A Proposed Framework For Electronic School And Career Counseling In The Context Of Distance Learning To Enhance School Life In Algeria.
DOI:
https://doi.org/10.59743/dmk68557Keywords:
Proposed Framework for Electronic School and Career Counseling, Distance Learning, Electronic PlatformAbstract
This research aims to highlight the electronic counseling services available within the distance learning system in Algeria, the mechanisms utilized by electronic counseling practices to deliver these services, and to understand the role of school and career counselors in integrating their counseling activities into distance learning. The study employs a theoretical approach, relying on previous studies and relevant theoretical literature related to this research topic. It presents a proposed model for an electronic counseling platform. Among its most significant findings, the electronic counseling platform provides a range of interactive counseling services to assist students in building their future personal projects. The mechanisms on which electronic counseling practices rely include adapting the platform to align with distance learning modalities. The role of school and career counselors in integrating their counseling activities into distance learning involves activating their presence in the distance learning domain, which is fundamentally based on an electronic learning system, and efficiently utilizing information and communication technology to embody school and career guidance electronically and remotely. This is intended to help learners achieve their highest aspirations and invest in human capital by providing cognitive and psychological development, and future integration into the social and professional environment through achieving the learners' psychological well-being.
References
أمعوش، سيلية؛ ومقدم، صافية.(2022، ماي 29). التعليم عن بعد : مفاهيم نظرية. مجلة العدوي للسانيات العرفنية وتعليمة اللغات، 02(01)، 93-104 http://www.asjp.cirect.dz/en/presentation Revue/804
بكوش، حنان.(2018). بناء منصة تفاعلية إلكترونية تفاعلية للمرافقة البيداغوجية للطالب الجامعي[ رسالة ماستر غير منشورة ]. جامعة الشهيد حمه لخضر.
البلوي، خولة سعيد.(2020). فاعلية الإرشاد النفسي الالكتروني في خفض معدلات انتشار سلوك المسترجلة (البوية) لدى طالبات جامعة تبوك. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 13(4)، 1342-1370.
الحريري، رافدة؛ والامامي، سمير.(2011). الإرشاد التربوي والنفسي في المؤسسات التعليمية. دارالمسيرة.
زهران، حامد عبد السلام.(1980).التوجيه والإرشاد النفسي(ط2).عالم الكتب.
سالم، عويد محمد.(2019). فاعلية الإرشاد الإلكتروني في تقديم الخدمات الإرشادية التربوية والنفسية من وجهة نظر المرشدين وأولياء الأمور في محافظة سيلفيت. مجلة الإبراهيمي للدراسات النفسية والتربوية، 1(2)، 13-32.
الشحات، سعد محمد عثمان.(2012). أثر اختلاف نمطي التفاعل الالكتروني(المتزامن وغير المتزامن) في التعليم عبر الويب على تحصيل طلاب كلية التربية بدمياط ودافعيتهم للانجاز الدراسي واتجاهاتكم نحو المقرر. مجلة بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، (3)، 203-252.
صباح، يمينة.(2009).واقع التعليم بالمراسلة وعن بعد في الجزائر[ رسالة ماجستير غير منشورة ]. جامعة الجزائر.
العاسمي، رياض نايل.(2015). التصميم الناجح لبرامج الإرشاد النفسي المدرسية الشاملة. دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع.
العبيدي، محمد جاسم؛ والعبيدي، ألاء محمد.(2010). الإرشاد والتوجيه النفسي. دار ديبنو للنشر والتوزيع.
علي، أكرم فتحي مصطفى.(2018، ديسمبر 27).التصميم التعليمي لبيانات الإرشاد الإلكتروني. مجلة تربوية إلكترونية. https://educationmag.net/2018/12/27/electronic-guidance/
غطاس، عائشة.(2019). فاعلية الإرشاد التربوي الإلكتروني من وجهة نظر كل من مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني وطلبة ماستر إرشاد وتوجيه[ رسالة ماستر غير منشورة ]. جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
القواسمي، عبد الرحمان.(2012). الإرشاد الأكاديمي في كلية الهندسة:عوائق ومبادرات وحلول[عرض ورقة علمية ]. المؤتمر الأول للتخصصات العلمية الناشئة: التحديات والحلول، جامعة المجمعة الرياض، المملكة العربية السعودية.
القواسمي، عبد الرحمان.(2014). الإرشاد الأكاديمي التفاعلي:أبعاد تكنولوجية وتصور[عرض ورقة علمية]. الملتقى العلمي للإرشاد الأكاديمي، جامعة المجمعة، الرياض، المملكة العربية السعودية.
المومني، فواز أيوب.(2017). اتجاهات طلبة الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني. مجلة دراسات العلوم التربوية، 44(4)، 209-222.
وزارة التربية الوطنية.(2020، أكتوبر 21). البرنامج السنوي التقديري لنشاطات التوجيه والإرشاد المدرسي(1165). الجزائر.
وزارة التربية الوطنية، المديرية الفرعية للتقييم البيداغوجي والتوجيه.(2015).الدليل المنهجي للإرشاد المدرسي. الجزائر.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة العلوم التربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


