Sensory Association and its Role in Forming the Rhetoric Imagery

Authors

  • Mohammed Hussain Daw Bileed Department of Arabic Language ,Faculty of Arabic Language and Islamic Studies , Alasmarya Islamic University

DOI:

https://doi.org/10.59743/

Abstract

Sensory association is one of the most notable figurative arts that combine more than one sense in the thought-image production process. Such image will not be highlighted in the mind of addressee using a single sense, but with the collaboration of all senses so as to draw out that image .Such pattern of expression was spontaneously used in the past by many poets; consequently, this pattern is obviously seen in ancient literature. It is reflected in the poems, in the analysis of literature figures and in the interpretation of interpreters. To sum up, this study proved that sensory correspondence is a significant component of the rhetoric image that is employed to explain the meaning of Arab speeches’ style. Sensory correspondence was also associated with the Arabic language from its appearance until the present day since the appearance of language. Evidence on this is provided by many Quranic verses and Arabic poems. Finally, sensory correspondence plays an important role in forming a rhetoric imagery that is capable of conveying the meaning effectively.      

Downloads

Download data is not yet available.

References

كتاب الله الخالد ـ القرآن الكريم، برواية قالون عن نافع المدني

ابن حمديس، ديوان ابن حمديس، تحقي إحسان عباس، دار صادر بيروت، د، ت.

أبو القاسم الشابي، شرح ديوان أبي القاسم الشابي، ت يحيى شامي، ط/دار الفكر العربي بيروت 1997م الأولى.

أبو بكر مجمد بن داوود الأصبهاني، الزهرة، تحقيق: إبراهيم السامرائي، مكتبة المنار الأردن، ط/الثانية، د. ت.

أبو هلال العسكري، الفروق في اللغة، ط/دار الآفاق، ط/الأولى بيروت، د. ت

أحمد بن فارس، معجم مقاييس اللغة تحقيق عبد السلام هارون، ط/مكتب الإعلام الإسلامي 1404هـ الطبعة الأولى

أحمد بن يوسف التيفاني، سرور النفس بمدارك الحواس الخمس، تحقيق إحساس عباس المؤسسة العربية للدراسات والنشر بيروت1980م

أحمد درويش، الكلمة والمجهر، ط: الأولى، دار الشروق القاهرة1996م.

أحمد سالم ساعي، الصورة بين البلاغة والنقد، المنارة للطباعة والنشر، ط: الأولى1984م.

أحمد كمال زكي، النقد الأدبي الحديث، أصوله واتجاهاته، لونجمان، القاهرة، 1997م.

أحمد هيكل، الأدب الأندلسي من الفتح إلى سقوط الخلافة، ط: دار المعارف، القاهرة، 1986م.

الراغب الأصفهاني، المفردات في غريب القرآن، ط/دار القلم دمشق1412هـ

الزمخشري، الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل شرح وضبط، يوسف الحمادي، مكتبة مصر، د. ت.

السّري الرَّفَّاء، المحبوب، والمشموم والمشروب، تحقيق: مصباح غلا ونجي، وما جد حسن الذهبي، مطبوعات مجمع اللغة العربية، دمشق1986م.

السعيد الورقي، لغة الشعر العربي الحديث، دار المعرفة الجامعية 2002م.

الشهاب الخفاجي، ريحانة الألباء وزهرة الحياة الدنيا، تحقيق عبد الفتاح محمد الحلو، مطبعة عيسى البابي الحلبي، ط/الأولى 1967م.

الإمام علي، ديوان الإمام علي{رضي الله عنه}، جمع نعيم زرزور دار الكتب العلمية بيروت، د. ت.

بشار بن برد، ديوان بشار بن برد، شرح مهدي ناصر الدين دار الكتب العلمية، ط/الأولى، بيروت. 1993م.

بسيوني عبد الفتاح فيود، من بلاغة النظم في القرآن الكريم، ط/مطبعة الحسين الإسلامية، ط/الأولى1992م.

جان كوهين، بنية اللغة الشعرية، ترجمة محمد الولي، ومحمد العمري، دار توبقال للنشر، ط/الأولى، 1986م.

جميل بن معمر{جميل بثينة}ديوان جميل، شرح حسين نصار، مكتبة مصر، د. ت.

