The Degree of Availability of Educational Technologies Supporting Individuals with Disabilities in Basic Education Schools in Zliten Municipality from The Perspective of Special Education Teachers.
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
supportive educational technologies, people with disabilities, special education teachersAbstract
The aim of the research was to reveal the degree of availability of educational technologies supportive of individuals with disabilities in basic education schools in the municipality of Zliten, from the perspective of special education teachers. To achieve the research objective, the researcher relied on the descriptive analytical method, where the entire research community consisting of (30) specialized teachers in special categories was analyzed, and a questionnaire was used as a tool for data collection. The results of the research revealed the following: - According to the opinion of special education teachers, the level of availability of assistive educational technologies for visually impaired individuals in the basic education schools in Zliten municipality is very low.- The degree of availability of assistive educational technologies for hearing-impaired individuals in the basic education schools in Zliten municipality is considered extremely weak from the perspective of special education teachers.- The opinions of special education teachers indicate that the level of availability of assistive educational technologies for individuals with motor disabilities in the basic education schools in Zliten municipality is below average. - The degree of availability of assistive educational technologies for individuals with intellectual disabilities in the basic education schools in Zliten municipality is considered very weak from the perspective of special education teachers.- The degree of availability of assistive educational technologies for individuals with disabilities in general in the basic education schools in Zliten municipality is considered weak "insufficient" according to the views of special education teachers.Downloads
References
الباتع، حسن (2014م). تكنولوجيا تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة والوسائل المساعدة. دار الجامعة الجديدة، القاهرة، مصر.
الباسل، رباب محمد عبد الحميد (2021م). التكنولوجية المساندة وأثرها في معالجة المعلومات البصرية المكانية لدى التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية. الجمعية العربية لتكنولوجيات التربية، العدد (3)، المجلد (48).
البدو، أمل محمد عبد الله (2020م). فاعلية استخدام تكنولوجيا التعليم المساندة في الدمج التربوي لذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس من وجهة نظر المعلمين. المجلة الدولية للبحوث التربوية، العدد (1)، المجلد (3).
بلعوص، رنيم سليمان، وراندا محمد المغربي (2018م). واقع التقنيات المساندة لذوي صعوبات تعلم القراءة والكتابة في غرف مصادر المدارس الابتدائية الحكومية بجدة. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، العدد (3)، المجلد (14)، ابريل.
بهجات، رفعت محمود (2004م). أساليب التعلم للأطفال ذوي الاحتیاجات الخاصة. عالم الكتاب، القاهرة، مصر.
حنفي، علي عبد رب النبي (2005م). واقع الخدمات المساندة للتلامیذ المعاقین سمعیا وأسرهم والرضا عنها في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظر المعلمین والآباء. مؤتمر التربیة الخاصة العربي الواقع والمأمول، كلیة العلوم التربویة، الجامعة الأردنیة، عمان، الأردن، یومي 25: 26 إبریل.
زين الدين، رحاب احمد مصطفى (2020م). اتجاهات معلمي التربية الخاصة نحو توظيف تكنولوجيا في تدريس ذوي الاحتياجات الخاصة في ظل جائحة كورونا. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، العدد (4)، المجلد (4).
السعود، خالد محمد (2008م). تكنولوجيا ووسائل التعليم وفاعليتها. مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
السواط، هيفاء معيض، علي حنفي عبد النبي (2022م). أهمية استخدام وسائل التكنولوجيا المساندة في تنمية مهارات التعلم الذاتي ومعوقاتها لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن بمدينة جدة. مجلة البحوث التربوية والنوعية، العدد (15).
العتيبي، بطي معدي إصليبي (2014م). درجة توافر التكنولوجيا المساندة في مدارس التربية الخاصة وعلاقتها بمستوى استخدامها من وجهة نظر معلمي التربية الخاصة بدولة الكويت. (رسالة ماجستير، غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
العتيبي، عبد الهادي عبد الله، فارس بن حسن القحطاني (2020م). مستوى تطبيق الكفايات التكنولوجية المساندة لدى معلمي الطلاب ذوي الاعاقة العقلية فـي ضــــوء بعـــض المتغـــيرات. مجلة التربية الخاصة، العدد (38)، المجلد (10)، الجزء الأول سبتمبر 2020م.
العجاجي، صالح بن ناصر، ونبيل بن شرف المالكي (2023م). درجة توافر التقنيات المساعدة للتلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية بمدينة بريدة. مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، العدد (117)، المجلد (20)، الجزء الثالث ابريل.
محمود، شوقي حسابي (2008) . تقنيات وتكنولوجيا التعليم. المجموعة العربية للتدريب والنشر، القاهرة، مصر.
المحيسن، ايمان جودت، شادي خالد البدارين (2024م). معـوقــات استخــدام التكنــولــوجيا فـي تـدريـس الطلبـة مـن ذوي الإعــاقـــة مــــن وجهـــة نظــر معلّميهــم فــي عمـــّان. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، جامعة العلوم الاسلامية العالمية، عمان، الأردن، العدد (60)، المجلد (17)، الجزء الأول، مارس.
المراحلة، ايناس حسين صالح، ابراهيم عبد الله الزريقات (2022م). درجة استخدام التكنولوجيا المساندة في تنمية المهارات التواصلية والمهارات الاكاديمية للطلبة الصم والطلبة ضعيفي السمع وتحديات استخدامها من وجهة نظر الطلبة أنفسهم ومعلميهم. المجلة العلمية لكلية التربية، جامعة اسيوط، العدد (9)، المجلد (38).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.