Linguistic Intelligence and Its Relation to Attitudes Toward Learning English Among a Sample of High School Students in the Al-Khums Education District
DOI:
https://doi.org/10.59743/Keywords:
linguistic intelligence, attitudes, secondary schoolAbstract
The present study aimed to investigate the relationship between linguistic intelligence and attitudes towards learning English among secondary school students and to examine the effect of gender on these variables. The study sample consisted of 91 male and female secondary school students. The researcher adopted a descriptive correlational approach in this study. Data was collected using a linguistic intelligence scale and an attitude towards learning English scale developed by the researcher. The results revealed a positive correlation between linguistic intelligence and attitudes towards learning English among the sample members. There were statistically significant differences between males and females on the attitude towards learning English scale, in favor of females. No differences were found on the linguistic intelligence scale. The researcher recommended developing English language teaching programs that take into account the relationship between linguistic intelligence and attitudes, and designing motivational programs for males to increase their interest in learning English.
Downloads
References
بني ياسين، محمد. (2016). مستوى الذكاء اللغوي والروحي لدى طلبة جامعة البلقاء في ضوء بعض المتغيرات. مجلة كلية التربية جامعة الأزهر. 3(169): 473-507
الخضر, أحمد حمدي عبد الكافي, حسن, أحمد محمد شبيب, و زايد, هليل زايد هليل. (2023). الذكاء اللغوي لدى طلبة الصف الثاني الثانوي الأزهري من الجنسين. التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية 1-34 :(199) 42
سكر، حيدر كريم وغانم، هلة وليد. (2011). الذكاء اللغوي لدى طلبة المرحلة الثانوية. مجلة البحوث التربوية والنفسية(31):143-170 .
السنافي، حسن علي بهجة . (2022). عادات العقل وعلاقتها بالاتجاهات نحو تعلم اللغة الإنجليزية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت. المجلة العلمية(10): 273 - 297.
العبيدي، عبد الأمير عبد الحسن، القيسي فاضل عمر، و جاسم عزيز شهلة. (2019). بناء مقياس الذكاء اللغوي لتلامذة المرحلة الابتدائية. مجلة كلية التربية األساسية للعلوم التربوية والإنسانية(45): 237-257.
علي، هالة السيد. (2020). الخصائص السيكومترية لمقياس الذكاء اللغوي لدي طلاب المرحلة الجامعية. مجلة دراسات تربوية واجتماعية(2):18 -212.
عماشة، سناء حسن. (2010). الاتجاهات النفسية والاجتماعية، أنواعها ومدخل لقياسها. مدينة نصر: مجموعة النيل العربية.
كرام، آية وبرحومة، الشيماء. (2022). الذكاء اللغوي وعلاقته بالتحصيل الدراسي في اللغات الأجنبية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية (دراسة ميدانية لبعض ثانويات ولاية الوادي). مذكرة ماستر جامعة الشهيد حمه الأخضر- الوادي
معروف، سعاد. (2010). اتجاهات الطلبة نحو اللغة الإنكليزية وعلاقتها بالتحصيل لدى الجنسين في ضوء أنماط الإدارة الصفية السائدة (دراسة ميدانية على عينة من طلبة الصف الأول الثانوي في ثانويات مدينة دمشق الرسمية والخاصة). مجلة جامعة دمشق(1): 739 -771.
هيجل، منصور كاظم. (2024). الذكاء اللغوي وعلاقته بالتحصيل في مادة اللغة الانكليزية لطلبة الصف الرابع الاعدادي. مجلة مداد الآداب. 14 (العدد الخاص بمؤتمر قسم اللغة الإنجليزية). 759 - 788
Abu-Gharah, Ro'a Abdullah Khader.(2019). Verbal Intelligence Among Secondary Stage Students and its Relationship to their Cognitive Motivation towards English Language in Jenin District. PhD thesis. Al-Quds University
Erlina ,D, Marzulina ,L, Astrid,A , Desvitasari,D , Septi Sapriati,R , Dwi Amrina, R, Mukminin, A, and Habibi, A. (2019). Linguistic Intelligence of Undergraduate EFL Learners in Higher Education: A Case Study. Universal Journal of Educational Research. 7(10), 2143-2155.
Jafar, F. (2018). The Attitudes of Parents and Students towards Teaching English in the Secondary Stage at Public and Private Schools in Jordan. Journal of educational and psychological sciences 17(2), 140-163.
Jones, A., Smith, B., & Thompson, C. (2015). The role of linguistic intelligence in attitudes towards learning English. Journal of Applied Linguistics, 10(2), 45-60.
Jones, B. (2018). Attitudes towards learning English among university students. Language Education Research, 15(3), 102-115.
Sari, N. (2019). The Correlation Between Linguistic Intelligence and English Essay Writing Ability of The Sixth Semester Students of English Education Study Program of Sriwijaya University. PhD Thesis Sriwijaya University Indralaya.
Smith, A. (2015). The role of linguistic intelligence in language learning. Journal of Applied Linguistics, 20(2), 45-60.
Smith, D., Brown, L., & Johnson, M. (2017). Linguistic intelligence and its impact on English language learning. Language Studies Journal, 15(3), 112-125.
Thompson, C., Williams, E., & Harris, J. (2018). The influence of linguistic intelligence on motivation to speak English. Language Education Review, 20(4), 78-92.
Brown, L., Jones, A., & Smith, D. (2019). Enhancing interaction with English language through linguistic intelligence. Journal of Language Learning, 25(1), 30-45
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.