حازم القرطاجي، منهاج البلغاء وسراج الأدباء، تحقيق محمد الحبيب خوجه دار الغرب الإسلامي، ط، 3، 1986م.

حسان بن ثابت، ديوان حسان بن ثابت، تحقيق وليد عرفات دار صادر، بيروت، 1974م.

خالد زغبية، السور الكبير، وزارة الإعلام والثقافة إدارة الفنون والثقافة ، ط/2طرابلس الغرب1968

رائد جرادات، بنية الصورة الفنية في النص الشعري الحديث، نازك الملائكة نموجاً مجلة جامعة دمشق مجلد 29عام2013

زينب فؤاد عبد الكريم، الصورة الفنية عند عبيد الشعر كلية دار العلوم، 1997م، رسالة دكتوراه.

ذو الرمة، ديوان ذي الرمة، تحقيق: واضح صمد دار الجيل، ط/الأولى، بيروت1997م.

شوقي ضيف، التطور والتجديد في الشعر الأموي، دار المعارف، ط/الثامنة، 1987م.

شوقي ضيف عصر الدول والإمارات الأندلس، ط/الثانية دار المعارف القاهرة1994م

عبد الرحمن محمد الوصيفي، تراسل الحواس في الشعر العربي القديم، ط/مكتبة الآداب، ط/الأولى، 2003م

عبد الرزاق الكاشاني، كشف الوجوه الغر لمعاني نظم الدر المطبعة الأزهرية، الطبعة الأولى، 1319هـ.

عبد اللطيف البغدادي، مقالتان في الحواس، تحقيق: بول غلبونجي، وسعيد عبدة، مطبعة حكومة الكويت، 1972م.

علي عشري زايد، عن بناء القصيدة العربية الحديثة مكتبة الشباب، ط/الثالثة، القاهرة، 1997م.

علي الفزاني المجموعة الأولى من الأعمال الكاملة الشركة العامة للنشر والتوزيع والإعلام مطابع الحقيقة سبتمبر1975م

فخر الدين الرازي التفسير الكبير، ط/دار الكتب العلمية بيروت الطبعة الأولى2000م

كارل بروكلمان، تاريخ الأدب العربي، ترجمة عبد الحليم النجار، ط/دار المعارف، ط: الخامسة، 1983م القاهرة.

كثير بن الأسود بن قحطان، ديوان كثير، شرح: مجيد طراد، دار الكتاب العربي، ط/الثانية1995

محمد أبو زهرة القرآن المعجزة الكبرى، ط/دار الفكر العربي، د. ت

محمد عبد المعطي الهمشري ديوان الهمشري تحقيق صالح جودة الهيئة المصرية العامة للكتاب 1974م

محمد غنيمي هلال، النقد الأدبي الحديث، دار نهضة مصر1997م.

محمد فتوح أحمد، الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، ط/دار المعارف، ط/الثانية، القاهرة، 1978م.

محمد فتوح أحمد، شعر المتنبي، قراءة أخرى، ط: دار غريب للطباعة والنشر2009م.

محمد مصطفى بدوي، كولردج، دار المعارف، القاهرة، د. ت.

محمد مندور، الشعر المصري شوقي الحلقة الثالثة معهد الدراسات العربية، القاهرة، 1955م

محمود الزمخشري، الكشاف تحقيق مصطفى حسين أحمد، دار الكتاب العربي، د. ت

محمود حسن إسماعيل، الأعمال الكاملة، دار نهضة مصر1995م

محي الدين الدرويش، إعراب القرآن الكريم وبيانه، ط/دار ابن كثير الطبعة السابعة1999م

نجيب محمد البهبيتي، تاريخ الشعر العربي حتى آخر القرن الثالث الهجري، دار الثقافة، الدار البيضاء، المغرب، 1982م.

عمر أبو ريشة ديوان عمر أبو ريشة، د. ت

Downloads

Published

31-01-2022

Issue

Section

المقالات

Categories

How to Cite

Bileed, M. H. . (2022). Sensory Association and its Role in Forming the Rhetoric Imagery. Journal of the Academic Forum, 6(1), 205-228. https://doi.org/10.59743/