). Digital Learning Is an Educational Format towards Sustainable Education. MDPI Journals(Sustainability). 14(3), 2- 16, https://doi.org/10.3390/su14031140.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

The Role Of Digital Education In Enhancing The Educational Process At The Faculty Of Educational Sciences At The University Of Jordan. (2024). Journal of Educational Sciences, 5(1), 1326-1350. https://doi.org/10.59743/2byt6e97